ΚΑΛΗ ΤΗ ΠΙΣΤΕΙ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ 2.7

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά
 

«ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ»

Αρχιμανδρίτης Ευάγγελος Υφαντίδης

Μητροπολιτικός Ναός Αγίου Γεωργίου των Ελλήνων Βενετίας

ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΗΣ 14-04-2013

Δ’ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ (κατά Μάρκο, κεφ.9, στιχ. 17-31)

Η θεραπεία του σεληνιαζομένου νέου

- νηστεία και προσευχή -

Το σημερινό Ευαγγελικό ανάγνωσμα μας παρουσιάζει τη θεραπεία από τον Κύριο ενός δαιμονισμένου νέου. Όπως αναφέραμε σε προηγούμενη Κυριακή, η Ορθόδοξη Παράδοση αποδέχεται τον δαιμονισμό και την ύπαρξη δαιμονιζόμενων. Ο διάβολος προσπαθεί να καταλάβει το κέντρο της ανθρώπινης προσωπικότητας, το νου, και όταν το πετύχει πλήρως, τότε ο άνθρωπος δαιμονίζεται. Ο Ιησούς, θέλοντας να βοηθήσει τον άνθρωπο να αντισταθεί στην προσπάθεια του διαβόλου, έδωσε ως πρώτο «όπλο» τον Τίμιο Σταυρό, τον οποίο ο Χριστιανός, από την ημέρα της βάπτισής του, καλείται να έχει πάντοτε μαζί του. Αναφέρει χαρακτηριστικά ένα τροπάριο της Εκκλησίας μας: «Κύριε, ὅπλον κατὰ τοῦ Διαβόλου τὸν Σταυρόν σου ἡμῖν δέδωκας· φρίττει γὰρ καὶ τρέμει, μὴ φέρων καθορᾶν αὐτοῦ τὴν δύναμιν». Ως επόμενα όπλα κατά του διαβόλου, σύμφωνα με το σημερινό Ευαγγέλιο, ο Χριστός έδωσε τη νηστεία και την προσευχή: «τοῦτο τὸ γένος ἐν οὐδενὶ δύναται ἐξελθεῖν εἰ μὴ ἐν προσευχῇ καὶ νηστείᾳ».

Η νηστεία είναι η μία από τις πρώτες εντολές που έδωσε ο Θεός στον Αδάμ όταν βρισκόταν στον Παράδεισο. Η πρώτη ήταν να εργάζεται στον Παράδεισο και να τον προστατεύει: «καὶ ἔλαβε Κύριος ὁ Θεὸς τὸν ἄνθρωπον, ὃν ἔπλασε, καὶ ἔθετο αὐτὸν ἐν τῷ παραδείσῳ τῆς τρυφῆς, ἐργάζεσθαι αὐτὸν καὶ φυλάσσειν», ενώ η δεύτερη εντολή ήταν η νηστεία από τον καρπό ενός συγκεκριμένου δένδρου: «ἀπὸ δὲ τοῦ ξύλου τοῦ γινώσκειν καλὸν καὶ πονηρόν, οὐ φάγεσθε ἀπ᾿ αὐτοῦ» (Γένεση κεφ. 2, στιχ. 15, 17). Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος αναφέρει σχετικά πως εάν στον Παράδεισο η νηστεία ήταν αναγκαία, πολύ περισσότερο είναι αναγκαία εκτός του Παραδείσου. Για το λόγο αυτό και γίνεται συχνά αναφορά για τη νηστεία στην Αγία Γραφή, τόσο στην Παλαιά, όσο και στην Καινή Διαθήκη. Ο ίδιος ο Κύριος νήστευσε, αλλά και ενέκρινε τη νηστεία, έδωσε δε και συγκεκριμένες οδηγίες για το πώς πρέπει να γίνεται, ώστε να είναι θεάρεστη και να διαφέρει από τη φαρισαϊκή (Ματθ. ΣΤ΄ 16 – 18 ). Η νηστεία, για τον Ορθόδοξο Χριστιανό, η οποία γίνεται όταν και όπως όρισε η Εκκλησία μας εδώ και αιώνες, έχει ως σκοπό την απελευθέρωση του ανθρώπου από την ολοκληρωτική εξάρτηση από την τροφή, την ύλη και τον «κόσμο χωρίς Θεό». Για το λόγο αυτό η νηστεία έχει δύο όψεις: τη φυσική και την πνευματική: Η πρώτη, η οποία αποτελεί προϋπόθεση της δεύτερης, μας προτείνει την αποχή από πλούσιες τροφές, όπως τα γαλακτερά προϊόντα, τα αυγά, το ψάρι και κάθε είδος κρέας. Η δεύτερη νηστεία μας προτρέπει στην αποχή από κάθε τι το οποίο μας απομακρύνει από το Θεό, αλλά και μας προτείνει να εκφράσουμε έμπρακτη αγάπη προς τους αδελφούς μας που έχουν ανάγκη. Αναφέρει χαρακτηριστικά ο Μέγας Βασίλειος, του οποίου το ιερό λείψανο της δεξιάς χειρός φυλάσσεται στον Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Γεωργίου των Ελλήνων Βενετίας: «Ἀληθής νηστεία ἡ τοῦ κακοῦ ἀλλοτρίωσις, ἐγκράτεια γλώσσης, θυμοῦ ἀποχή, ἐπιθυμιῶν χωρισμός, καταλαλιᾶς, ψεύδους, ἐπιορκίας», ένας δε από τους ύμνους που ψάλλονται αυτήν την περίοδο του Τριωδίου μας προτρέπει: «Νηστεύοντες ἀδελφοί σωματικῶς, νηστεύσωμεν καί πνευματικῶς: λύσωμεν πάντα σύνδεσμον ἀδικίας, διαρρήξωμεν στραγγαλιάς βιαίων συναλλαγμάτων, πᾶσαν συγγραφήν ἄδικον διασπάσωμεν, δώσωμεν πεινῶσιν ἄρτον καί πτωχούς ἀστέγους εἰσαγάγωμεν εἰς οἴκους». Σύμφωνα με τους Πατέρες της Εκκλησίας μας, ιδιαίτερης σημασίας αποτελεί η απαλλαγή του ανθρώπου από το μεγάλο αμάρτημα της συκοφαντίας. Έτσι ο μεν Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος τονίζει: «τί γάρ ὂφελος ὅταν ὀρνίθων καί ἰχθύων ἀπεχόμεθα, τούς δέ ἀδελφούς δάκνωμεν καί κατεσθίωμεν;», ο δε Μέγας Βασίλειος επισημαίνει πως είναι μάταια να νηστεύουμε το φαγητό και από την άλλη να παραδιδόμαστε σε σκληρή κριτική και συκοφαντία: «Δέν τρώγεις κρέας ἀλλά καταβροχθίζεις τόν ἀδελφόν σου».

Ο άνθρωπος ο οποίος νηστεύει πραγματικά, τόσο από τις συγκεκριμένες τροφές, όσο και από τις αμαρτίες που τον απομακρύνουν από το Θεό, δε δυσκολεύεται να προσευχηθεί, δηλαδή να επικοινωνήσει με το Δημιουργό του. Αυτός είναι και ο στόχος της προσευχής: η άμεση, ζωντανή και προσωπική μας επικοινωνία με το Θεό, που έχει ως αποτέλεσμα την εσωτερική μας αλλαγή. Ο άγιος Ιωάννης της Κλίμακος, τον οποίο εορτάζουμε σήμερα, Δ΄ Κυριακὴ των Νηστειών, γράφει χαρακτηριστικά πως η προσευχή είναι: «γέφυρα ποὺ μᾶς κάνει νὰ περνᾶμε πάνω ἀπὸ τοὺς πειρασμούς, μεσότοιχος τῶν θλίψεων, διάλυση τῶν ἀοράτων πολέμων ποὺ δημιουργοῦν οἱ δαίμονες, τῶν ἀρετῶν πηγή, τῶν χαρισμάτων πρόξενος, προκοπὴ ἀόρατη, τὸ τσεκούρι ποὺ κόβει τὴν ἀπελπισία, εἶναι ἀπόδειξη τῆς ἐλπίδας, τῆς λύπης διάλυση, μείωση τοῦ θυμοῦ καὶ καθρέπτης τῆς προκοπῆς». Ένας σύγχρονος γέροντας, ο μοναχός Μωυσής από το Άγιο Όρος, επισημαίνει σχετικά με τη δύναμη και την αξία της προσευχής: «Όταν κάποιος προσεύχεται σεμνά και ταπεινά, αρχίζει να γλυκαίνεται η καρδιά του, να φωτίζεται, να ενισχύεται και να αναπαύεται. Αισθάνεται ότι αξίζει να προσεύχεται. Νιώθει ευφροσύνη, αγαλλίαση, ασφάλεια, ενδυνάμωση και παρηγοριά. Κατανοεί ότι είναι μεγάλη ανάγκη της ψυχής του, φυσική κίνηση, λειτουργία ένθεη. Γίνεται αγαθή συνήθεια και όχι τυπική πράξη. Καθημερινό εντρύφημα και δώρο. Όπως το σώμα θέλει καθημερινή τροφή, για να συντηρηθεί, έτσι και η αθάνατη ψυχή μας. Δεν μπορεί κάποιος να αγαπά το Θεό και να μη συνδέεται μαζί του, να μη συνομιλεί και προσεύχεται. ... Ο προσευχόμενος έχει πιάσει κουβέντα με το Θεό και δεν ασχολείται με μάταια πράγματα. Μαθαίνει την ταπείνωση, την πραότητα, την απλότητα και την αγάπη».

Με αυτές τις σκέψεις, ας αφεθούμε στην όμορφη περίοδο της νηστείας και των ιερών ακολουθιών των υπόλοιπων ημερών της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, ώστε, με τη Χάρη του Θεού, να βιώσουμε, ως αληθινοί άνθρωποι του Θεού, την Ανάσταση του Λυτρωτή μας

 

Ζαχαροπλαστεία Βασίλης
 
Κελλιώτικα Εργόχειρα Μοναχών Αγίου Όρους
Βαπτιστικα Paketovaptisi.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ομιλία του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά εις την Κυριακήν των Βαΐων

1. Σε καιρό ευνοίας σε επήκουσα και σε ημέρα σωτηρίας σ' εβοήθησα», είπε ο Θεός δια του…

Μητροπολίτης Ιταλίας και Μελίτης κ.κ. Γεννάδιος | «Χριστός γεννᾶται! Δοξάσατε»

«Σήμερον γεννᾶται αὐτός ὁ ὁποῖος ὑπάρχει αἰώνια καί γίνεται αὐτό τό ὁποῖον ποτέ δέν…

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ 3.1

Σήμερα, λίγες μόνο ημέρες έπειτα από την Ανάληψη του Κυρίου και μια εβδομάδα πριν από τη…

ΙΕΡΟ ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ

ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΟΣΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΑΓ. ΟΡΟΥΣ ΝΕΣΤΟΥ 10 ΠΟΛΙΧΝΗ ΕΝΑΝΤΙ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟΥ ΚΑΡΑΤΑΣΙΟΥ

Το μυστήριο της θείας λειτουργίας τελείτε κάθε Σάββατο και Κυριακή σύμφωνα με το Αγιορείτικο ημερολόγιο και τυπικό και επιτελούνται συχνές αγρυπνίες

Για πληροφορίες τηλ. 2310662820

Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία
Η ιστοσελίδα Pmnews δεν ευθύνεται για τις απόψεις των μελών της καθώς και για το περιεχόμενο ιστοσελίδων στις οποίες οδηγούν οι διάφοροι σύνδεσμοι. Οι πηγές όσων άρθρων, ειδήσεων ή πληροφοριών ανήκουν σε άλλη ιστοσελίδα αναφέρονται σε εμφανές σημείο.
www.pmnews.gr Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία | All rights reserved