ΚΑΛΗ ΤΗ ΠΙΣΤΕΙ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ 3.6

Rating:
( 0 Rating )

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά
 

 «ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ»

Αρχιμανδρίτης Ευάγγελος Υφαντίδης

Μητροπολιτικός Ναός Αγίου Γεωργίου των Ελλήνων Βενετίας

ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΗΣ 21-07-2013

Δ’ ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΑΤΘΑΙΟΥ

(κατά Ματθαίο, κεφ.8, στιχ. 5-13)

Η θεραπεία του δούλου του εκατοντάρχου

- ο Χριστός ιατρός και η Εκκλησία θεραπευτήριο -

Μια από τις χαρακτηριστικές ιδιότητες του Κυρίου μας είναι και εκείνη του «ἰατρού, ψυχῶν και σωμάτων». Μάλιστα η θεραπεία του σώματος και όχι μόνο της ψυχής αποτελεί κεντρικό σημείο αναφοράς του Ευαγγελίου, στο οποίο, κατά τις διηγήσεις των θαυμάτων θεραπείας του Ιησού, χρησιμοποιούνται τα ρήματα «ἰάσθαι», «θεραπεύειν» και «σώζεσθαι» σχεδόν ως ταυτόσημα. Για το λόγο αυτό στις θεραπείες των ασθενών ο Κύριος απαιτούσε από τους ανθρώπους να επιδείξουν πρώτα την πίστη τους, και αφού αυτή επιβεβαιωνόταν, τότε θεράπευε, με ποικίλους τρόπους, ακόμη και από μακρινή απόσταση, όπως συνέβη με το δούλο του εκατόνταρχου, στο σημερινό Ευαγγελικό ανάγνωσμα. Η πίστη του εκατόνταρχου είναι αυτή που ουσιαστικά επιφέρει την αποκατάσταση της υγείας του δούλου του. Η ίαση επομένως συνδέεται άμεσα με τη σωτηρία της ψυχής του ανθρώπου και κατ’ επέκταση με τη σωτηρία της κοινωνίας, της οποίας ο ασθενής αποτελεί μέλος, καθώς και με τη σωτηρία ολόκληρου του κόσμου. Με βάση τα παραπάνω, μπορεί να κατανοηθεί καλύτερα η βαθύτερη σημασία των ιερών Μυστηρίων της Εκκλησίας, δηλαδή του Βαπτίσματος, του Χρίσματος, της Θείας Ευχαριστίας, της Ιεροσύνης, της Μετάνοιας (εξομολόγησης), του Γάμου, καθώς και του Ευχελαίου, το οποίο σχετίζεται άμεσα με τη σωματική υγεία του ασθενή. Με τα Ιερά Μυστήρια συνεχίζεται το έργο της ίασης και της θεραπείας, της σωτηρίας δηλαδή του ανθρώπου και του κόσμου ολόκληρου.

Την Κυριακή της Πεντηκοστής αναφέρθηκε πως η Εκκλησία είναι η ιδία η σωτηρία του ανθρώπου, επειδή αποτελεί: α) τον τόπο παρουσίας του Θεού και κοινωνίας προσώπων μεταξύ τους και με το Θεό, και β) το νέο λαό του Θεού, στον οποίον μπορούν να ανήκουν όλοι οι άνθρωποι, αρκεί να πιστέψουν στον Αναστάντα Χριστό και έτσι να αναγεννηθούν πνευματικά, μια αναγέννηση, που επιτελείται μόνο μέσα στην Εκκλησία, η οποία είναι ένας ζωντανός Θεανθρώπινος οργανισμός, το αναστημένο Σώμα του Κυρίου μας, το οποίο αποτελείται από Εκείνον και όλους τους βαπτισμένους. Η Εκκλησία όμως είναι και θεραπευτήριο, «ιατρείο πνευματικό» σύμφωνα με τον Άγιο Ιωάννη Χρυσόστομο και πολλούς αγίους Πατέρες. Την Ορθόδοξη πίστη περί της Εκκλησίας ως «θεραπευτηρίου – ιατρείου» συστηματοποίησε στη σύγχρονη εποχή κυρίως ο π. Ιωάννης Ρωμανίδης, Καθηγητής στη Θεολογική Σχολή Θεσσαλονίκης, με το έργο του «Εμπειρική Δογματική», καθώς και άλλοι εκκλησιαστικοί συγγραφείς. Είναι γνωστό πως από τη στιγμή της απομάκρυνσης του ανθρώπου από τον Παράδεισο, αλλοιώθηκε η σχέση του με το Θεό, γεγονός το οποίο επηρέασε αρνητικά όλες τις σχέσεις του τόσο με το συνάνθρωπο, όσο και με όλη τη δημιουργία. Δημιουργήθηκε δηλαδή στον άνθρωπο μια αρρωστημένη κατάσταση, από την οποία ήρθε, για να τον απαλλάξει οριστικά, ο Κύριος με την Ανάστασή Του, μέσα από το σώμα της Εκκλησίας. Τα συμπτώματα της πνευματικής ασθένειας του ανθρώπου είναι οι κάθε είδους αμαρτίες, αποτέλεσμα δε της ασθένειας είναι οι διαταραγμένες σχέσεις που προαναφέρθηκαν. Η μοναδική θεραπεία δεν είναι άλλη από τη «Μετάνοια», την αλλαγή δηλαδή του νου και της καρδιάς. Φάρμακα για τη θεραπεία είναι «η Άκτιστη Χάρη», την οποία παρέχουν τα ιερά Μυστήρια, καθώς και η «πνευματική ζωή», δηλαδή η προσπάθεια του ανθρώπου να ζήσει σύμφωνα με τη διδασκαλία του Χριστού, η οποία έχει ως βάση την ανιδιοτελή αγάπη προς το Θεό, τον άνθρωπο και τη δημιουργία. Τότε ξεκινά η «κάθαρση» της καρδιάς του, ώστε να επακολουθήσει «ο φωτισμός» της, για να μπορέσει στη συνέχεια να έλθει «η θέωση» του ανθρώπου, δηλαδή το να ξαναγίνει «όμοιος» με το Θεό (καθ’ ομοίωση), να φθάσει στην πλήρη ένωσή του με το Θεό. Σκοπός, λοιπόν, της Εκκλησίας - θεραπευτηρίου είναι να ξαναβρεί ο άνθρωπος την πραγματική του σχέση με το Θεό, με το συνάνθρωπό του και τη κτίση ολόκληρη. Στο θεραπευτικό αυτό έργο που πραγματοποιείται στην Εκκλησία, ο Κύριος, ο οποίος είναι ο κατεξοχήν «ιατρός», όπως είναι ο κατεξοχήν «Άγιος», κάλεσε, διά των Αποστόλων, τους ποιμένες της Εκκλησίας, τους Επισκόπους και τους ιερείς, οι οποίοι παρομοιάζονται με το “προσωπικό” της Εκκλησίας – θεραπευτηρίου: ο Επίσκοπος είναι ο διευθυντής, οι ιερείς είναι οι ιατροί και οι διάκονοι οι νοσοκόμοι. Ο Χριστιανός ο οποίος ακολουθεί τη θεραπευτική του αγωγή με την καθοδήγηση του ιατρού – ιερέα και πνευματικού του, δέχεται τη Χάρη του Θεού, με τη συμμετοχή του τόσο στη μυστηριακή ζωή της Εκκλησίας, όσο και στην «πνευματική ζωή», προκειμένου να απαλλαγεί από τα συμπτώματα της ασθένειάς του, που είναι οι αμαρτίες. Η θεραπευτική αυτή μέθοδος έχει δοκιμαστεί στα εκατομμύρια των Αγίων, η δε επιτυχία της φαίνεται από την ύπαρξη αναρίθμητων Αγίων. Επίσης από τα θαύματα τα οποία επιτελούσαν οι Άγιοι ακόμη και κατά την επίγεια ζωή τους, και εξακολουθούν να επιτελούν και μετά τον επίγειο θάνατό τους, αλλά και από την αφθαρσία πολλών ιερών λειψάνων Αγίων, οι οποίοι νίκησαν μέχρι και τη βιολογική φθορά, σύμβολο της αιώνιας ζωής τους. Η Εκκλησία, ως ιατρείο, αναγεννά, θεραπεύει και σώζει τον άνθρωπο «κοινωνικοποιώντας» τον, προσφέροντάς του δηλαδή τη δυνατότητα, σύμφωνα με έναν ακόμη Καθηγητή του Α.Π.Θ., τον Μητροπολίτη Περγάμου κ. Ιωάννη Ζηζιούλα, να μεταβεί από την κατάσταση του ατόμου σε εκείνη του προσώπου. Η Εκκλησία, δηλαδή ο Χριστός, θεραπεύει όχι με όσα λέει, αλλά με ό,τι είναι, δηλαδή κοινότητα ανιδιοτελούς αγάπης, στην οποία εντασσόμενος ο άνθρωπος εθίζεται στο να αγαπά και να αγαπάται ελεύθερα, όπως ο Κύριός μας, αγάπησε τον άνθρωπο και αγαπήθηκε από αυτόν. Για το λόγο αυτό ο Χριστιανός γίνεται αληθινά υγιής όταν ξαναβρίσκει την πραγματική του σχέση με το Θεό, με το συνάνθρωπό του και με τη δημιουργία. Ο Μητροπολίτης Κορωνείας Παντελεήμων αναφέρει χαρακτηριστικά: «Σήμερα εἴμαστε διατεθειμένοι νά δεχθοῦμε αὐτὴ τή θεραπευτική δύναμη τοῦ Χριστοῦ; [...] Τὸ πρόβλημα εἶναι νὰ ἐπανακαλύψουμε τὸν Χριστὸ ὡς Σωτήρα. Νὰ Τὸν συναντήσουμε ὡς θεραπευτή μας. Καὶ αὐτὸ δὲν γίνεται ἀόριστα, μὲ ἰδέες ἢ φαντασιώσεις, ἀλλὰ συγκεκριμένα. Ὁ Χριστὸς εἶναι παρὼν μέσα στήν Ἐκκλησία, τὸ σῶμα Του. Ἐκεῖ «ἐγκεντριζόμαστε» σ’ Αὐτόν. Ἐκεῖ παίρνουμε τὴν ἄφεση, τὴν «καταλλαγή», γινόμαστε «καινὴ κτίση». Τρεφόμαστε μὲ τὸ σῶμα καὶ τὸ αἷμα Του καὶ γίνεται ἔτσι ὁ ἄνθρωπος “σύσσωμος καὶ σύσσαρκος καὶ συναιμος καὶ σύζωος” μὲ τὸν Χριστό. Τότε καὶ μόνο τότε ἡ δύναμή Του μᾶς θεραπεύει, μᾶς λυτρώνει, μᾶς σώζει».

Τον επαναπροσδιορισμό σχέσεων μας καλεί σήμερα το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα να αναλογισθούμε. Να γίνουμε πραγματικοί «άνθρωποι του Θεού», ώστε η κοινωνία μας να γίνει μια κοινωνία στην οποία θα κυριαρχεί η ανιδιοτελής αγάπη, για να βρει την πνευματική της υγεία και να απομακρυνθεί από την κρίση που τόσο έντονα την ταλαιπωρεί, για να σωθεί ο κόσμος.

Slow Down

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μεγάλη Πέμπτη η ελευθερία της ταπείνωσης

Η Μεγάλη Πέμπτη είναι για την Εκκλησία μας αφορμή να θυμηθούμε τον Μυστικό Δείπνο, την…

Άφθαρτος στο κελί του βρέθηκε μοναχός που ήταν νεκρός πάνω από ένα μήνα

Μάρτυρες ενός θαυμαστού γεγονότος έγιναν οι Πατέρες της Σκήτης των Καυσοκαλυβίων του…

Πλήθος πιστών για προσκύνημα στον τάφο του Αγίου Παΐσιου

Πλήθος πιστών επισκέφθηκε χθες τη μονή του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου στη Σουρωτή…

ΙΕΡΟ ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ

ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΟΣΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΑΓ. ΟΡΟΥΣ ΝΕΣΤΟΥ 10 ΠΟΛΙΧΝΗ ΕΝΑΝΤΙ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟΥ ΚΑΡΑΤΑΣΙΟΥ

Το μυστήριο της θείας λειτουργίας τελείτε κάθε Σάββατο και Κυριακή σύμφωνα με το Αγιορείτικο ημερολόγιο και τυπικό και επιτελούνται συχνές αγρυπνίες

Για πληροφορίες τηλ. 2310662820

Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία
Η ιστοσελίδα Pmnews δεν ευθύνεται για τις απόψεις των μελών της καθώς και για το περιεχόμενο ιστοσελίδων στις οποίες οδηγούν οι διάφοροι σύνδεσμοι. Οι πηγές όσων άρθρων, ειδήσεων ή πληροφοριών ανήκουν σε άλλη ιστοσελίδα αναφέρονται σε εμφανές σημείο.
www.pmnews.gr Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία | All rights reserved