ΚΑΛΗ ΤΗ ΠΙΣΤΕΙ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ 2.1

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά
 

Αρχιμανδρίτης Ευάγγελος Υφαντίδης

Μητροπολιτικός Ναός Αγίου Γεωργίου των Ελλήνων Βενετίας

ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΗΣ 24-02-2013

ΙΣΤ΄ ΛΟΥΚΑ (κατά Λουκά, κεφ.18, στιχ. 10-14)

Τελώνου και Φαρισαίου

Η σημερινή Κυριακή αποτελεί ένα μεγάλο ορόσημο μέσα στο λειτουργικό χρόνο της Εκκλησίας μας, αφού είναι αυτή με την οποία ανοίγει το Τριώδιο. Η περίοδος αυτή ονομάζεται Τριώδιο από το βιβλίο το οποίο άνοιξε, δηλαδή άρχισε να διαβάζεται σε όλους τους Ορθόδοξους ναούς από χθες το απόγευμα, κατά τον εσπερινό, το Τριώδιο, και το οποίο θα χρησιμοποιείται για όλες τις ιερές Ακολουθίες μέχρι το Μέγα Σάββατο. Είναι μια κατανυκτική περίοδος προσευχής και μετάνοιας, δηλαδή αλλαγής του νου και της καρδίας, η οποία μας προετοιμάζει ώστε να αντικρύσουμε και να βιώσουμε τα Πάθη και την Ανάσταση του Κυρίου μας. Σκόπιμα η Εκκλησία τοποθέτησε πρώτη τη σημερινή Ευαγγελική περικοπή του Τελώνη και του Φαρισαίου, γνωστή σε όλους μας ήδη από τα μαθητικά μας χρόνια. Με τον τρόπο αυτό θέλει να μας τονίσει πως η περηφάνια είναι η ρίζα του κακού στον άνθρωπο και την κοινωνία, το δε κακό πρώτο από όλα τα ανθρώπινα πάθη πρέπει να ξεριζωθεί με την αρετή της ταπείνωσης. Ο άγιος Ανδρέας Κρήτης αναφέρει σχετικά σε ομιλία του: «Ἡ παραβολή τοῦ Τελώνου καί τοῦ Φαρισαίου εἶναι σάν προάσκηση καί προετοιμασία, γιά ὅσους θέλουν νά κατακτήσουν τήν ἱερή ταπείνωση -πού εἶναι ὅλων τῶν ἀρετῶν ἡ βάση, ὅσων ἡ ἀπόκτηση θεμελιώνει τή Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν- καί νά ἀποφύγουν τή θεομίσητη ἀλαζονεία, πού ἐκτρέπει τόν ἄνθρωπο ἀπό ὅλες τίς φιλόχριστες ἀρετές».

Ο Ιησούς, λοιπόν, μας παρουσιάζει δύο αντιπροσωπευτικούς τύπους της κοινωνίας, με την ανάλογη συμπεριφορά τους απέναντι στο Θεό και απέναντι στους ανθρώπους. Τους τοποθετεί, μάλιστα, μέσα στο ναό, στον κατεξοχήν τόπο, όπου ο άνθρωπος ανοίγει διάπλατα την καρδιά του προς το Θεό και επικοινωνεί μαζί Του. Ο πρώτος είναι ο Τελώνης, άνθρωπος αμαρτωλός, ο οποίος δε ζούσε σύμφωνα με το θέλημα του Θεού και θεωρούταν από την κοινωνία παράδειγμα προς αποφυγή. Αυτός όμως κατάλαβε το λάθος δρόμο που είχε διαλέξει στη ζωή του, ήλθε σε επίγνωση των σφαλμάτων του, δηλαδή των αμαρτιών του, και για το λόγο αυτό, σε μια γωνιά του ναού, χωρίς να σκέφτεται τα λάθη των άλλων, παρά μόνο τα δικά του, ζητούσε με ταπείνωση το έλεος και την ευσπλαχνία του Θεού. Ούτε τα μάτια του δε μπορούσε να υψώσει προς τον ουρανό. Όλη του η προσευχή ήταν λίγες μόνο λέξεις: «ὁ Θεός, ἱλάσθητί μοι τῷ ἁμαρτωλῷ».

Ο δεύτερος είναι ο Φαρισαίος, άνθρωπος επίσημος, γνωστός στην κοινωνία για τις αγαθοεργίες του. Με στάση υποκριτική, κινούμενος με άκρατο εγωισμό, προσευχόμενος, διαφημίζει τον εαυτό του, τα καλά έργα και τις υποτιθέμενες αρετές του, κατηγορώντας μάλιστα τους συνανθρώπους του, όπως τον Τελώνη που βρισκόταν κοντά του. Με τη στάση του αυτή ο Φαρισαίος δείχνει πως δεν πάει στο ναό για να συναντήσει το Θεό, αλλά γιατί χρειάζεται έναν επίσημο χώρο για να αυτοεπιβεβαιωθεί και να αυτοπροβληθεί. Εκεί δε στρέφεται προς το Θεό, αλλά προς τον εαυτό του. Έτσι η προσευχή του καταλήγει στην εξευτελισμό του Τελώνη, στάση αντίθετη με τη διδασκαλία της Εκκλησίας μας, σύμφωνα με την οποία ο αληθινός Χριστιανός μισεί μεν την αμαρτία, αλλά ποτέ δε μισεί και δεν ξευτελίζει τον αμαρτωλό, διότι ο σημερινός αμαρτωλός μπορεί να γίνει ο αυριανός άγιος, εάν μετανοήσει, όπως συνέβη με τον ένα από τους δύο ληστές που σταυρώθηκαν μαζί με τον Ιησού.

Ο Κύριος, αφού ολοκλήρωσε την παραβολή Του, τόνισε στους μαθητές Του πως από το ναό βγήκε δικαιωμένος όχι ο Φαρισαίος, αλλά ο Τελώνης. Και τούτο διότι ο Τελώνης μπορεί μεν να απομακρύνθηκε από το δρόμο του Θεού και από το θέλημά Του, στη συνέχεια όμως, αναφέρει ο Μητροπολίτης Ξάνθης Αντώνιος, «τον βλέπουμε μετανοημένο, δακρυσμένο, με δύο λέξεις στα χείλη που κρύβουν ό,τι ωραιότερο έχει να παρουσιάσει μια ξαναγεννημένη από τη Χάρη του Θεού ψυχή. Γιατί η ταπείνωση, που σημαίνει αξιοπρέπεια και ανθρωπιά, απαιτεί ηρωισμό, θάρρος ακατάβλητο, ισχυρή δύναμη θελήσεως· μια δύσκολη στροφή, αλλά με σωτήριο τέρμα». Ο δε γέροντας Μωυσής από το Άγιο όρος αναφέρει σε κάποιο λόγο του πως «ο ταπεινός δεν είναι κακόμοιρος, αξιολύπητος, χαζοχαρούμενος, αφελής, καρπαζοεισπράκτορας, ανόητος και αμαθής. Είναι έξυπνος, αλλά δεν κάνει τον εξυπνάκια, γνωρίζει αρκετά, αλλά δεν κάνει τον ξερόλα, μιλά, αλλά δεν αποστομώνει, λέει την γνώμη του αλλά δεν προσπαθεί να την επιβάλει». Ο άγιος Ανδρέας Κρήτης συνεχίζει την ομιλία την οποία αναφέραμε προηγουμένως, τονίζοντας: «Ποιός λοιπόν, δέν θά ζηλέψει τόν Τελώνη, τήν ἐπιστροφή καί τή μετάνοιά του καί δέν θά ἀποτινάξει τήν ὑπερηφάνεια τοῦ Φαρισαίου, ἀφοῦ ἡ ταπείνωση συνδέεται μέ τόν Χριστό καί ἡ ἀλαζονεία μέ τόν φαντασμένο καί γεμᾶτο ὑπερηφάνεια δαίμονα»;

Ο Χριστός με τα φοβερά «Ουαί» κατηγόρησε την υποκρισία των Γραμματέων και των Φαρισαίων. Φαρισαίοι με τη σημασία του υποκριτή, του περήφανου και του εγωιστή υπήρχαν σε κάθε εποχή και σε όλες τις κοινωνίες. Είναι οι άνθρωποι οι οποίοι λατρεύουν τον εαυτό τους, ζητούν πρωτεία, φορούν τη μάσκα της υποκρισίας, η οποία αλλάζει ανάλογα με τα συμφέροντά τους. Εκεί όπου επικρατεί το φαρισαϊκό πνεύμα  είναι αδύνατη η συγκρότηση Χριστιανικής κοινωνίας, δηλαδή μιας κοινωνίας στην οποία επικρατεί η αγάπη. Ο «φαρισαϊσμός» δημιουργεί ατομιστές, διότι ο Φαρισαίος περιορίζει τον κόσμο στο άτομό του, γύρω του δεν αισθάνεται κανέναν σαν αδελφό του, διότι υπάρχει μόνον αυτός, ή μάλλον υπάρχουν και οι άλλοι, αλλά μόνο για τη δική του εξυπηρέτηση, επιτυχία και ευτυχία.

Ας ολοκληρώσουμε τις σκέψεις μας αυτές διαβάζοντας έναν από τους ύμνους του σημερινού Όρθρου, ο οποίος με τρόπο περιεκτικό μας προβάλει το μήνυμα της σημερινής πρώτης Κυριακής του Τριωδίου: «Ταῖς ἐξ ἔργων καυχήσεσι, Φαρισαῖον δικαιοῦντα ἑαυτὸν κατέκρινας Κύριε, καὶ Τελώνην μετριοπαθήσαντα, καὶ στεναγμοῖς ἱλασμὸν αἰτούμενον, ἐδικαίωσας· οὐ γὰρ προσίεσαι, τοὺς μεγαλόφρονας λογισμούς, καὶ τὰς συντετριμμένας καρδίας, οὐκ ἐξουθενεῖς· διὸ καὶ ἡμεῖς σοὶ προσπίπτομεν, ἐν ταπεινώσει, τῷ παθόντι δι᾽ ἡμᾶς· Παράσχου τὴν ἄφεσιν καὶ τὸ μέγα ἔλεος». Δηλαδή: «Κύριε, κατέκρινες τον Φαρισαίο, που δικαίωνε τον εαυτό του με τα γεμάτα καύχηση λόγια του για τα καλά του έργα, και τον τελώνη, που με μέτρο έπασχε για τις πράξεις του και ζητούσε την άφεση των αμαρτιών του με στεναγμούς, τον δικαίωσες. Διότι δε θέλεις να Σε πλησιάζουν οι άνθρωποι με σκέψεις γεμάτες με μεγάλη ιδέα για τον εαυτό τους, ενώ τις γεμάτες με συντριβή και μετάνοια καρδιές δεν τις διώχνεις μακριά Σου ντροπιασμένες. Γι’ αυτό και εμείς με ταπείνωση πέφτουμε μπροστά σε Εσένα, που για χάρη μας έπαθες και Σε παρακαλούμε: Χάρισέ μας την άφεση των αμαρτιών και το μέγα Σου έλεος».

 {youtube}-cp0LVmXQyw|490|400|0{/youtube}

Ζαχαροπλαστεία Βασίλης
 
Κελλιώτικα Εργόχειρα Μοναχών Αγίου Όρους
Βαπτιστικα Paketovaptisi.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ 2.6

Την τρίτη Κυριακή των Νηστειών η Ορθόδοξη Εκκλησία προβάλλει στους πιστούς το Σταυρό του…

Πλήθος πιστών για προσκύνημα στον τάφο του Αγίου Παΐσιου

Πλήθος πιστών επισκέφθηκε χθες τη μονή του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου στη Σουρωτή…

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ (0.2)

Ιδιαίτερα επίκαιρο το σημερινό Ευαγγέλιο, το οποίο, με τη γνωστή παραβολή του σπείροντος…

ΙΕΡΟ ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ

ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΟΣΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΑΓ. ΟΡΟΥΣ ΝΕΣΤΟΥ 10 ΠΟΛΙΧΝΗ ΕΝΑΝΤΙ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟΥ ΚΑΡΑΤΑΣΙΟΥ

Το μυστήριο της θείας λειτουργίας τελείτε κάθε Σάββατο και Κυριακή σύμφωνα με το Αγιορείτικο ημερολόγιο και τυπικό και επιτελούνται συχνές αγρυπνίες

Για πληροφορίες τηλ. 2310662820

Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία
Η ιστοσελίδα Pmnews δεν ευθύνεται για τις απόψεις των μελών της καθώς και για το περιεχόμενο ιστοσελίδων στις οποίες οδηγούν οι διάφοροι σύνδεσμοι. Οι πηγές όσων άρθρων, ειδήσεων ή πληροφοριών ανήκουν σε άλλη ιστοσελίδα αναφέρονται σε εμφανές σημείο.
www.pmnews.gr Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία | All rights reserved