ΚΑΛΗ ΤΗ ΠΙΣΤΕΙ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ 3.7

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά
 

«ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ»

Αρχιμανδρίτης Ευάγγελος Υφαντίδης

Μητροπολιτικός Ναός Αγίου Γεωργίου των Ελλήνων Βενετίας

ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΗΣ 04-08-2013

Στ’ ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΑΤΘΑΙΟΥ

(κατά Ματθαίο, κεφ.9, στιχ. 1-8)

Η θεραπεία του παραλυτικού

- οι ανθρώπινοι λογισμοί -

Στο σημερινό Ευαγγελικό Ανάγνωσμα, ο Κύριός μας παρουσιάζεται και πάλι ως ο κατεξοχήν Παντογνώστης, ο Οποίος γνωρίζει όλα όσα συμβαίνουν στον εσωτερικό κόσμο του ανθρώπου. Κατάλαβε ο Χριστός τους πονηρούς λογισμούς των Γραμματέων και τους ρώτησε αμέσως: «ἵνα τί ὑμεῖς ἐνθυμεῖσθε πονηρὰ ἐν ταῖς καρδίαις ὑμῶν»; Το συγκεκριμένο περιστατικό μας δίνει την αφορμή να εξετάσουμε τί είναι οι λογισμοί του ανθρώπου. Σύμφωνα με του Πατέρες της Εκκλησίας μας, η καρδιά του ανθρώπου είναι το κέντρο της ψυχής του και είναι πολυδύναμη. Η κύρια δύναμη της ψυχής είναι ο νους, το λογιστικό. Για το λόγο αυτό ο άγιος Γρηγόριος Παλαμάς τονίζει πως η ανθρώπινη ψυχή ονομάζεται λογική ή νοερή. Ο νους ενεργεί προς τα έξω μέσω των λογισμών, των ενθυμήσεων, των φαντασιών και λοιπών ενεργειών του εγκέφαλου. Οι ανθρώπινοι λογισμοί είναι δύο ειδών: οι αγαθοί και οι πονηροί.

Τρεις είναι οι αιτίες των πονηρών λογισμών. Η πρώτη είναι το προπατορικό αμάρτημα, αφού από εκείνη τη στιγμή ξεκίνησε να υφίσταται ο λογισμός της αμφισβήτησης του Θεού και του θελήματός Του. Δεύτερη αιτία των πονηρών λογισμών είναι οι αισθήσεις, ιδιαίτερα η ακοή και η όραση, όταν αυτές δεν ελέγχονται από τον άνθρωπο. Τρίτη αιτία είναι τα πάθη, δηλαδή εκείνες οι μη ηθικές πράξεις (π.χ. πλεονεξία, αλκοολισμός, γαστριμαργία, σαρκολαγνεία) οι οποίες, επαναλαμβανόμενες συνεχώς, ξεπερνούν τη διάσταση του απλού αμαρτήματος και καταντούν τον άνθρωπο δούλο αρνητικών πνευματικά καταστάσεων. Με βάση τα παραπάνω μπορούμε να σημειώσουμε πως οι πονηροί λογισμοί προέρχονται είτε από τον διάβολο, είτε από τον ίδιο τον άνθρωπο, είτε και από το συνδυασμό αμφοτέρων, της συνεργείας δηλαδή του διαβόλου και της θελήσεως του ανθρώπου, όπως διδάσκει ο Μητροπολίτης Εδέσσης κ. Ιωήλ, ο οποίος τονίζει πως ένα βασικό στοιχείο των πονηρών λογισμών είναι οι εικόνες: «Κάποτε τις είδαμε και μας άρεσαν και μετά, σε μια χρονική στιγμή, ο πονηρός τις εμφάνισε μπροστά μας. Φαντάζεται ο άνθρωπος αισχρές εικόνες και παραστάσεις. Όλα αυτά δε θα υπήρχαν μέσα στην ψυχή μας, εάν δεν υπήρχε η συγκατάθεσή μας». Ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός αναφέρει πως οι κυριότεροι πονηροί λογισμοί είναι οκτώ: α) η γαστριμαργία, β) η πορνεία, γ) η φιλαργυρία, δ) η οργή, ε) η λύπη, στ) η ακηδία, ζ) η κενοδοξία και η) η υπερηφάνεια.

Οι πατέρες της Εκκλησίας μας έχους προτείνει αρκετούς τρόπους, προκειμένου ο άνθρωπος να απαλλαγεί από τους πονηρούς λογισμούς. Ο σημαντικότερος είναι η εξομολόγησή τους, ακολουθούν η προσευχή και η συμμετοχή στη λατρεία της Εκκλησίας. Επίσης δύο ακόμη τρόποι είναι η καταφρόνηση, το να μην ασχολείται δηλαδή ο άνθρωπος με τους πονηρούς λογισμούς, καθώς και η μνήμη του θανάτου, το να θεωρεί δηλαδή ο άνθρωπος την κάθε ημέρα ως την τελευταία ημέρα της ζωής του. Οι παραπάνω τρόποι απαλλαγής του ανθρώπου από τους πονηρούς λογισμούς, ταυτόχρονα μας βοηθούν να αποκτήσουμε, ολοένα και περισσότερο, τους αγαθούς λογισμούς. Οι αγαθοί λογισμοί έχουν ως σκοπό να αυξήσουν την αγάπη του ανθρώπου προς το Θεό, προς το συνάνθρωπο, ο οποίος είναι “εικόνα του Θεού”, αλλά και προς τον ίδιο του τον εαυτό, ο οποίος αποτελεί, σύμφωνα με τους Πατέρες της Εκκλησίας μας, το “ναό (κατοικητήριο) του Αγίου Πνεύματος”. Οι αγαθοί λογισμοί έχουν μεγάλη πνευματική αξία για τον άνθρωπο, αφού διώχνουν την αντιπάθεια και το μίσος από την καρδιά του και φέρνουν τη Θεία Χάρη, την ειρήνη και τη γαλήνη στην ψυχή του.

Στη σημερινή εποχή της μεγάλης κρίσης, οι πονηροί λογισμοί ταλαιπωρούν χιλιάδες ανθρώπους, ορισμένοι μάλιστα από τους οποίους, σε συνδυασμό με τη μεγάλη οικονομική κρίση, δυστυχώς, οδηγούνται στη λύση της αυτοκτονίας... Τόσο οι εξομολόγοι, όσο και οι ψυχίατροι είναι μάρτυρες των αρρωστημένων ανθρώπινων λογισμών και των συνεπειών τους στη σύγχρονη κοινωνία. Η λύση την οποία η Ορθόδοξη Εκκλησία μας προσφέρει, αιώνες τώρα, δεν είναι άλλη από τη Χάρη του Θεού, την οποία ο άνθρωπος μπορεί να βρει κοντά της, και η οποία μπορεί να του χαρίσει την πραγματική ψυχική και σωματική του ηρεμία και ειρήνη, κατ’ επέκταση δε να οδηγήσει την κοινωνία μας σε μια κοινωνία προσώπων, στην οποία θα επικρατεί η αγάπη, ο σεβασμός και η συμπαράσταση μεταξύ των ανθρώπων.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μεγάλη Πέμπτη η ελευθερία της ταπείνωσης

Η Μεγάλη Πέμπτη είναι για την Εκκλησία μας αφορμή να θυμηθούμε τον Μυστικό Δείπνο, την…

Άφθαρτος στο κελί του βρέθηκε μοναχός που ήταν νεκρός πάνω από ένα μήνα

Μάρτυρες ενός θαυμαστού γεγονότος έγιναν οι Πατέρες της Σκήτης των Καυσοκαλυβίων του…

Πλήθος πιστών για προσκύνημα στον τάφο του Αγίου Παΐσιου

Πλήθος πιστών επισκέφθηκε χθες τη μονή του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου στη Σουρωτή…

ΙΕΡΟ ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ

ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΟΣΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΑΓ. ΟΡΟΥΣ ΝΕΣΤΟΥ 10 ΠΟΛΙΧΝΗ ΕΝΑΝΤΙ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟΥ ΚΑΡΑΤΑΣΙΟΥ

Το μυστήριο της θείας λειτουργίας τελείτε κάθε Σάββατο και Κυριακή σύμφωνα με το Αγιορείτικο ημερολόγιο και τυπικό και επιτελούνται συχνές αγρυπνίες

Για πληροφορίες τηλ. 2310662820

Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία
Η ιστοσελίδα Pmnews δεν ευθύνεται για τις απόψεις των μελών της καθώς και για το περιεχόμενο ιστοσελίδων στις οποίες οδηγούν οι διάφοροι σύνδεσμοι. Οι πηγές όσων άρθρων, ειδήσεων ή πληροφοριών ανήκουν σε άλλη ιστοσελίδα αναφέρονται σε εμφανές σημείο.
www.pmnews.gr Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία | All rights reserved