ΚΑΛΗ ΤΗ ΠΙΣΤΕΙ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ 2.9

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά
 

«ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ»

Αρχιμανδρίτης Ευάγγελος Υφαντίδης

Μητροπολιτικός Ναός Αγίου Γεωργίου των Ελλήνων Βενετίας

Ε’ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ (κατά Ιωάννη, κεφ.4, στιχ. 5-42)

Κυριακή της Σαμαρείτιδος

- ο Θεός, η Χάρη και η πατρότητά Του -

Στη σημερινή Ευαγγελική περικοπή μας παρουσιάζεται ζωντανός ο διάλογος του Κυρίου, στην πηγή του Ιακώβ, με μια γυναίκα, τη Σαμαρείτιδα. Με αφορμή να ξεδιψάσει ο Ιησούς από την οδοιπορία και τη ζέστη, αποκάλυψε σημαντικές πτυχές από τα μεγαλεία Του.

Πρώτα απ’ όλα μας αποκαλύπτεται πως ο Θεός είναι “Πνεμα”, δηλαδή άυλος. Ως εκ τούτου, ο Θεός βρίσκεται παντού, αλλά και μέσα μας, ανήκει σε όλους τους ανθρώπους αδιακρίτως και όλοι οι άνθρωποι ανήκουν σε Αυτόν. Ως πνεύμα, ο Θεός είναι πανταχού παρών στη δημιουργία ως δημιουργός, συντηρητής και αναδημιουργός της. Διεισδύει και διαπερνά όλα τα δημιουργήματα, περικλείοντας τη δημιουργία αλλά εκτεινόμενος και πέρα από αυτήν. Δεν υπάρχει άνθρωπος, τοποθεσία και αντικείμενο έξω από την παρουσία του Θεού.

Δεύτερον, μας αποκαλύπτεται πως ο λόγος του Χριστού, η διδασκαλία Του δηλαδή, μένοντας μέσα στις καρδιές των ανθρώπων, γίνεται πηγή, η οποία αναβλύζει «τό δωρ τό ζν», νερό πνευματικό, το οποίο ξεδιψά τη δίψα της γνώσης, της σοφίας και του σκοπού της ζωής, παρούσης και μέλλουσας. Αυτό το πνευματικό ύδωρ δεν είναι άλλο, σύμφωνα με τον Άγιο Κύριλλο Αλεξανδρείας, από τη Χάρη του Αγίου Πνεύματος, η οποία παρέχεται στον άνθρωπο μέσα από τα Ιερά Μυστήρια, κατεξοχήν δε με το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας. Η Χάρη του Αγίου Πνεύματος αναγεννά, δροσίζει την ψυχή του ανθρώπου και της μεταγγίζει την «Αιώνιο Ζωή». Στον διψασμένο πνευματικά άνθρωπο, η διδασκαλία του Κυρίου γίνεται «Πηγή ζωής». Ορθά, λοιπόν, η Εκκλησία μας, λίγες μόνο ημέρες πριν την Κυριακή της Σαμαρείτιδος, την Τετάρτη της Μεσοπεντηκοστής, η οποία είναι η 25η ημέρα από το Πάσχα και η 25η ημέρα πριν την Πεντηκοστή, τονίζει, με τους μελωδικούς ύμνους της, αυτήν τη μοναδική ιδιότητα του Ιησού: «Μεσοσης τς ορτς, διψσν μου τν ψυχν, εσεβεας πτισον νματα τι πσι Σωτρ βησας· διψν, ρχσθω πρός με κα πιντω· πηγ τς ζως, Χριστ Θες δξα σοι» (απολυτίκιο της ημέρας).

Τρίτον, μας αποκαλύπτεται, για ακόμη μια φορά, πως ο Κύριος είναι πατέρας όλων των ανθρώπων, και των αμαρτωλών, και όχι μιας συγκεκριμένης ομάδας εκλεκτών. Ο άνθρωπος με τον οποίο συνομιλεί, όχι μόνο δεν αντιπροσωπεύει τις θρησκευτικές και κοινωνικές αντιλήψεις της εποχής, αλλά αποτελεί και ηθικό παράδειγμα προς αποφυγή: α) Είναι αιρετικός, ανήκει στην αίρεση των Σαμαρειτών, β) Είναι γυναίκα, άρα κατώτερη του άνδρα, σύμφωνα με την κοινωνική διάρθρωση της εποχής εκείνης, και γ) Είναι γυναίκα απαράδεκτης ηθικής, με έξι άνδρες να έχουν βρεθεί δίπλα της, επομένως είναι ακόμη περισσότερο κοινωνικά απαράδεκτη. Παρόλα αυτά, ο Ιησούς, ως πραγματικός πατέρας, τόλμησε να πλησιάσει την αιρετική και αμαρτωλή αυτή γυναίκα, να διαλεχθεί μαζί της και να της μεταγγίσει την «Αιώνιο Ζωή». Αυτή η Σαμαρείτιδα θα γίνει λίγο αργότερα, στη συνείδηση των πιστών, η Μεγαλομάρτυς και Ισαπόστολος Αγία Φωτεινή.

Θα κλείσουμε τις σημερινές σκέψεις μεταφερόμενοι νοερά στην Κωνσταντινούπολη, όπου, το 1963, ο σοφός Μητροπολίτης Γέροντας Χαλκηδόνος Μελίτων, ολοκλήρωνε το λόγο του στην Κυριακή της Σαμαρείτιδος αναφέροντας, μεταξύ άλλων: «Ἀφοῦ ὁ Κύριος, διὰ τῆς Σαμαρείτιδος, μᾶς ὡδήγησεν ἀπὸ τῆς πηγῆς τοῦ Ἰακὼβ εἰς τὴν ὑψηλὴν ταύτην θεωρίαν τοῦ Θεοῦ καί μᾶς ἀπεκάλυψε τὴν πατρότητα καὶ τὴν ἐγγύτητα πρὸς ὅλους τοὺς ἀνθρώπους, ἀπαντῶν εἰς τὴν ἐρώτησίν τίς ἐστιν ὁ Θεός, τώρα μᾶς παραδίδει εἰς ἄλλον ὁδηγόν, διὰ νὰ μᾶς ὁδηγήσῃ, ὑπὸ τὸ φῶς τῆς ἀποκαλυφθείσης πραγματικότητος, εἰς τὴν ἀπάντησιν ἑνὸς ἂλλου, ἀλληλενδέτου ἐρωτήματος: “Καί τίς ἐστί μου πλησίον” (Λουκ. ι’, 30). Καί ὁ ὁδηγὸς δὲν εἶναι ἓνας τῶν μαθητῶν Του, ἀλλὰ συμπολίτης τῆς Σαμαρείτιδος, καί αὐτὸς Σαμαρείτης. (...) Ἀδελφοὶ μου, τὴν Σαμαρείτιδα καὶ τὸν Σαμαρείτην ἐξέλεξεν ἀσφαλῶς σήμερον ὁ Κύριος, διὰ νὰ μᾶς μυήσουν εἰς τὴν ἔννοιαν καὶ τὸ βίωμα τῆς πατρότητος τοῦ Θεοῦ καὶ τῆς ἀδελφότητος τῶν ἀνθρώπων. Καὶ τοῦτο, διὰ νὰ μᾶς ὑποδηλώσῃ, ὅτι ἡ πατρότης τοῦ Θεοῦ καὶ ἡ ἀδελφότης τῶν ἀνθρώπων ἐκτείνονται πέραν τειχῶν καὶ συνόρων καὶ πάσης διακρίσεως καὶ παντὸς ἐμποδίου».

Ζαχαροπλαστεία Βασίλης
 
Κελλιώτικα Εργόχειρα Μοναχών Αγίου Όρους
Βαπτιστικα Paketovaptisi.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τι βάσανα έχει ο κόσμος

Ατελείωτα είναι τα βάσανα του κόσμου. Μια γενική αποσύνθεση, οικογένειες, μικροί –…

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ 3.9

Πολλές και ποικίλες οι ανάγκες που ο άνθρωπος από πολύ νωρίς αντιμετωπίζει στη ζωή του.…

Ο Γλυκός κατήφορος είναι εύκολος

Γιατί για το καλό πρέπει πρώτα ο ίδιος ο άνθρωπος να βοηθήσει, να αγωνισθεί, ενώ στο κακό…

ΙΕΡΟ ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ

ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΟΣΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΑΓ. ΟΡΟΥΣ ΝΕΣΤΟΥ 10 ΠΟΛΙΧΝΗ ΕΝΑΝΤΙ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟΥ ΚΑΡΑΤΑΣΙΟΥ

Το μυστήριο της θείας λειτουργίας τελείτε κάθε Σάββατο και Κυριακή σύμφωνα με το Αγιορείτικο ημερολόγιο και τυπικό και επιτελούνται συχνές αγρυπνίες

Για πληροφορίες τηλ. 2310662820

Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία
Η ιστοσελίδα Pmnews δεν ευθύνεται για τις απόψεις των μελών της καθώς και για το περιεχόμενο ιστοσελίδων στις οποίες οδηγούν οι διάφοροι σύνδεσμοι. Οι πηγές όσων άρθρων, ειδήσεων ή πληροφοριών ανήκουν σε άλλη ιστοσελίδα αναφέρονται σε εμφανές σημείο.
www.pmnews.gr Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία | All rights reserved