ΚΑΛΗ ΤΗ ΠΙΣΤΕΙ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ (0.3)

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά
 
 
Αρχιμανδρίτης Ευάγγελος Υφαντίδης
Μητροπολιτικός Ναός Αγίου Γεωργίου των Ελλήνων Βενετίας
ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΗΣ 20-10-2013
Στ΄ ΛΟΥΚΑ Κατά Λουκά (Κεφ.8 Στιχ. 26-39)
Η θεραπεία του δαιμονιζόμενου των Γαδαρηνών
- διάβολος, συμφέροντα, οικογένεια -

Με το πλοιάριο των Αποστόλων έφθασε ο Χριστός και οι μαθητές του στην περιοχή της λίμνης των Γαδαρηνών. Στο δρόμο συνάντησαν έναν δαιμονισμένο, ο οποίος ζούσε γυμνός στο κοιμητήριο της πόλης. Ήταν ο φόβος και ο τρόμος των κατοίκων, επιτείθετο εναντίον τους και παρότι εκείνοι τον έδεναν με αλυσίδες για να τον περιορίσουν, αυτός τις έσπαγε αμέσως και απελευθερωνόταν. Όταν ο Χριστός τον πλησίασε, διέταξε αμέσως το δαιμόνιο να αποχωρήσει από μέσα του. Τότε ο δαιμονιζόμενος έπεσε στα πόδια Του και με δυνατή φωνή Του είπε: «τί ἐμοὶ καὶ σοί,  Ἰησοῦ, υἱὲ τοῦ Θεοῦ τοῦ ὑψίστου; δέομαί σου, μή με βασανίσῃς». Ο Χριστός ρωτά τον δαίμονα το όνομά του και εκείνο απαντά: «Λεγεών», που σημαίνει πλήθος δαιμόνων. Τα δαιμόνια παρακαλούν τον Ιησού να μην τα παραδώσει στην κόλασή τους, αλλά να επιτρέψει, αφού εξέλθουν από τον δαιμονισμένο, να εισέλθουν σε μια αγέλη χοίρων που έβοσκε εκεί κοντά. Ο Κύριος επέτρεψε στα δαιμόνια, βγαίνοντας από τον άνθρωπο, να μπουν στους χοίρους, διότι οι κάτοικοι της πόλης, ενώ ήταν Ιουδαίοι, έκαναν εμπόριο χοίρων, κάτι το οποίο απαγορευόταν από τον Μωσαϊκό Νόμο και ήταν παράνομο. Και τότε η αγέλη των χοίρων, όρμησε στο γκρεμό και πνίγηκε στα νερά της λίμνης. Οι παράνομοι χοιροβοσκοί κατευθύνθηκαν στην πόλη και ανήγγειλαν τα γενόμενα στους κατοίκους των Γαδαρηνών. Μόλις αυτοί πήγαν στον τόπο του θαύματος, δεν τους έκανε εντύπωση ότι θεραπεύθηκε ο δαιμονισμένος, που είχε ταλαιπωρήσει πολύ την περιοχή τους, αλλά στεναχωρήθηκαν για τον πνιγμό των χοίρων τους, που παράνομα έκτρεφαν. Αμέσως ζήτησαν τον Ιησού να αποχωρήσει από την περιοχή τους, επιθυμία τους την οποία σεβάσθηκε ο Κύριος. Εντωμεταξύ, ο πρώην δαιμονισμένος ζήτησε με ευγνωμοσύνη από τον Ιησού να τον πάρει κοντά Του, μαζί με τους υπόλοιπους μαθητές. Ο Χριστός όμως το αρνήθηκε, προτρέποντάς τον να επιστρέψει στο σπίτι του και να αναγγείλει το θαύμα το οποίο του έκανε ο Θεός.

Εκτός από το Θεάνθρωπο, πρωταγωνιστικό ρόλο στο σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα έχουν ο δαιμονισμένος, οι Γαδαρηνοί και το δαιμόνιο.

Σύμφωνα με την Ορθόδοξη Χριστιανική διδασκαλία, ο διάβολος δεν είναι απρόσωπη δύναμη, ένα «αρνητικό στοιχείο», αλλά υπάρχει από τη δημιουργία του κόσμου. Αρχικά ήταν άγγελος του Θεού και μάλιστα αρχάγγελος, που λεγόταν Εωσφόρος (αυτός που φέρνει την αυγή), μπήκε όμως μέσα του, άγνωστο πώς, η αλαζονική ιδέα να γίνει όμοιος με το Θεό και επαναστάτησε εναντίον Του. Έκανε δηλαδή κακή χρήση της αποστολής του, αυτονομήθηκε από τα υπόλοιπα ουράνια πνεύματα, έχασε την αγαθή του ιδιότητα, διέσπασε την κοινωνία αγάπης με το Θεό και έτσι μεταβλήθηκε σε πονηρό πνεύμα. Ο Θεός τότε τον τιμώρησε αφαιρώντας την ευλογία Του. Μαζί του ο διάβολος παρέσυρε και χιλιάδες αγγέλους που μετατράπηκαν έτσι σε «δαίμονες». Σαν πνεύμα που είναι, ο διάβολος και οι δαίμονες μοιάζουν με τους Αρχαγγέλους και τους Αγγέλους: αγέραστοι και αθάνατοι, δεν έχουν χρονικούς και τοπικούς περιορισμούς, είναι αεικίνητοι, έχουν υψηλή πνευματική διαύγεια, είναι άυλοι, αυτάρκεις και εξαρτούνται μόνο από το Θεό. Και ενώ η αποστολή των αγγέλων είναι να διακονούν το Θεό, έργο του διαβόλου είναι να αντιτίθεται στο θέλημά Του. Προσπαθεί να παρασύρει τους καλούς στο κακό, ενώ στους άπιστους ενισχύει την απιστία και την απομάκρυνση από το Θεό. Ο Κύριος επιτρέπει, μέχρι ενός ορισμένου σημείου, να πειράξει ο διάβολος τον άνθρωπο για να δοκιμαστεί η πίστη του ή και για να τον συνετίσει. Ο διάβολος, όταν εισέρχεται στον άνθρωπο, του σαλεύει το νου και την ψυχή του, τον απογυμνώνει από τη Χάρη του Θεού, τον καθιστά ακυβέρνητο. Πολλές φορές τον απομονώνει από τους συγγενείς και τους φίλους, όπως συνέβη και στον δαιμονισμένο του Ευαγγελίου. Όμως ο διάβολος έχει και αυτός την κόλασή του. Ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς αναφέρει πως η κόλαση του διαβόλου είναι το να παραδοθεί σε ακινησία και να καταργηθεί κάθε πονηρή του ενέργεια, δηλαδή να μην μπορεί πλέον να κάνει το κακό. Ενέργεια την οποία μόνο ο Θεός μπορεί να ορίσει. Η Ορθόδοξη Παράδοση αποδέχεται τον δαιμονισμό και την ύπαρξη δαιμονιζόμενων. Δαιμονισμός, σύμφωνα με τον π. Σωτήριο Αθανασούλια, είναι το φαινόμενο κατά το οποίο ο διάβολος (ένας η πλήθος δαιμόνων) δεν πειράζει απλώς τον άνθρωπο (εξωτερικά η εσωτερικά), αλλά καταλαμβάνει το κέντρο της ανθρώπινης προσωπικότητας, το νου, με αποτέλεσμα ο δαιμονιζόμενος να έχει εκδηλώσεις παρόμοιες με αυτές του ψυχασθενούς, του πάσχοντος από βαρύτατη ψυχική νόσο. Η δαιμονική κατάληψη συνήθως δεν είναι μόνιμη: ο άνθρωπος επανέρχεται στη φυσική κατάσταση και πάλι καταλαμβάνεται από το δαιμονικό πνεύμα. Επειδή τα συμπτώματα του δαιμονιζόμενου μοιάζουν πολύ με αυτά του ψυχασθενούς, η διάκριση των δύο καταστάσεων είναι εξαιρετικά δύσκολη για όσους δε διαθέτουν Ορθόδοξα κριτήρια και θεωρούν συνήθως όλες αυτές τις περιπτώσεις ως περιπτώσεις ψυχασθένειας. Ουσιαστικά, όμως, πρόκειται για εντελώς διαφορετικές καταστάσεις, που χρήζουν διαφορετικής αντιμετώπισης. Η αντιμετώπιση του ψυχασθενούς ανήκει στην αρμοδιότητα της ψυχιατρικής επιστήμης και του ψυχιάτρου, ενώ η αντιμετώπιση του δαιμονιζόμενου ανήκει στην αρμοδιότητα της Εκκλησίας και του κατάλληλου Πνευματικού (Εξομολόγου). Η Ορθόδοξη Παράδοση δεν αρνείται την αξία και τη χρησιμότητα της ψυχιατρικής. Δεν τη θεωρεί, όμως, αρμόδια για όλες τις περιπτώσεις, που εμφανίζονται ως περιπτώσεις ψυχασθένειας. Στα θεραπευτικά μέσα που χρησιμοποιεί η Εκκλησία ανήκουν και οι εξορκισμοί. Οι εξορκισμοί είναι προσευχές εναντίον του διαβόλου, είναι ευχές που «επιτιμούν» τα πονηρά πνεύματα και οι οποίες διαβάζονται από όλους τους Ιερείς, αφού στην Ορθόδοξη Εκκλησία δεν υπάρχουν εξειδικευμένοι Ιερείς εξορκιστές. Δυστυχώς, όμως, ο τρόπος με τον οποίο τελούνται κάποιες φορές (δημόσια και επιδεικτικά) διακωμωδεί το σοβαρότατο πρόβλημα της θεραπείας των δαιμονιζόμενων, γι' αυτό απαιτείται μεγάλη προσοχή και διάκριση.

Οι κάτοικοι των Γαδαρηνών, όπως είδαμε, δε χάρηκαν για την κάθαρση του δαιμονισμένου, ο οποίος σκορπούσε φόβο στην περιοχή του, αλλά σκέφτηκαν τον πνιγμό των χοίρων τους, που παράνομα έκτρεφαν και έτσι ζήτησαν από τον Κύριο να απομακρυνθεί. Η παρανομία είχε ανατρέψει τα κριτήρια της ψυχής τους. Δεν ήθελαν να δεχτούν την παρουσία του Χριστού γιατί έθιγε τα ανήθικα κερδοσκοπικά υλικά θεμέλια που είχαν θέσει στη ζωή τους. Ας μη μας παραξενεύει η συμπεριφορά τους. Και σήμερα, δυστυχώς, όπου επικρατεί η παρανομία και τα διαπλεκόμενα μικρά ή μεγάλα συμφέροντα, εκεί είναι ανεπιθύμητος ο Χριστός. Διώχνουμε το Χριστό από τη ζωή μας και από την καρδιά μας, δήθεν διότι θέλουμε να ζήσουμε ελεύθεροι, όμως στην πραγματικότητα, θέλουμε να ζήσουμε δούλοι των παθών μας. Και η κατάντια της σημερινής κοινωνίας, η οποία έχει οδηγήσει μεγάλο μέρος της ανθρωπότητας σε τεράστια ηθική κρίση, αποτέλεσμα της οποίας αποτελεί και η οικονομική κρίση, οφείλεται κυρίως στην απομάκρυνση του ανθρώπου από το θέλημα του Κυρίου και την προσκόλλησή του στο ανήθικο κέρδος, στα πάθη και στην παρανομία.

Ο δαιμονισμένος της σημερινής Ευαγγελικής περικοπής είναι ένας άνθρωπος δυστυχισμένος, ο οποίος, δέσμιος του διαβόλου, είχε απομακρυνθεί από το σπίτι και την οικογένειά του, και ζούσε γυμνός και μόνος στα μνήματα της πόλης. Έπειτα από την απελευθέρωσή του από τον διάβολο, ζήτησε από τον Κύριο να Τον ακολουθήσει και να γίνει μαθητής Του. Όμως ο Χριστός πρότεινε στον πρώην δαιμονισμένο, αφενός μεν να επιστρέψει στο σπίτι του, στην οικογένειά του, στους αγαπημένους του ανθρώπους, τους οποίους σίγουρα η παρουσία του ανάμεσά τους θα γέμιζε με χαρά, αφετέρου δε μια ιδιαίτερη αποστολή: να γίνει κήρυκας του θαύματος το οποίο έζησε, δηλαδή της αγάπης του Θεού προς τον άνθρωπο, ιδιαίτερα προς τον πάσχοντα. Της αγάπης του αληθινού Θεού, ο οποίος θεραπεύει και ελευθερώνει τον άνθρωπο από την κυριαρχία του διαβόλου.

Πολλοί στην εποχή μας, ιδιαίτερα νέοι, απογυμνώνουν την ψυχή τους από την αγάπη προς τον Θεό και τους ανθρώπους και ζουν με το σύνθημα «έξω από το σπίτι», δηλαδή μακριά από την οικογενειακή ζεστασιά των δικών τους. Ο Θεάνθρωπος, με την πρώτη προτροπή Του στον πρώην δαιμονισμένο να επιστρέψει στο σπίτι του, προσκαλεί όλους μας να ξαναβρούμε το πραγματικό νόημα της ζωής, να ξεφύγουμε από την ιδιότυπη μοναξιά μας, να αγαπήσουμε το σπίτι μας, θεμελιώνοντάς το πάνω στη διδασκαλία του Θεού. Είναι καιρός πλέον η οικογένεια να ανασυγκροτηθεί, να επιστρέψει κατά κάποιο τρόπο στην παραδοσιακή της μορφή, ως ουσιαστική κοινωνία ανθρώπων, με τα μέλη της δηλαδή να ζουν πραγματικά μέσα στο ίδιο σπίτι, ζώντας από κοινού χαρές, αγωνίες και αγάπη αληθινή. Και τούτο θα γίνει πρωτίστως εάν ο άνθρωπος πιστέψει στη διδασκαλία του Κυρίου και αρχίσει να δείχνει την αγάπη του προς τον άλλο, απομακρυνθεί δε από τις ανήθικες κερδοσκοπικές σειρήνες που τον υποδουλώνουν στα πάθη, το φόβο και την απελπισία και του δημιουργούν σύγχυση και ψευδαισθήσεις. Η δεύτερη προτροπή του Χριστού στον πρώην δαιμονισμένο, να γίνει δηλαδή κήρυκας του Ευαγγελίου της αγάπης, επεκτείνετε από τότε και μέχρι σήμερα σε όλους ανεξαιρέτως τους Χριστιανούς. Κάθε πιστός έχει ως προσωπική αποστολή να ομολογεί και να κηρύττει το Χριστό, όχι με λόγια, αλλά με βίωμα, με την ίδια του τη ζωή, με πράξεις οι οποίες θα αποδεικνύουν την Ορθόδοξη Χριστιανική του ταυτότητα. Έτσι μόνο θα καταφέρουμε ως Χριστιανοί να προσφέρουμε στα παιδιά μας μια κοινωνία ανθρώπινη, η οποία θα σέβεται κάθε άνθρωπο και θα χαρακτηρίζεται από την ανυστερόβουλη και ανυπόκριτη αγάπη.

Ζαχαροπλαστεία Βασίλης
 
Κελλιώτικα Εργόχειρα Μοναχών Αγίου Όρους
Βαπτιστικα Paketovaptisi.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ 4.1

Για την Ορθόδοξη Εκκλησία η 1η Σεπτεμβρίου είναι η πρώτη ημέρα του εκκλησιαστικού έτους…

ΟΣΙΑ ΜΑΡΙΑ Η ΑΙΓΥΠΤΙΑ, Ομιλία εις την Ε΄ Κυριακή των Νηστείων, του π. Ἰουστίνου Πόποβιτς

Μετάφρασις ἀδελφῶν τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ὁσίου Γρηγορίου Ἁγίου Ὄρους, ἀπό τό βιβλίο PASHALNE…

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ 1.5

Η σημερινή Ευαγγελική περικοπή μας παρουσιάζει ένα από τα γνωστά θαύματα του Κυρίου, τη…

ΙΕΡΟ ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ

ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΟΣΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΑΓ. ΟΡΟΥΣ ΝΕΣΤΟΥ 10 ΠΟΛΙΧΝΗ ΕΝΑΝΤΙ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟΥ ΚΑΡΑΤΑΣΙΟΥ

Το μυστήριο της θείας λειτουργίας τελείτε κάθε Σάββατο και Κυριακή σύμφωνα με το Αγιορείτικο ημερολόγιο και τυπικό και επιτελούνται συχνές αγρυπνίες

Για πληροφορίες τηλ. 2310662820

Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία
Η ιστοσελίδα Pmnews δεν ευθύνεται για τις απόψεις των μελών της καθώς και για το περιεχόμενο ιστοσελίδων στις οποίες οδηγούν οι διάφοροι σύνδεσμοι. Οι πηγές όσων άρθρων, ειδήσεων ή πληροφοριών ανήκουν σε άλλη ιστοσελίδα αναφέρονται σε εμφανές σημείο.
www.pmnews.gr Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία | All rights reserved