ΚΑΛΗ ΤΗ ΠΙΣΤΕΙ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ 3.8

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά
 

«ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ»

Αρχιμανδρίτης Ευάγγελος Υφαντίδης

Μητροπολιτικός Ναός Αγίου Γεωργίου των Ελλήνων Βενετίας

ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΗΣ 11-08-2013
Z’ ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΑΤΘΑΙΟΥ

(κατά Ματθαίο, κεφ. 9, στιχ. 27-35)

Οι τρεις θαυμαστές θεραπείες

- η συκοφαντία -

Στο σημερινό Ευαγγελικό Ανάγνωσμα ο Κύριός μας παρουσιάζεται και πάλι ως Φιλάνθρωπος, αφού, με τρόπο θαυμαστό, αποκαθιστά την όραση δύο τυφλών που πίστευσαν σε Αυτόν και στη συνέχεια θεραπεύει έναν δαιμονισμένο κωφάλλαλο. Ο κόσμος, ο οποίος παρακολουθούσε εκ του σύνεγγυς τα όσα θαυμαστά έπραττε ο Ιησούς, έμεινε έκπληκτος για τα τρία αλλεπάλληλα θαύματα, λέγοντας πως «οὐδέποτε ἐφάνη οὕτως ἐν τῷ Ἰσραήλ». Οι Φαρισαίοι όμως που βρίσκονταν ανάμεσα στο πλήθος, μη θέλοντας να παραδεχτούν τη Θεότητα του Χριστού, αλλά ούτε και να αρνηθούν τα θαύματά Του, τα αποδίδουν στη συνεργασία Του με τον αρχηγό των δαιμονικών δυνάμεων. Το μίσος τους εναντίον του Κυρίου και η κακία που κρύβουν στην ψυχή τους, τους οδηγούν σε αυτά τα λόγια, που δεν είναι τίποτε άλλο από καθαρή συκοφαντία.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να δούμε τί ακριβώς είναι η συκοφαντία. Σύμφωνα με την Αγία Γραφή η πρώτη συκοφαντία στον κόσμο διαπράχθηκε στον Παράδεισο από τον ίδιο τον διάβολο, απευθυνόμενος στην Εύα, στην προσπάθειά του να σπηλώσει το Θεό. Η συκοφαντία, η οποία, ως προς την κακότητα, κατέχει την πρώτη θέση στον κατάλογο της κακοήθιας, διαπράττεται όταν ένας άνθρωπος κατηγορείται για πράξεις που ποτέ δεν έπραξε. Είναι η σατανική επινόηση ψευδών κατηγοριών. Η συκοφαντία δεν είναι απλό ψέμα, το οποίο λέγεται ασυναίσθητα, αλλά είναι μια εσκεμμένη και προμελετημένη ενέργεια, με πλήρη διαύγεια αντίληψης και στόχου, η οποία στρέφεται εναντίον της τιμής και της υπόληψης του προσώπου. Η συκοφαντία, συνήθως, στρέφεται σε πρόσωπα με ηθικά και πνευματικά προσόντα και όχι σε χαμηλής πνευματικής και ηθικής στάθμης ανθρώπους. Ο Τζ. Σουίφτ αναφέρει πως «η συκοφαντία συνήθως χτυπά τους άξιους ανθρώπους, όπως τα σκουλήκια ρίχνονται επάνω στα καλύτερα φρούτα». Έτσι και οι συκοφάντες προσβάλλουν μόνο τους δυναμικούς, με πολλά πνευματικά προσόντα, ενάρετους ανθρώπους. Συνήθως η συκοφαντία διαδίδεται κρυφά, ύπουλα και επιδέξια, ώστε ο συκοφάντης, με τρόπο δόλιο, πετυχαίνει να εκθέτει τον πλησίον του, να κλονίζει την υπόληψή του και διασύρει το όνομά του. Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος έλεγε πως δεν υπάρχει τίποτε πιο αφόρητο για όσους υφίστανται την οδύνη της συκοφαντίας, γιατί η συκοφαντία είναι πραγματικά δάγκωμα για την ψυχή. Ο Μέγας Βασίλειος αναφέρει πως τρία είναι τα μέρη στη συκοφαντία: ο συκοφάντης, οι διαδίδοντες τη συκοφαντία και ο συκοφαντούμενος. Ο συκοφάντης είναι ο πρωταγωνιστής της σκηνής που σπιλώνει την υπόληψη του συκοφαντούμενου. Μεσολαβούν οι επιρρεπείς στην κακία, οι επιπόλαιοι τρίτοι, που διαδίδουν τη συκοφαντία, και το θύμα της κακίας αυτών, ο συκοφαντούμενος. Ο φιλόσοφος Σωκράτης έλεγε πως ο συκοφάντης σκοτώνει την τιμή ενός ανθρώπου, ενώ ο φονιάς τη ζωή του, αλλά επειδή η τιμή είναι ανώτερη της ζωής, η συκοφαντία είναι σοβαρότερη του φόνου, μιας και ο φονιάς σκοτώνει με κίνδυνο της ζωής του ζωντανούς, ενώ ο συκοφάντης, με μια κουβέντα και ακινδύνως, σκοτώνει και ζωντανούς και πεθαμένους. Μερικές φορές οι συκοφάντες είναι πρόσωπα υπεράνω πάσης υποψίας, όμως στην ουσία είναι διπρόσωποι, διχασμένες προσωπικότητες και δυστυχισμένοι. Σύμφωνα με τους Πατέρες της Εκκλησίας μας, τα κίνητρα του συκοφάντη είναι συνήθως η ζήλεια, ο φθόνος, η μνησικακία και η περηφάνια, με τη συμπεριφορά του δε αυτή, αφενός μεν ενεργοποιεί και άλλα πάθη, όπως τα σαρκικά, αλλά και εγκαταλείπεται από τη Χάρη του Θεού. Αυτή η κατάσταση, εάν δεν επέλθει η μετάνοια στον συκοφάντη, ώστε να αποκατασταθεί η σχέση του με το Θεό και τον αδελφό του που συκοφάντησε, είναι θάνατος της ψυχής. Ένας σύγχρονος γέροντας του Αγίου Όρους, ο μοναχός Μωϋσής, επιπλέον, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου στους συκοφάντες, τονίζοντας πως «ο πνευματικός νόμος συνεχίζει να λειτουργεί: Ό,τι έκανες θα πάθεις. Μερικές φορές και χειρότερα». Η σκέψη αυτή συμφωνεί απόλυτα με τη διδασκαλία του αποστόλου Παύλου, ο οποίος αναφέρει στην προς Εβραίους Επιστολή του πως «πᾶσα παράβασις καὶ παρακοὴ ἔλαβεν ἔνδικον μισθαποδοσίαν».

Όπως αναφέρθηκε στην αρχή, οι Φαρισαίοι απέδωσαν τα θαύματα του Κυρίου στη συνεργασία Του με τον αρχηγό των δαιμονικών δυνάμεων. Με τον τρόπο αυτό προσπάθησαν να διαστρέψουν την αλήθεια. Πρόκειται για μια βαρύτατη μορφή συκοφαντίας, η οποία γίνεται φανέρη και μόνο από το γεγονός πως το έργο του διαβόλου είναι να βλάπτει τον άνθρωπο, κάτι το οποίο αποκλείει οποιαδήποτε συνεργασία του με τον Θεάνθρωπο Χριστό, Τον οποίο ενδιάφερει μόνο το καλό και η σωτηρία του ανθρώπου. Εφόσον, λοιπόν, οι Φαρισαίοι δε μπορούσαν να αμφισβητήσουν τα αυταπόδεικτα θαύματα του Κυρίου, αυτόπτες μάρτυρες των οποίων ήταν οι ίδιοι οι συμπατριώτες τους, διαστρέφουν την πραγματικότητα, με σκοπό να κλονίσουν την εμπιστοσύνη του λαού στο πρόσωπο του Ιησού. Και τούτο διότι ο Χριστός έπρεπε να σιωπήσει, αφού, σε κάθε ευκαιρία, αποκάλυπτε στον κόσμο τη φαρισαϊκή υποκρισία, η οποία, ενδεδυμένη το μανδύα της ευσέβειας, αποσκοπούσε στη διαιώνιση της πνευματικής εξουσία των Φαρισαίων επί του λαού. Φυσικά αυτή δεν ήταν η μοναδική φορά που οι Φαρισαίοι, κινούμενοι από φθόνο και εμπάθεια εναντίον του Κυρίου, προσπαθούν να τον διασύρουν μέσω της συκοφαντίας. Εάν ανατρέξουμε στο Ιερό Ευαγγέλιο, θα δούμε πως Τον κατηγόρησαν ως κοιλιόδουλο και οινοπότη, φίλο των τελωνών και αμαρτωλών, πλάνο και αμαρτωλό, διαστροφέα του λαού και επαναστάτη, τέλος δε, προσπάθησαν να συκοφαντήσουν ακόμη και αυτή την Ανάστασή Του, δωροδοκώντας τους στρατιώτες της κουστωδίας του τάφου Του.

Η στάση αυτή των Φαρισαίων, η συκοφαντία, δεν αφορά μόνο εκείνη την εποχή της επίγειας, πρώτης παρουσίας του Χριστού. Συνεχίζεται ανά τους αιώνες, προσβάλλοντας τόσο το Χριστό και την Εκκλησία Του, όσο και τον άνθρωπο, κάθε άνθρωπο, ο οποίος είναι «εικόνα του Θεού», σύμφωνα με τους Πατέρες της Εκκλησίας μας. Πολλοί είναι εκείνοι οι οποίοι αμφισβητούν και συκοφαντούν τη ζωή και διδασκαλία του Κυρίου καθώς και τη Θεότητά Του. Συκοφαντούν δε και την Εκκλησία, η οποία, με τη Χάρη του Αγίου Πνεύματος, δρα και ενεργεί θεραπευτικά στον κόσμο και διακονεί Θεό και ανθρώπους. Οι αιτίες που ορισμένοι συκοφαντούν τον Χριστό και την Εκκλησία είναι πολλές. Οι πιό συχνές είναι η μεγαλομανία, ο άκρατος εγωισμός, η αμάθεια ή η ημιμάθεια, η υπεροπτική προσέγγιση και οι προκαταλήψεις. Πάντως, ούτε ο Θεάνθρωπος Κύριος, ούτε η Εκκλησία Του, πτοήθηκαν ποτέ από τις συκοφαντίες που εκτοξεύονται εναντίον τους. Τρανό παράδειγμα από τη σύγχρονη εποχή αποτελούν οι Τοπικές Εκκλησίες των πρώην κομουνιστικών και αθεϊστικών καθεστώτων (Ρωσία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Αλβανία κλπ). Παρά τις τεράστιες προσπάθειες που κατέβαλαν οι άρχοντες των χωρών αυτών, ώστε να συκοφαντήσουν τον Αναστάντα και να εξαφανίσουν την Εκκλησία από τα κράτη τους, μετά την πτώση των καθεστώτων, αποδείχθηκε πως στην ουσία τίποτε δεν κατάφεραν, αφού η σπίθα της αληθινής Ορθόδοξης Πίστης έμεινε αναμένη για ογδόντα περίπου χρόνια και σήμερα φωτίζει και πάλι ολοένα και περισσότερες ψυχές των περιοχών αυτών!

Κλείνοντας, θα αναφερθούμε στους τρόπους με τους οποίους οι Χριστιανοί, σύμφωνα με τη διδασκαλία της Εκκλησίας μας, είναι καλό να αντιμετωπίζουν τη συκοφαντία, όταν έρχονται αντιμέτωποι μαζί της κατά τη διάρκεια της ζωής τους. Οπωσδήποτε δε θα πρέπει να απελπιζόμαστε, αλλά να έχουμε εμπιστοσύνη και ελπίδα στο Θεό, ο οποίος είναι ο μόνος ο Οποίος μπορεί να συγκρατήσει το βάρος της άδικης αυτής κατάστασης. Για αυτό το λόγο ο άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής αναφέρει σχετικά πως «κανείς δεν μπορεί να μείνει αδιάφορος όταν συκοφαντείται, παρά μόνο εκείνος που στρέφει τα μάτια του στο Θεο, ... ο Οποίος μόνος μπορεί να λυτρώσει από τον κίνδυνο και να φανερώσει στούς ανθρώπους την αλήθεια». Επίσης δε θα πρέπει να φτάνουμε στο σημείο τη εκδίκησης, αλλά αντίθετα να δείχνουμε ανεξικακία, μακροθυμία και ανοχή απέναντι στον συκοφάντη μας. Παράδειγμα για αυτή τη στάση ανωτερότητας αποτελούν τόσο ο Κύριός μας, όσο και οι Άγιοι, οι οποίοι, παρόλο που συκοφαντήθηκαν, υπέμειναν καρτερικά τη δοκιμασία τους. Μάλιστα ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος μας ενθαρρύνει στο να είμαστε γενναίοι στις διάφορες θλίψεις της επίγειας ζωής μας, μεταξύ των οποίων αναφέρει και τη συκοφαντία. Πάντως, ο καλύτερος τρόπος αντιμετώπισης της συκοφαντίας δεν είναι άλλος από την προσευχή, κυρίως για τον συκοφάντη μας, αφού με τον τρόπο αυτό φανερώνεται η πραγματική χριστιανική μας συνείδηση. Σχετικά ο άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής τονίζει πως «όσο εσύ προσεύχεσαι με την ψυχή σου για χάρη εκείνου που σε συκοφάντησε, τόσο και ο Θεός πείθει για την αθωότητά σου όσους σκανδαλίστηκαν λόγω της συκοφαντίας».

Η ασθένεια της συκοφαντίας βρίσκεται και σήμερα σε έξαρση. Ως Ορθόδοξοι Χριστιανοί θα πρέπει να αποφεύγουμε να πληγώνουμε τους συνανθρώπους μας. Ας έχουμε την καλή διάθεση και την ειλικρίνεια να επαινούμε κάθε καλό έργο που αποσκοπεί στην αύξηση της αρετής και της πνευματικής προόδου της κοινωνίας μας, από οποιοδήποτε πρόσωπο και εάν αυτό προέρχεται, νικώντας μέσα μας τα πάθη της ζήλιας, του φθόνου, της μνησικακίας και της περηφάνιας. Έτσι μόνο θα συμβάλλουμε στη διατήρηση της αγάπης και της ομόνοιας μέσα στην κοινωνία μας. Αμήν!

Ζαχαροπλαστεία Βασίλης
 
Κελλιώτικα Εργόχειρα Μοναχών Αγίου Όρους
Βαπτιστικα Paketovaptisi.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ 4.1

Για την Ορθόδοξη Εκκλησία η 1η Σεπτεμβρίου είναι η πρώτη ημέρα του εκκλησιαστικού έτους…

Τό μεγαλεῖον καί ἡ δύναμις τῆς ἀγάπης εἰς τό Σεπτόν Κέντρον τῆς Ὀρθοδοξίας καί ὁ σημερινός ἄνθρωπος

Δέν εἶναι δυνατόν ἕνας ἄνθρωπος ὁ ὁποῖος θέλει μίαν «Ἐκκλησίαν πτωχήν», ἤ ἕνας ἄλλος ὁ…

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ 2.4

Στην Ελλάδα, αλλά και σε άλλες χώρες όπου πλειοψηφούν οι Ορθόδοξοι, εδώ και αιώνες η…

ΙΕΡΟ ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ

ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΟΣΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΑΓ. ΟΡΟΥΣ ΝΕΣΤΟΥ 10 ΠΟΛΙΧΝΗ ΕΝΑΝΤΙ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟΥ ΚΑΡΑΤΑΣΙΟΥ

Το μυστήριο της θείας λειτουργίας τελείτε κάθε Σάββατο και Κυριακή σύμφωνα με το Αγιορείτικο ημερολόγιο και τυπικό και επιτελούνται συχνές αγρυπνίες

Για πληροφορίες τηλ. 2310662820

Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία
Η ιστοσελίδα Pmnews δεν ευθύνεται για τις απόψεις των μελών της καθώς και για το περιεχόμενο ιστοσελίδων στις οποίες οδηγούν οι διάφοροι σύνδεσμοι. Οι πηγές όσων άρθρων, ειδήσεων ή πληροφοριών ανήκουν σε άλλη ιστοσελίδα αναφέρονται σε εμφανές σημείο.
www.pmnews.gr Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία | All rights reserved