ΚΑΛΗ ΤΗ ΠΙΣΤΕΙ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ (0.2)

Rating:
( 0 Rating )

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά
 

Αρχιμανδρίτης Ευάγγελος Υφαντίδης

Μητροπολιτικός Ναός Αγίου Γεωργίου των Ελλήνων Βενετίας

ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΗΣ 13-10-2013

Κατα Λουκαν (Κεφ.8 Στιχ.5-15)

Η παραβολή του καλού σπορέως

-          το μήνυμα του Ευαγγελίου, ο άνθρωπος και οι κληρικοί - 

Ιδιαίτερα επίκαιρο το σημερινό Ευαγγέλιο, μιας και διαβάζεται την εποχή του Φθινοπώρου, όταν οι γεωργοί μας ετοιμάζονται για τη σπορά. Η γνωστή σημερινή παραβολή του σπείροντος γεωργού μας παρουσιάζει τόσο την ψυχολογική, όσο και τη θρησκευτική κατάσταση της σημερινής κοινωνίας. Ένας γεωργός έσπειρε στο χωράφι και από τα τέσσερα μέρη του σπόρου τα τρία που έπεσαν στο δρόμο, στην πέτρα και στα αγκάθια χάθηκαν, ενώ το τελευταίο, που έπεσε πάνω στην καλή γη, καρποφόρησε και έδωσε πολλαπλάσιο του μικρού σπόρου που είχε φυτέψει. Ο Χριστός, ο σπορέας της παραβολής, την οποία ο Ίδιος ερμήνευσε στους μαθητές Του, βαθύς ψυχολόγος, μας αναπτύσσει, με λόγια απλά, για ποιο λόγο, ενώ ακούγεται παντού η διδασκαλία Του, δεν έχει τα ίδια αποτελέσματα. Όλοι μας γνωρίζουμε πως για να είναι εύφορο ένα χωράφι και να αποδώσει τον επιθυμητό καρπό, θέλει, κυρίως, καλό καρπό και καλό έδαφος, παράλληλα όμως χρειάζεται καλλιέργεια, κατάλληλες καιρικές συνθήκες και φροντίδα από το γεωργό. Ποιος δίνει σημασία σε ένα καλής ποιότητας σπυρί σιτάρι; Και όμως, πόση δύναμη κρύβει μέσα του! Φτάνει να πέσει σε έδαφος καλλιεργημένο και θα αποδώσει πολλαπλάσιο καρπό. Αν όμως ο σπόρος πέσει σε γη ακαλλιέργητη, γεμάτη αγκάθια ή πέτρες, ή σε μονοπάτια, τότε ασφαλώς δεν πρέπει να περιμένουμε καρποφορία και σοδιά. Το να καρποφορήσει, λοιπόν, ο σπόρος, εξαρτάται, όπως προαναφέρθηκε, από δύο βασικούς παράγοντες: από την ποιότητα του σπόρου και από τη σύσταση και καλλιέργεια του εδάφους.

Σπόρος είναι ο λόγος του Θεού, το μήνυμα του Ευαγγελίου. Ο σπόρος ο θεϊκός δεν είναι μια ανακάλυψη, αλλά είναι η αποκάλυψη του ίδιου του Θεού στους ανθρώπους. Όσο και εάν προσπαθούσε ο άνθρωπος, ποτέ δε θα μπορούσε να παρασκευάσει έναν τέτοιο σπόρο, ποτέ δε θα μπορούσε να ανακαλύψει από μόνος του το Θεό. Ο θεϊκός σπόρος δεν ανακαλύπτεται, αλλά αποκαλύπτεται και σπέρνεται δαψιλώς σε όλες τις ανθρώπινες καρδιές. Όπως ο σπόρος, ενώ φαίνεται εξωτερικά μικρός και αδύναμος, έχει μέσα του τόση δύναμη, ώστε να γίνει και δένδρο, το ίδιο και ο λόγος του Θεού: φαίνεται πολλές φορές «αδύναμος», ίδιος εξωτερικά με τους άλλους ανθρώπινους λόγους, όμως περικλείει μέσα του τέτοια δύναμη, που μπορεί να μεταμορφώσει τη ζωή πολλών ανθρώπων, ολόκληρων κοινωνιών. Και κατά τα τελευταία 2.000 χρόνια εκατομμύρια άνθρωποι και πάμπολλες κοινωνίες έζησαν αυτή την μεταμόρφωση. Αιτία αυτής της δύναμης είναι το γεγονός πως ο λόγος του Θεού αποτελεί ενέργεια του Θεού και συνεπώς προσωπική Του παρουσία. Για το λόγο αυτό το Ευαγγέλιο έχει τεράστια δύναμη, διότι πρόκειται για τον ίδιο το Θεό. Έτσι δίνεται και απάντηση στο ερώτημα, το οποίο πολλές φορές αντιμετωπίζει ο άνθρωπος «Πώς μπορώ να δω και να συναντήσω το Θεό;» η οποία είναι απλούστατη: την ύπαρξη του Θεού μπορεί ο άνθρωπος να την βιώσει μόνο με την αποδοχή και την τήρηση της διδασκαλίας του Κυρίου, δηλαδή του λόγου του Θεού. Τούτο σημαίνει πως η σχέση μας με το Θεό δεν έχει θεωρητικό ή νοησιαρχικό χαρακτήρα, αλλά καθαρά εμπειρικό. Από τη στιγμή που ένας άνθρωπος θα πιστέψει και θα ακολουθήσει στη ζωή του τη διδασκαλία του Κυρίου, από εκείνη τη στιγμή θα δει την παρουσία του Θεού να ενεργεί μέσα σε όλη την ύπαρξή του και να ενεργοποιείται η Χάρη του Θεού μέσα από τα Μυστήρια, ιδιαίτερα με εκείνο της Θείας Ευχαριστίας.

Ενώ όμως έχει τόση δύναμη ο σπόρος, ο λόγος του Θεού, η ενέργειά του εξαρτάται από το έδαφος στο οποίο θα πέσει, δηλαδή από την ψυχή την οποία θα συναντήσει. Με άλλα λόγια, χωρίς τη συγκατάθεση του ανθρώπου, του οποίου η ελευθερία της επιλογής είναι απόλυτα σεβαστή από το Θεό, ο λόγος του Θεού παραμένει ανενεργός και «κενός». Για αυτό και οι άνθρωποι χωρίζονται, σύμφωνα με την παραβολή του καλού σπορέως, σε τέσσερις ομάδες. Στην τέταρτη ομάδα ανήκουν εκείνοι οι οποίοι αποδέχθηκαν και καλλιέργησαν στην ψυχή τους τη διδασκαλία του Ευαγγελίου, έχουν καλή καρδιά, αγαπούν το Θεό και τους συνανθρώπους τους, απολαμβάνοντας τη Χάρη και την ευλογία του Κυρίου στη ζωή τους, με τη συμμετοχή τους στη μυστηριακή και λατρευτική ζωή της Εκκλησίας μας. Στην τρίτη ομάδα ανήκουν οι άνθρωποι εκείνοι, οι οποίοι έχουν γεμίσει την καρδιά τους με αγωνίες, μέριμνες, υλικές φροντίδες, ώστε να αποκτήσουν στη ζωή τους πλούτο, δόξα και δύναμη, αφήνοντας κατά μέρος το λόγο του Θεού, τον οποίο με ενδιαφέρον πολλές φορές ακούν, αλλά οι βιωτικές μέριμνες δεν τους αφήνουν να ζήσουν σύμφωνα με το θέλημά Του. Στη δεύτερη ομάδα ανήκουν εκείνοι οι οποίοι δε διαφωνούν μεν με το λόγο του Θεού, όμως, με τις αδυναμίες και τα πάθη τους, κλείνουν κάθε ανοικτή χαραμάδα της καρδιάς τους, από την οποία θα μπορούσε να μπει και να τους φωτίσει το φως του Ευαγγελίου. Στην πρώτη ομάδα ανήκουν οι άνθρωποι εκείνοι, των οποίων η καρδιά έχει γίνει σκληρή, αδιάφορη για τη θρησκεία και το Ευαγγέλιο, και που τους αρέσει να αυτοχαρακτηρίζονται ως «άθρησκοι» ή «άθεοι». Η απουσία από τις τρεις τελευταίες ομάδες ανθρώπινων ψυχών της μεταμορφωτικής δύναμης του καρποφορούντος λόγου του Θεού δε σημαίνει σε καμία περίπτωση και απουσία της ελπίδας στο θαύμα, το οποίο μπορεί να συντελεστεί στις καρδιές αυτών των ανθρώπων, κατά τη διάρκεια της ζωής τους, ίσως και την κατάλληλη στιγμή, μεταβάλλοντάς τους σε πραγματικούς ανθρώπους του Θεού. Εξάλλου οι Χριστιανοί είμαστε οι κατεξοχήν άνθρωποι που πιστεύουμε και ελπίζουμε στο θαύμα του Θεού. Απτό παράδειγμα, βγαλμένο μέσα από τη ζωή, αποτελεί το παρακάτω περιστατικό, το οποίο περιγράφεται στις σελίδες του ημερολογίου ενός κληρικού που διακονούσε σε φυλακές των Αθηνών: Ένας φυλακισμένος, καταδικασμένος σε ισόβια κάθειρξη για δολοφονίες, δεν είχε γνωρίσει ουσιαστικά ποτέ στη ζωή του το Χριστό και το Ευαγγέλιό Του. Αντίθετα, τα λόγια του και τα έργα του ήταν ύβρεις, βλασφημίες και μίσος εναντίον των Θείων και των συνανθρώπων του. Μια ημέρα προσέφεραν στους φυλακισμένους από μια Καινή Διαθήκη. Ο φυλακισμένος την πήρε μεν, αλλά την πέταξε στην άκρη του κελιού του, για να κόβει τα φύλλα της, χρησιμοποιώντας τα για την παρασκευή τσιγάρων. Κάποτε, σε ένα σχισμένο κομμάτι φύλλου της Καινής αυτής Διαθήκης, διάβασε: «Οὕτως ἠγάπησεν ὁ Θεός τόν κόσμον ὥστε τόν Υἱόν Αὐτοῦ ἔδωκεν τόν μονογενῆ, ἵνα πᾶς ὁ πιστεύων εἰς Αὐτόν μή ἀπόλλυται, ἀλλ' ἔχει ζωήν αἰώνιον». Αμέσως αναλογίσθηκε: «εάν υπάρχει Θεός που αγαπά τόσο τους ανθρώπους, μήπως αγαπά και μένα; Και εάν με αγαπά, θα θελήσει να με σώσει, εμένα, έναν εγκληματία;». Πήρε στα χέρια του την Καινή Διαθήκη και διάβασε για την επιστροφή του ασώτου υιού. Αναλύθηκε σε λυγμούς, και δάκρυα για πρώτη φορά έτρεχαν από τα μάτια του. Ζήτησε να δει τον ιερέα των φυλακών. Ο διευθυντής πρόθυμα κάλεσε τον πνευματικό ιερέα, ο οποίος ανέλαβε να σπείρει στον κατάδικο το Ευαγγέλιο του Κυρίου μας. Και εδώ έχουμε το θαύμα: τον λόγο του Θεού να πέφτει σε μια σκληρή σαν πέτρα καρδιά. Τα δύο λόγια του Ευαγγελίου που διάβασε θρυμμάτισαν την πέτρα και ανέβλυσαν αισθήματα, τα οποία οδήγησαν τον εγκληματία στην μεταμόρφωσή του.

Ένα ερώτημα το οποίο τίθεται συχνά στις ψυχές των χριστιανών είναι το πως μπορούμε να καταλάβουμε την καρποφορία του λόγου του Θεού στην καρδιά μας. Η απάντηση είναι απλή. Η καρποφορία φαίνεται από τη μεταμόρφωση, η οποία συντελείται στο χαρακτήρα μας. Παραδείγματος χάρη, ο εγωιστής, ο ζηλιάρης, ο φίλαυτος, όταν δέχεται μέσα του το σπόρο του λόγου του Θεού, αρχίζει να παραδέχεται, εκτός από τον εαυτό του, και τους άλλους. Αλλάζει ριζικά και κατά τρόπο θαυμαστό, προσπαθώντας να κρατήσει μέσα του, με τη βοήθεια των Μυστηρίων της Εκκλησίας μας, το Φως και τη Χάρη του Θεού. Ο Άγιος Συμεών, ο νέος θεολόγος, φέρνει το εξής παράδειγμα για εκείνους που ξεκινούν να αποδέχονται το λόγο του Θεού: Μια γυναίκα που κυοφορεί, έστω και αν εξωτερικά δεν υπάρχει κανένα σημείο της κυοφορίας της ή έστω οτι οι υπόλοιποι άνθρωποι δεν υποψιάζονται πως μπορεί να είναι έγκυος, αυτή όμως, επειδή ακούει τα σκιρτήματά του, είναι απόλυτα βέβαιη ότι κυοφορεί μια νέα ζωή. Το ίδιο και ο άνθρωπος που αποδέχεται το λόγο του Θεού, καταλαβαίνει πολύ καλά πως έχει μέσα του τα μεταμορφωτικά σπέρματα του Θεού, τα οποία σε λίγο καιρό, με τη δύναμη και τη Χάρη του Θεού, που δέχεται κατά τη Θεία Λειτουργία, θα αναδείξει και στους συνανθρώπους του, με γνώμονα τη χριστιανική αγάπη. Με αυτή θα περιβάλει τους γύρω του και την κτίση ολάκερη, μεταμορφώνοντας με αυτή όχι μόνο τον εαυτό του και τους πλησίον του, αλλά και την κοινωνία την ίδια.

Συνεχιστές του έργου του Χριστού – σπορέα είναι οι επίσκοποι και οι ιερείς. Αυτοί έχουν αναλάβει τη βαριά ευθύνη να φυτεύουν, τόσο με τη διδασκαλία, όσο και με την ίδια τους τη ζωή, ανόθευτο το σπόρο, το λόγο του Θεού, στις ανθρώπινες καρδιές. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονίσουμε πως σε καμία περίπτωση δεν παίζει ουσιαστικό ρόλο η προσωπικότητα του σπορέα. Ακόμη και άρρωστος ψυχικά και σωματικά να είναι ο γεωργός, δηλαδή ακόμη και αμαρτωλός να είναι ο ιερέας που κηρύττει το λόγο του Θεού (ευτυχώς οι περιπτώσεις αυτές είναι ελάχιστες), τούτο δεν επιφέρει καμία αλλοίωση στο σπόρο, δηλαδή στο Ευαγγέλιο το οποίο κηρύττει στους ανθρώπους. Το μόνο το οποίο ορισμένες φορές επιφέρει είναι προφάσεις από ορισμένους για να δικαιολογήσουν τη μη εφαρμογή στη ζωή τους της διδασκαλίας του Ευαγγελίου. Υπάρχουν πάρα πολλοί κληρικοί που με το λόγο και το παράδειγμά τους διδάσκουν στην ψυχή του ανθρώπου το λόγο του Θεού. Για αυτό φαίνεται πως η Εκκλησία μας όρισε να εορτάζεται, σχεδόν κάθε χρόνο κατά τη σημερινή Κυριακή, η μνήμη των 367 Αγίων Πατέρων της Εβδόμης Οικουμενικής Συνόδου. Η τελευταία Οικουμενική Σύνοδος, που έλαβε χώρα το 787 μ.Χ., ανέδειξε την Ορθοδοξία, μέσω των φωτισμένων Αγίων Πατέρων που συμμετείχαν σε αυτή, εκφράζοντας την Ορθή Χριστιανική Πίστη, μαζί με ένα πλήθος αφανών Αγίων, οι οποίοι έδωσαν τη σωστή μαρτυρία, κατά τον καιρό της εικονομαχίας. Γιατί οι Άγιοι Πατέρες ανήκουν σε εκείνους τους ανθρώπους οι οποίοι όχι μόνο δέχτηκαν το λόγο του Θεού και καρποφόρησαν, αλλά αναδείχτηκαν σε άξιους πνευματικούς γεωργούς, φυτεύοντας ανόθευτο το λόγο του Θεού και μεταδίδοντας ακέραιη την Ορθόδοξη πίστη και παράδοση στις επόμενες γενεές.

Από τα παλαιά χρόνια, η ελληνορθόδοξη παράδοσή μας θέτει την Κυριακή αυτή ως ημέρα έναρξης της νέας ενοριακής Κατηχητικής περιόδου, απευθυνόμενη σε όλες τις ηλικίες. Ιδιαίτερα, όμως, η Εκκλησία υπενθυμίζει στους νέους γονείς πως το παιδί τους δεν έχει ανάγκη μόνο από τα υλικά αγαθά και από τον πλούτο των γνώσεων, που είναι απαραίτητες για την μόρφωσή του, αλλά και από την πνευματική του μόρφωση, η οποία μπορεί να συντελεστεί, σύμφωνα με τους χριστιανούς ψυχολόγους, στην πλέον τρυφερή περίοδο των πρώτων ετών, με τον τακτικό εκκλησιασμό και τη Θεία Κοινωνία, καθώς και με τη διδασκαλία του λόγου του Θεού, του Ευαγγελίου της αγάπης. Εάν ο λόγος του Θεού φυτευτεί στην καρδιά του ανθρώπου κατά τη μικρή του ηλικία, τότε, μαζί και με τη Χάρη του Θεού, την οποία λαμβάνει με τον εκκλησιασμό και τη συμμετοχή του στα Ιερά Μυστήρια και τη Θεία Λατρεία, θα καλλιεργηθούν τα αγαθά συναισθήματα και τα άνθη της αρετής, τα οποία θα αποτελέσουν τη βάση της δημιουργίας ενός καλού χαρακτήρα, μιας ολοκληρωμένης προσωπικότητας, ενός χρήσιμου ανθρώπου, ενός ζωντανού και υγιούς μέλους της πολιτείας και της Βασιλείας του Θεού, που τόσο ανάγκη έχει η σημερινή μας κοινωνία, για να μην ξανακυλήσει στην πνευματική και ηθική κρίση των ημερών μας.

Όταν ο Κύριος ολοκλήρωσε την παραβολή, ύψωσε τον τόνο της φωνής Του, προκειμένου να διεγείρει την προσοχή των ακροατών Του, λέγοντας «Ὁ ἔχων ῶτα ἀκούειν ἀκουέτω!», δηλαδή, όποιος έχει πνευματικό ενδιαφέρον και θέλει να μαθαίνει το θέλημα του Θεού, ας ακούει προσεκτικά τη διδασκαλία μου. Να κατανοήσουμε, δηλαδή -μας ζητά ο Ιησούς-, το εσωτερικό νόημα της διδασκαλίας Του και όχι μόνον απλά να πιστέψουμε σε αυτή. Κυρίως όμως ζητά να τη θέσουμε σε εφαρμογή στη ζωή μας. Να μη μένουμε στις πρώτες εντυπώσεις και στους ενθουσιασμούς. Και εάν αυτό συμβεί, τότε και εμείς οι ίδιοι θα μεταμορφωθούμε και την κοινωνία μας θα μεταμορφώσουμε, θα αλλάξουμε. Για να αλλάξει η κοινωνία θα πρέπει όλοι μαζί να εργασθούμε. Δεν αρκεί να κατακρίνουμε τα κακώς έχοντα. Πρέπει να συμβάλουμε και εμείς, μεταδίδοντας στην κοινωνία μας το μήνυμα της ανιδιοτελούς αγάπης που προσφέρει το Ευαγγέλιο. Αυτή τη δύναμη του Ευαγγελίου είχε υπ’ όψη του ο άγιος Κωνσταντίνος ο ισαπόστολος όταν, πριν από 1700 χρόνια υπέγραφε το Διάταγμα των Μεδιολάνων. Είχε κατανοήσει πως μόνον η διδασκαλία του Αναστάντα Κυρίου ήταν ικανή να μεταμορφώσει τους πολίτες της τεράστιας Αυτοκρατορίας του από άτομα σε κοινωνία προσώπων που θα δρούσαν με γνώμονα την ανυπόκριτη και ανιδιοτελή αγάπη.

Ας αποτελέσει η σημερινή Κυριακή, με τη γνωστή σε όλους μας παραβολή του σπείροντος γεωργού, το έναυσμα για να ανακαλύψουμε και πάλι, όλοι μας, τον ανεκτίμητο πνευματικό θησαυρό της Ορθοδόξου πίστεώς μας, να ανοίξουμε την καρδιά μας στο Θεό, να δεχτούμε και πάλι τον πνευματικό σπόρο, το Ευαγγέλιο της αγάπης και να αναλογισθούμε τη ζωή μας και το μέλλον μας με βάση το θέλημα του Κυρίου Ιησού Χριστού, ικανού να μεταμορφώσει και εμάς και την κοινωνία μας ολόκληρη.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μεγάλη Πέμπτη η ελευθερία της ταπείνωσης

Η Μεγάλη Πέμπτη είναι για την Εκκλησία μας αφορμή να θυμηθούμε τον Μυστικό Δείπνο, την…

Άφθαρτος στο κελί του βρέθηκε μοναχός που ήταν νεκρός πάνω από ένα μήνα

Μάρτυρες ενός θαυμαστού γεγονότος έγιναν οι Πατέρες της Σκήτης των Καυσοκαλυβίων του…

Πλήθος πιστών για προσκύνημα στον τάφο του Αγίου Παΐσιου

Πλήθος πιστών επισκέφθηκε χθες τη μονή του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου στη Σουρωτή…

ΙΕΡΟ ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ

ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΟΣΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΑΓ. ΟΡΟΥΣ ΝΕΣΤΟΥ 10 ΠΟΛΙΧΝΗ ΕΝΑΝΤΙ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟΥ ΚΑΡΑΤΑΣΙΟΥ

Το μυστήριο της θείας λειτουργίας τελείτε κάθε Σάββατο και Κυριακή σύμφωνα με το Αγιορείτικο ημερολόγιο και τυπικό και επιτελούνται συχνές αγρυπνίες

Για πληροφορίες τηλ. 2310662820

Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία
Η ιστοσελίδα Pmnews δεν ευθύνεται για τις απόψεις των μελών της καθώς και για το περιεχόμενο ιστοσελίδων στις οποίες οδηγούν οι διάφοροι σύνδεσμοι. Οι πηγές όσων άρθρων, ειδήσεων ή πληροφοριών ανήκουν σε άλλη ιστοσελίδα αναφέρονται σε εμφανές σημείο.
www.pmnews.gr Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία | All rights reserved