ΚΑΛΗ ΤΗ ΠΙΣΤΕΙ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ 2.6

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά
 

«ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ»

Αρχιμανδρίτης Ευάγγελος Υφαντίδης

Μητροπολιτικός Ναός Αγίου Γεωργίου των Ελλήνων Βενετίας

ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΗΣ 07-04-2013

Γ’ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ (κατά Μάρκο, κεφ.2, στιχ. 1-12)

Σταυροπροσκυνήσεως

Την τρίτη Κυριακή των Νηστειών η Ορθόδοξη Εκκλησία προβάλλει στους πιστούς το Σταυρό του Κυρίου. Σύμφωνα με το συναξάριο της ημέρας: «Επειδή με τη σαρανταήμερη νηστεία κατά κάποιο τρόπο σταυρωνόμαστε και εμείς με τη νέκρωση από τα πάθη, κι έχουμε μια αίσθηση πικρίας με το να μας δημιουργείται ακηδία και κατάπτωση, προβάλλει ενώπιόν μας ο τίμιος και ζωοποιός Σταυρός, σαν αναψυχή και στήριγμά μας, και σαν υπόμνηση του Πάθους του Κυρίου μας Ιησού Χριστού και παρηγοριά: αν ο Θεός μας σταυρώθηκε για μας, πόσα πρέπει να κάνουμε εμείς για χάρη Του; Ανακουφιζόμαστε λοιπόν από τους κόπους μας, με την παράθεση των δεσποτικών θλίψεων και με την υπόμνηση και ελπίδα της δόξας που ήρθε μέσα από τον Σταυρό». Αφορμή για τη θέσπιση αυτής της εορτής απετέλεσε η 6η Μαρτίου, ημέρα κατά την οποία η Εκκλησία μας τιμά την εύρεση του Τιμίου Σταυρού από την Αγία Ελένη. Επειδή όμως η 6η Μαρτίου σχεδόν πάντοτε βρίσκεται μέσα στην περίοδο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, η οποία είναι περίοδος πένθιμη, η Εκκλησία όρισε την τρίτη Κυριακή της Τεσσαρακοστής να εορτάζεται πανηγυρικά η προσκύνηση του Τιμίου Σταυρού, για να λαμβάνουν οι πιστοί από Αυτόν χάρη και δύναμη, ώστε να συνεχίσουν με σθένος τον πνευματικό αγώνα. Στο τέλος του Όρθρου και πριν από την έναρξη της Θείας Λειτουργίας, ο Σταυρός, ο οποίος βρίσκεται μέσε σε δίσκο ευπρεπισμένο με διάφορα άνθη, τα σταυρολούλουδα, μεταφέρεται με σεμνή πομπή στο κέντρο του Ναού και γίνεται η προσκύνησή Του, τα δε άνθη μοιράζονται ως ευλογία στους πιστούς, οι οποίοι τα μεταφέρουν στο σπίτι τους και τα εναποθέτουν στο εικονοστάσι. Οι παλαιοί θεωρούσαν πως τα άνθη αυτά είχαν θεραπευτικές ιδιότητες. Για το λόγο αυτό, όταν κάποιος τύχαινε να αρρωστήσει, βουτούσαν ένα σταυρολούλουδο μέσα σε αγιασμό και με αυτό ράντιζαν τον ασθενή.

Ο Τίμιος Σταυρός κατέχει σημαντική θέση στη ζωή του Χριστιανού. Στο Σταυρό ο Χριστός με το θάνατο του αναμάρτητου σώματός Του, νέκρωσε την ίδια την υπόσταση της αμαρτίας, σώζοντας έτσι τον άνθρωπο από αυτήν και χαρίζοντάς του την αιωνιότητα. Σύμφωνα με τον Ορθόδοξο Μητροπολίτη Ιταλίας κ. Γεννάδιο, δεν υπάρχει μεγαλύτερη έκφραση της αγάπης του Θεού προς τον άνθρωπο από τον Σταυρό, αφού χάρη σε Αυτόν παρέχεται στον άνθρωπο η σωτηρία και η αιώνιο ζωή. Ο ίδιος ο Κύριος χαρακτηρίζει τη Σταύρωσή Του «ύψωση, δόξα και θρίαμβο κατά της αμαρτίας και του θανάτου». Ως εκ τούτου ο Σταυρός δεν είναι σύμβολο θανάτου και ντροπής, αλλά πηγή αιώνιας ζωής, το σύμβολο της σωτηρίας, της νίκης και του θριάμβου κατά του διαβόλου και των έργων του, με πρώτο το θάνατο. Επίσης είναι το σύμβολο της αυταπάρνησης, διότι συμβολίζει την πιο μεγάλη θυσία, του αναμάρτητου, για την αμαρτωλή ανθρωπότητα. Είναι το σύμβολο του πόνου, διότι επάνω του απλώθηκε ο πιο μεγάλος πόνος και από τότε εξαγιάσθηκε ο πόνος της ανθρώπινης ζωής. Είναι το σύμβολο των νοσούντων, είτε σωματικά είτε ψυχικά, διότι ρίχνει βάλσαμο στην ψυχή του πονεμένου και του υπενθυμίζει οτι τον σταυρό ακολουθεί η ανάσταση. Ο Σταυρός του Κυρίου εκφράζει αφενός μεν την παρουσία του Ιησού στη ζωή του ανθρώπου και της Εκκλησίας, καθώς και τη συντριβή του θανάτου, αφετέρου δε την απεριόριστη αγάπη του Θεού και την τεράστια αξία του ανθρώπου στα μάτια του Θεού. Τη θέση του Τιμίου Σταυρού στη ζωή της Εκκλησίας μας συνοψίζει πολύ όμορφα ο παρακάτω ύμνος της σημερινής Κυριακής: «Χαίροις ὁ ζωηφόρος Σταυρός, τῆς εὐσεβείας τὸ ἀήττητον τρόπαιον, ἡ θύρα τοῦ Παραδείσου, ὁ τῶν πιστῶν στηριγμὸς, τὸ τῆς Ἐκκλησίας περιτείχισμα, δι' οὗ ἐξηφάνισται ἡ ἀρὰ καὶ κατήργηται, καὶ κατεπόθη τοῦ θανάτου ἡ δύναμις καὶ ὑψώθημεν ἀπὸ γῆς πρὸς οὐράνια, ὅπλον ἀκαταμάχητον, δαιμόνων ἀντίπαλε, δόξα Μαρτύρων Ὁσίων, ὡς ἀληθῶς ἐγκαλλώπισμα, λιμὴν σωτηρίας, ὁ δωρούμενος τῷ κόσμῳ τὸ μέγα ἔλεος».

Το σημείο του Σταυρού αποτελεί πρωτοχριστιανική παράδοση. Είναι εικόνα του Σταυρωμένου Ιησού και αντλεί τη δύναμη και τη Χάρη Του από τα Πάθη του Κυρίου. Ολόκληρη η θεολογία της Εκκλησίας και η ουσία της Ορθόδοξης Πίστης σχετικά με το πρόσωπο του Χριστού συνοψίζεται στο σημείο του Σταυρού. Ο π. Αντώνιος Αλεβιζόπουλος τονίζει πως το σημείο του Σταυρού πρέπει να συνοδεύεται και με απόλυτη πίστη στον Τριαδικό Θεό, στο σωτήριο γεγονός της σάρκωσης του Χριστού, στο σταυρικό Του θάνατο και στην Ανάστασή Του, με πίστη σε όλα εκείνα τα δόγματα της Εκκλησίας, τα οποία διακηρύσσουμε με το σημείο του Σταυρού. Ο Ορθόδοξος Χριστιανός ενώνει τα τρία δάκτυλα και τα φέρει πρώτα στο μέτωπο, ύστερα στην κοιλία και τέλος στους δύο ώμους οριζόντια, από τα δεξιά προς τα αριστερά. Με την ένωση των τριών δακτύλων απεικονίζει και ομολογεί την πίστη στον Ένα και Τριαδικό Θεό, όταν τα τοποθετεί στο μέτωπο ομολογεί τη Θεότητα του Ιησού, στην κοιλία το πράττει ομολογώντας πως κατήλθε στη γη και εγεννήθη «εκ της Παρθένου Μαρίας», τέλος δε, όταν τα θέτει στους ώμους, το κάνει «εις τύπον του Αγίου Πνεύματος», το Οποίο χαρακτηρίζεται ως «βραχίων» και «δύναμις» του Χριστού. Με την ένωση των άλλων δύο δακτύλων ομολογεί την ενσάρκωση του Χριστού και την αδιαίρετη ένωση των δύο φύσεων, θεία και ανθρώπινη. Οι Χριστιανοί κάνουν συχνά το σημείο του Σταυρού: όταν προσεύχονται, πριν κοιμηθούν, όταν ξυπνήσουν, πριν και μετά το φαγητό, όταν περνούν έξω από μια εκκλησία. Ο Σταυρός κοσμεί τα στήθη των Χριστιανών από τα νήπια μέχρι τους ηλικιωμένους, υψώνεται στα καμπαναριά των Ναών, στους τάφους των κεκοιμημένων, στα εικονοστάσια των σπιτιών και των δρόμων. Σε κάθε ασθένεια, ψυχική ή σωματική, γίνεται επίκληση της θεραπευτικής δύναμης του Σταυρού. Ακολουθώντας το παράδειγμα του Μεγάλου Κωνσταντίνου με το «Εν τούτω Νίκα», πολλά κράτη, όπως και η Ελλάδα, έχουν στην εθνική τους σημαία το Σταυρό. Κάνοντας συνειδητά το σημείο του Σταυρού ο άνθρωπος γίνεται μέτοχος των Παθών και της Ανάστασης του Χριστού: Νεκρώνει τον χωρίς Χριστό εαυτό του και ανασταίνεται μαζί με τον Χριστό. Σωστά είναι γραμμένο πως «Όποιος βλέπει με πίστη τον Σταυρό, φωτίζεται ο οφθαλμός του. Όποιος κάμει με πίστη το Σταυρό του, το χέρι του αγιάζεται. Και όποιος ασπάζεται με πίστη το Σταυρό, εξαγνίζεται».

Όμως το σημείο του Σταυρού δε είναι κάτι το μαγικό. Το σημείο του Σταυρού πρέπει να συνοδεύεται από την αμετάκλητη απόφασή μας να σταυρώσουμε και να καταργήσουμε τον εαυτό μας που ζει μακριά από το θέλημα του Θεού, για να δεχθούμε τη Χάρη Του και να ζήσουμε συνειδητά τη ζωή της ανακαίνισης που χαρίζει ο Αναστάς Κύριος. Και αυτός ας είναι ο προορισμός μας, κατά τη διάρκεια της πορείας μας τις υπόλοιπες ημέρες της Μεγάλης Τεσσαρακοστής.

{youtube}1rQ790N4jQg|490|400|0{/youtube}

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μεγάλη Πέμπτη η ελευθερία της ταπείνωσης

Η Μεγάλη Πέμπτη είναι για την Εκκλησία μας αφορμή να θυμηθούμε τον Μυστικό Δείπνο, την…

Άφθαρτος στο κελί του βρέθηκε μοναχός που ήταν νεκρός πάνω από ένα μήνα

Μάρτυρες ενός θαυμαστού γεγονότος έγιναν οι Πατέρες της Σκήτης των Καυσοκαλυβίων του…

Πλήθος πιστών για προσκύνημα στον τάφο του Αγίου Παΐσιου

Πλήθος πιστών επισκέφθηκε χθες τη μονή του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου στη Σουρωτή…

ΙΕΡΟ ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ

ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΟΣΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΑΓ. ΟΡΟΥΣ ΝΕΣΤΟΥ 10 ΠΟΛΙΧΝΗ ΕΝΑΝΤΙ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟΥ ΚΑΡΑΤΑΣΙΟΥ

Το μυστήριο της θείας λειτουργίας τελείτε κάθε Σάββατο και Κυριακή σύμφωνα με το Αγιορείτικο ημερολόγιο και τυπικό και επιτελούνται συχνές αγρυπνίες

Για πληροφορίες τηλ. 2310662820

Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία
Η ιστοσελίδα Pmnews δεν ευθύνεται για τις απόψεις των μελών της καθώς και για το περιεχόμενο ιστοσελίδων στις οποίες οδηγούν οι διάφοροι σύνδεσμοι. Οι πηγές όσων άρθρων, ειδήσεων ή πληροφοριών ανήκουν σε άλλη ιστοσελίδα αναφέρονται σε εμφανές σημείο.
www.pmnews.gr Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία | All rights reserved