ΚΑΛΗ ΤΗ ΠΙΣΤΕΙ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ 3.3

Rating:
( 0 Rating )

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά
 

 

«ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ»

Αρχιμανδρίτης Ευάγγελος Υφαντίδης

Μητροπολιτικός Ναός Αγίου Γεωργίου των Ελλήνων Βενετίας

ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΗΣ 23-06-2013

Α’ ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΑΤΘΑΙΟΥ (κατά Ματθαίο, κεφ.10, στιχ. 32-33, 37-38, κεφ.19, στιχ. 27-30)

Κυριακή των Αγίων Πάντων

- Αγιότητα -

Την Κυριακή μετά την Πεντηκοστή η Ορθόδοξη Εκκλησία μας εορτάζει πανηγυρικά όλους τους Αγίους, γνωστούς και αγνώστους, άνδρες και γυναίκες. Η σημερινή ημέρα αρχικά ήταν αφιερωμένη μόνο στους Μάρτυρες, όμως επί αυτοκράτορα Λέοντα του Σοφού, η εορτή επεκτάθηκε σε όλους του Αγίους, δεομένου πως όλοι οι Άγιοι, με τη ζωή τους, γίνονται μάρτυρες της αληθινής πίστης στον Αναστάντα Κύριο, καθώς και της απέραντης αγάπης του Θεού για τον άνθρωπο. Την αιτία της θέσπισης της σημερινής εορτής, μας την περιγράφει πολύ όμορφα ένα από τα τροπάρια του Εσπερινού, στο οποίο αναφέρεται πως «ο πνευματορρήτορες, ο Μαθητα το Σωτρος, το Πνεματος ργανα, πστει χρηματσαντες, διεσπρησαν, ες τ γς πρατα, τ σεπτν κρυγμα, ρθοδξως κατασπεροντες, ξ ν βλστησαν, θείᾳ γεωργί κα χριτι Μαρτρων τ στρατεματα». Οι Απόστολοι, αφού έλαβαν το Άγιο Πνεύμα την ημέρα της Πεντηκοστής, στη συνέχεια κατευθύνθηκαν σε ολόκληρο τον τότε γνωστό κόσμο, προκειμένου να κηρύξουν το σωτήριο γεγονός της Αναστάσεως και της Αιώνιας Ζωής που χαρίζει ο Κύριος. Από το κήρυγμα των Αποστόλων, οι πρώτοι οι οποίοι πίστεψαν στον Αναστάντα Κύριο, διώχθηκαν για την πίστη τους από τους ειδωλολάτρες αυτοκράτορες, υπέμειναν φρικτά βασανιστήρια, και, κατά χιλιάδες, έδωσαν ακόμη και την ίδια τους τη ζωή για του Χριστού την πίστη. Σύμφωνα με το τροπάριο που προαναφέρθηκε, υπάρχει αφενός μεν μια συνέχεια μεταξύ των δύο εορτών, Πεντηκοστής και Αγίων Πάντων, αφετέρου δε μια στενή σχέση μεταξύ τους, μια σχέση αιτίας και αιτιατού. Η Κυριακή των Αγίων Πάντων υπογραμμίζει πως όλοι οι Άγιοι, όλων των αιώνων, συμμέτοχοι στη «Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία», εκείνης που έλαβε τη ζωογόνο πνοή του Αγίου Πνεύματος την ημέρα της Πεντηκοστής, αγωνίσθηκαν να ζήσουν σύμφωνα με τη διδασκαλία του Κυρίου και το πέτυχαν. Φανέρωσαν δε στη ζωή τους τα δώρα του Αγίου Πνεύματος, δέχθηκαν το χάρισμα της αγιότητας, την αρχή της θέωσής τους, δηλαδή της ομοίωσής τους με το Θεό, ο Οποίος είναι ο κατεξοχήν Άγιος. Κάθε Κυριακή ψάλλουμε στον Όρθρο «γιος Κύριος Θες μν», καθημερινά δε προσευχόμαστε «γιος Θεός, γιος σχυρός, γιος θάνατος· λέησον μς», τονίζοντας πως την κατεξοχήν αγιότητα κατέχουν και τα τρία πρόσωπα της Αγίας Τριάδος, Πατήρ, Υιός και Άγιο Πνεύμα. Η αγιότητα του ανθρώπου μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο εάν ο πιστός συνδεθεί με τον ίδιο τον Άγιο Θεό, δημιουργήσει μαζί Του μια ιδιαίτερη σχέση, φιλική. Οι Άγιοι είναι οι κατεξοχήν φίλοι του Θεού. Το πώς ο άνθρωπος θα καταφέρει να φτάσει σε αυτή την κατάσταση της αγιότητας, μας το διδάσκει ο ίδιος ο Ιησούς, λέγοντας «μες φίλοί μού στε, άν ποιτε σα ντέλλομαι μν» (Ιωάν. 15, 14). Επομένως, ο Άγιος δεν είναι ούτε ο αναμάρτητος, ούτε ο ηθικός, ούτε εκείνος ο οποίος βιώνει υπερφυσικές καταστάσεις. Είναι εκείνος ο οποίος, αξιοποιώντας τη δύναμη του Αγίου Πνεύματος, την οποία λαμβάνει από τα ιερά Μυστήρια της Εκκλησίας, κυρίως δε από τη Θεία Ευχαριστία, προσπαθεί να ζήσει σύμφωνα με τη διδασκαλία του Κυρίου. Βασική προϋπόθεση για να λάβει ο άνθρωπος τη δύναμη του Αγίου Πνεύματος, δηλαδή τη Χάρη, είναι η απομάκρυνση της καρδιάς του από κάθε εγωιστική σκέψη και πράξη. Ο απόστολος Πέτρος διδάσκει ξεκάθαρα πως ο Θεός «περηφάνοις ντιτάσσεται, ταπεινος δέ δίδωσι χάριν» (Α´Πέτρου 5,5). Με άλλα λόγια η παραμέριση του ανθρώπινου «εγώ», της ατομικής δόξας, και κατ’ επέκταση η δημιουργία σχέσης εμπιστοσύνης και αγάπης με το Θεό και με το συνάνθρωπο, αποτελεί προϋπόθεση της αγιότητας του ανθρώπου.

Οι Άγιοι της Εκκλησίας μας, Απόστολοι, Προφήτες, Μάρτυρες, Ιεράρχες, Ασκητές και Όσιοι, που σήμερα εορτάζουμε, έζησαν πραγματικά σύμφωνα με τη διδασκαλία του Κυρίου, ώστε η ζωή τους ταυτίστηκε με τη ζωή του Χριστού. Ο απόστολος Παύλος λέει χαρακτηριστικά: «ζ δ οκέτι γώ, ζ δ ν μο Χριστός» (Γαλ. 2,20). Ενώθηκαν οι Άγιοι σε τέτοιο σημείο με το Χριστό, ώστε έζησαν σε μικρογραφία την ιδία τη ζωή του Χριστού. Ο π. Αντώνιος Αλεβιζόπουλος τονίζει πως οι σκέψεις, οι λόγοι και τα έργα των Αγίων ήταν σκέψεις, λόγοι και έργα του Χριστού. Ολόκληρη η ζωή τους ήταν η καρποφορία των ενεργειών του Αγίου Πνεύματος στην ψυχή τους. Ένας άλλος σύγχρονος Άγιος, ο Σέρβος όσιος π. Ιουστίνος Πόποβιτς, τονίζει πως «οι βίοι των Αγίων δεν είναι άλλο παρά η ζωή του Σωτήρος Χριστού επαναλαμβανόμενη σε κάθε άγιο, λίγο ή πολύ, κατά τούτον ή εκείνον τον τρόπον. Ή, ακριβέστερα, είναι η ζωή του Χριστού παρατεινόμενη δια των αγίων. Η ζωή του σαρκωθέντος Θεού Λόγου, του Θεανθρώπου Ιησού, ο οποίος γι’ αυτό και έγινε άνθρωπος, για να μας σώσει και να μας μεταδώσει ως άνθρωπος τη θεία ζωή Του. Για να αγιάσει και απαθανατίσει και αιωνιοποιήσει με τη ζωή Του ως Θεός, την ιδική μας, ανθρώπινη, ζωή, επάνω στη γη».

Στο σημερινό Ευαγγέλιο ο Κύριος μας παρουσιάζει τρεις βασικές προϋποθέσεις για να ακολουθήσουμε το δρόμο των Αγίων, οι οποίες με μια πρώτη ανάγνωση, θα μπορούσαν να φανούν παράξενες και ίσως μη πραγματοποιήσιμες. Για το λόγο αυτό και θα πρέπει να μελετηθούν με ιδιαίτερη προσοχή. Η πρώτη είναι εκείνη της ομολογίας του Κυρίου. Ο Ιησούς μας λέει: «πς στις μολογήσει ν μο μπροσθεν τν νθρώπων, μολογήσω κγ ν ατ μπροσθεν το πατρός μου το ν ορανος». Αυτό σημαίνει πως πρέπει αφενός μεν να ομολογούμε δημόσια τον Αναστάντα Χριστό, ως Σωτήρα και Θεό μας, καθημερινά, σε κάθε περίσταση και δραστηριότητά μας, αφετέρου δε να ομολογούμε την πίστη μας σε Εκείνον εφαρμόζοντας στην πράξη το θέλημά Του, ώστε να αποδεικνύεται η διαρκής παρουσία Του στην καρδιά και την ψυχή μας. Δεύτερη προϋπόθεση είναι το « φιλν πατέρα μητέρα πρ μ οκ στι μου ξιος· κα φιλν υἱὸν θυγατέρα πρ μ οκ στι μου ξιος». Φυσικά ο Χριστός δε μας προτρέπει να μην αγαπάμε και να μην τιμούμε τους συγγενείς μας. Όμως μας διδάσκει πως σε καμία περίπτωση δε θα πρέπει να Τον περιφρονήσουμε, να Τον εγκαταλείψουμε και να Τον αρνηθούμε, ακόμη και εάν αυτό μας ζητηθεί από τα πλέον αγαπημένα μας πρόσωπα. Τρανό παράδειγμα Αγίας, η οποία δεν υπέκυψε στις προτροπές του ειδωλολάτρη πατέρα της να αρνηθεί τον Κύριο, αποτελεί η αγία Βαρβάρα, η οποία αποκεφαλίστηκε από τον ίδιο της τον πατέρα. Τρίτη προϋπόθεση αποτελεί το «κα ς ο λαμβάνει τν σταυρν ατο κα κολουθε πίσω μου, οκ στι μου ξιος». Πριν την Ανάσταση του Κυρίου ο σταυρός ήταν το μέσο του πιο ατιμωτικού θανάτου, ένα σύμβολο ντροπής. Μετά την Ανάσταση, όμως, ο Σταυρός γίνεται ιδιαίτερο σημείο αναφοράς, ένα σύμβολο θυσίας και λύτρωσης, μια πρόσκληση για ένα διαφορετικό τρόπο ανθρώπινης συμπεριφοράς. Με το βλέμμα και τη σκέψη στραμμένα στο Σταυρό του Κυρίου, ο άνθρωπος υπερβαίνει το «εγώ» του και μπαίνει στη λογική της προσφοράς και της θυσίας για τον άλλο, τον αδελφό του, το συνάνθρωπό του. Έτσι, λοιπόν, η άρση του Σταυρού, την οποία μας προτείνει ο Ιησούς, δεν είναι άλλη από τη μίμηση του Χριστού στην αγάπη για τον άνθρωπο, που μπορεί να φτάσει μέχρι και τη θυσία, για κάθε άνθρωπο, για τον οποίο εγεννήθη, εσταυρώθη και ανέστη ο Λυτρωτής της ανθρωπότητας, κατά την έκφραση του Ορθόδοξου Μητροπολίτη Ιταλίας κ. Γενναδίου.

Σήμερα, που η κοινωνία μας βιώνει την παγκόσμια ηθική κρίση, αποτέλεσμα της οποίας αποτελεί και η οικονομική κρίση, η οποία μαστίζει τους πάντες, η πρόσκληση της σημερινής εορτής των Αγίων Πάντων, μια πρόσκληση αγιότητας, είναι η μοναδική η οποία μπορεί να δώσει το έναυσμα για μια νέα αρχή στον άνθρωπο. Έχουμε ανάγκη από νέους Αγίους κληρικούς, νέους Αγίους επιστήμονες, νέους Αγίους γονείς και νέους Αγίους πολίτες. Για να μπορέσει να δημιουργηθεί μια κοινωνία, στην οποία ο ένας άνθρωπος θα στηρίζει τον άλλο και όλοι μαζί θα αντλούμε τη δύναμη από το Θεό, τον κατεξοχήν Άγιο και Κύριο του κόσμου. Ας μην αφήσουμε στους άλλους να κάνουν την αρχή. Ο κάθε ένας από εμάς προσωπικά ας εγκαταλείψει το «εγώ» του και ας συμπορευθεί με τον Αναστάντα Κύριο.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μεγάλη Πέμπτη η ελευθερία της ταπείνωσης

Η Μεγάλη Πέμπτη είναι για την Εκκλησία μας αφορμή να θυμηθούμε τον Μυστικό Δείπνο, την…

Άφθαρτος στο κελί του βρέθηκε μοναχός που ήταν νεκρός πάνω από ένα μήνα

Μάρτυρες ενός θαυμαστού γεγονότος έγιναν οι Πατέρες της Σκήτης των Καυσοκαλυβίων του…

Πλήθος πιστών για προσκύνημα στον τάφο του Αγίου Παΐσιου

Πλήθος πιστών επισκέφθηκε χθες τη μονή του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου στη Σουρωτή…

ΙΕΡΟ ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ

ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΟΣΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΑΓ. ΟΡΟΥΣ ΝΕΣΤΟΥ 10 ΠΟΛΙΧΝΗ ΕΝΑΝΤΙ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟΥ ΚΑΡΑΤΑΣΙΟΥ

Το μυστήριο της θείας λειτουργίας τελείτε κάθε Σάββατο και Κυριακή σύμφωνα με το Αγιορείτικο ημερολόγιο και τυπικό και επιτελούνται συχνές αγρυπνίες

Για πληροφορίες τηλ. 2310662820

Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία
Η ιστοσελίδα Pmnews δεν ευθύνεται για τις απόψεις των μελών της καθώς και για το περιεχόμενο ιστοσελίδων στις οποίες οδηγούν οι διάφοροι σύνδεσμοι. Οι πηγές όσων άρθρων, ειδήσεων ή πληροφοριών ανήκουν σε άλλη ιστοσελίδα αναφέρονται σε εμφανές σημείο.
www.pmnews.gr Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία | All rights reserved