ΚΑΛΗ ΤΗ ΠΙΣΤΕΙ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ 4.0

Rating:
( 0 Rating )

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά
 

«ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ»

Αρχιμανδρίτης Ευάγγελος Υφαντίδης

Μητροπολιτικός Ναός Αγίου Γεωργίου των Ελλήνων Βενετίας

ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΗΣ 25-08-2013

Θ’ ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΑΤΘΑΙΟΥ

(κατά Ματθαίο, κεφ. 14, στιχ. 22-34)

Περπατώντας πάνω στα κύματα

- ολιγοπιστία -

Άμεση συνέχεια του Ευαγγελικού Αναγνώσματος της προηγούμενης Κυριακής αποτελεί το σημερινό. Το θαύμα του χορτασμού των πέντε χιλιάδων και πλέον ψυχών μας έδωσε μια εικόνα της αγάπης του Θεού, ο Οποίος πλουσιοπάροχα προσφέρει στην ανθρωπότητα ό,τι έχει ανάγκη. Σήμερα ο ίδιος ο Κύριος μας καθησυχάζει για την πρόνοια που δείχνει σε εκείνα που πραγματικά έχουμε ανάγκη, ζητώντας από εμάς μόνο την πίστη – εμπιστοσύνη μας προς το πρόσωπό Του. Έπειτα, λοιπόν, από τον χορτασμό των πεντακισχιλίων, μας αναφέρει το σημερινό Ευαγγέλιο, οι μαθητές, κατόπιν προτροπής του Ιησού, αναχώρησαν με το πλοίο τους. Όταν νύχτωσε, οι καιρικές συνθήκες έγιναν δυσμενείς, δυνατοί δε άνεμοι δημιούργησαν μεγάλη τρικυμία, φέροντας σε δυσκολία τους μαθητές, μολονότι ήταν έμπειροι στη θάλασσα. Οι ώρες περνούσαν, όμως βοήθεια δεν είχαν από πουθενά. Ο Κύριος, φαινομενικά μακριά τους, δεν επενέβη άμεσα, αφού στην πραγματικότητα ήθελε να τους δοκιμάσει στην υπομονή. Οι Απόστολοι επρόκειτο σε μικρό χρονικό διάστημα, έπειτα από την Ανάσταση του Ιησού και την Πεντηκοστή, να κηρύξουν το Ευαγγέλιό Του σε ολόκληρο τον τότε γνωστό κόσμο. Για το λόγο αυτό και ο Διδάσκαλος, με τον τρόπο αυτό, τους εκπαιδεύει στις αντιξοότητες, ώστε, όταν αναλάβουν τη μεγάλη αυτή αποστολή, να μην απελπίζονται όταν θα βρίσκονται ενώπιον των δυσκολιών. Τα ξημερώματα, είδαν έντρομοι το Χριστό να περπατά επάνω στα κύματα, μη μπορώντας όμως να τον αναγνωρίσουν, θεώρησαν πως ήταν φάντασμα. Και ηρέμησαν μόνο όταν άκουσαν τη γνώριμη φωνή του Κυρίου να τους λέγει «θάρρος, μη φοβάστε, Εγώ είμαι». Ο πάντοτε ορμητικός Πέτρος ζήτησε τότε από τον Ιησού, εάν πράγματι ήταν Εκείνος, να του δώσει τη δύναμη να περπατήσει πάνω στα κύματα, ώστε να βρεθεί κοντά Του. Και πράγματι, με το πρόσταγμα του Χριστού, βγήκε από το πλοίο και ξεκίνησε να περπατά επάνω στα ταραγμένα κύματα. Για μια στιγμή, όμως, ο Πέτρος ένοιωσε δυνατό τον άνεμο να τον κτυπά, φοβήθηκε και άρχισε να βυθίζεται. Τότε φωνάζει προς τον Διδάσκαλο: «Κύριε, σῶσόν με». Αμέσως ο Ιησούς τον πλησιάζει, απλώνει το χέρι Του και του λέγει: «Ὀλιγόπιστε! εἰς τί ἐδίστασας;», δηλαδή, «Πέτρε, άνθρωπε μικρής πίστης, γιατί δείλιασες, γιατί φοβήθηκε τον άνεμο; Πριν από λίγο μόλις είδες δύο θαύματα με τα ίδια σου τα μάτια, να περπατώ και Εγώ και εσύ επάνω στα μανιασμένα κύματα. Μήπως ο άνεμος είναι πιο ισχυρός από τη θεϊκή μου δύναμη»;

 Εκείνο το οποίο έδινε στον Πέτρο το κουράγιο, ώστε να αψηφήσει το φόβο των κυμάτων και να περπατήσει πάνω τους, ήταν η απέραντη αγάπη και εμπιστοσύνη που έτρεφε προς το Χριστό. Ξεκίνησε με μεγάλη πίστη και πέτυχε το ανθρωπίνως αδύνατο, όμως δεν παρέμεινε σταθερός μέχρι το τέλος στην προηγούμενη ισχυρή του πίστη, με αποτέλεσμα η ολιγοπιστία του να τον εκθέσει σοβαρά στον κίνδυνο του καταποντισμού. Σύμφωνα με τον άγιο Ιωάννη Χρυσόστομο, εκείνο το οποίο προκάλεσε τη μετάπτωση του Πέτρου από την πίστη στην ολιγοπιστία δεν ήταν άλλο από τη μετατόπιση της προσοχής του από το πρόσωπο και τη σκέψη του Χριστού στον ισχυρό άνεμο. Εάν η πίστη – εμπιστοσύνη του προς το Χριστό δεν τίθετο σε αμφιβολία, έστω και στο ελάχιστο, τότε εύκολα θα μπορούσε να αντιμετωπίσει τον άνεμο. Ο Πέτρος, στην αίσθηση του ανέμου, δε σκέφτηκε πως Εκείνος, ο Οποίος τον ενίσχυσε και περπάτησε στα ισχυρά κύματα, θα τον ενίσχυε να αντισταθεί και στον ισχυρό άνεμο.

 Στο πρόσωπο του ολιγόπιστου αποστόλου Πέτρου, όπως περιγράφεται στο σημερινό Ευαγγέλιο, πολλοί από εμάς θα μπορούσαμε να αναγνωρίσουμε τον εαυτό μας. Είναι φορές που η ολιγοπιστία του Πέτρου θυμίζει τη δική μας ολιγοπιστία, όταν βρισκόμαστε «ενώπιοι ενωπίον» με τα κύματα και τους αέρηδες της ζωής, τις δοκιμασίες, τα προβλήματα και τις δυσκολίες. Όμως τί ακριβώς είναι η ολιγοπιστία; Εάν η πίστη εκφράζεται με την απόλυτη εμπιστοσύνη στην πρόνοια του Θεού και η απιστία με την απόλυτη απόρριψη της ύπαρξης του Θεού και ο,τιδήποτε έχει σχέση με Εκείνον, τότε η ολιγοπιστία δεν είναι άλλη από την αμφιβολία ως προς την πίστη μας στο Θεό και στην πρόνοιά Του, από την υπό όρους ανάθεση της ζωής μας στο Θεό, καθώς και από την προσπάθεια ερμηνείας των πάντων μόνο με τη λογική, παραβλέποντας το Δημιουργό του παντός. Ο αρχιεπίσκοπος Νικηφόρος Θεοτόκης, ο οποίος σπούδασε, μεταξύ άλλων, μαθηματικά και φυσική φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο της Πάδοβας γύρω στο 1750, αναφέρει σε ομιλία του πως ο ολιγόπιστος διαφέρει από τον πιστό και από τον άπιστο, όπως το χλιαρό νερό από το θερμό και το ψυχρό. Ο ολιγόπιστος έχει πίστη, όμως λίγη, έχει ζήλο, όμως πολύ λίγο. Οι σκέψεις αυτές μας φέρνουν στο νου το Γ’ κεφάλαιο του βιβλίου της Αποκαλύψεως, όπου ο Κύριος, μέσω του Ευαγγελιστή Ιωάννη, απευθυνόμενος στον επίσκοπο Λαοδικείας, τον επιπλήττει για την χλιαρότητά του: «χλιαρός εἶ, καί οὔτε ζεστός οὔτε ψυχρός». Εάν αναρωτηθούμε ποιά είναι τα κύρια αίτια της ολιγοπιστίας μας, θα μπορέσουμε να τα συνοψίσουμε στα παρακάτω: Πρώτο, είναι ο εγωισμός μας, το ερμητικό κλείσιμο στη φυλακή του εαυτού μας, μην αφήνοντας ούτε μια χαραμάδα ανοικτή από την πόρτα της καρδιάς μας, προκειμένου να διέλθει από αυτήν η Χάρη του Θεού. Δεν εναποθέτουμε τον εαυτό μας, με απόλυτη εμπιστοσύνη, στην αγάπη, στην πρόνοια και στην παντοδυναμία του Θεού. Στηριζόμαστε αποκλειστικά και μόνο στις δικές μας δυνάμεις και στην ανθρώπινη σοφία και επιστήμη, χάνοντας έτσι την επαφή μας με Εκείνον. Και στις μεγάλες δυσκολίες και φουρτούνες της ζωής, όταν οι δικές μας δυνάμεις καταρρεύσουν, νομίζουμε πως μένουμε χωρίς στήριγμα, χωρίς ελπίδα και χωρίς νόημα στη ζωή μας. Δεύτερο αίτιο της ολιγοπιστίας είναι η ουσιαστική αδιαφορία μας για τα θέματα της πίστης. Αρκούμαστε σε μια επιφανειακή πίστη, εκκλησιαζόμαστε μεν τακτικά και τηρούμε ορισμένες νηστείες, ίσως και να κοινωνούμε, όμως δεν έχουμε ποτέ ενδιαφερθεί ουσιαστικά για μια συστηματική βίωση της πίστης μας. Αρκούμαστε στην τήρηση των τυπικών, ξεχνώντας τα ουσιαστικά. Εδώ ακριβώς ταιριάζει αυτό που προαναφέρθηκε από την Αποκάλυψη του Ιωάννου. Είμαστε χλιαροί, ούτε ζεστοί, ούτε ψυχροί. Τρίτο αίτιο της ολιγοπιστίας μας δεν είναι άλλο από την αρνητική επίδραση που μας ασκείται από το κλίμα της σύγχρονης εποχής, μιας εποχής στην οποία επικρατεί το άγχος και η αγωνία για την απόκτηση υλικών αγαθών και ποικίλων απολαύσεων, μιας εποχής η οποία κατά κόρον αμφισβητεί κάθε τι που μπορεί να βασίζεται στην πρόνοια και στην αγάπη του Θεού. Και συχνά, πολύ συχνά, μέσα σε αυτό το γενικό κλίμα αδιαφορίας, ο Χριστιανός υποχωρεί και συμβιβάζεται. Δίνει αξία στη δύναμη του χρήματος, στη δύναμη των κοσμικών αξιωμάτων και στη δύναμη του εγωκεντρικού του εαυτού.

 Με βάση τα όσα προαναφέρθηκαν, η μοναδική λύση της ολιγοπιστίας δεν είναι άλλη από την «ανατροπή» όλων εκείνων των προϋποθέσεων που οδηγούν σε αυτήν: Καταπολέμηση του εγωισμού μας, ουσιαστική βίωση της Ορθόδοξης Χριστιανικής μας ταυτότητας, και τέλος αντίσταση στη σύγχρονη εποχή χωρίς Θεό. Εφόδιά μας στον αγώνα αυτό δεν είναι άλλα από τα πλέον γνωστά στους Χριστιανούς, δηλαδή η προσευχή, η οποία θα μας βοηθήσει να στρέψουμε το νου και την καρδιά μας προς τον Χριστό και η αδιάκριτη αγάπη προς πάντες, ακόμη και προς τους εχθρούς μας.

Ολοκληρώνοντας, θα αφεθούμε στις σκέψεις του μακαριστού Μητροπολίτη Ξάνθης Αντωνίου, οι οποίες συνοψίζουν όλα όσα σήμερα προαναφέρθηκαν: «Ἡ ζωή τοῦ καθ’ ἑνός ἀπό μᾶς ἀντιμετωπίζει καθημερινῶς φουρτούνες. Ἀρρώστειες σοβαρές ἤ πολλές φορές ἀνίατες, δυστυχήματα, κίνδυνοι τῆς ζωῆς μας, τῆς περιουσίας μας, ἀμφιβολίες γιά τό ποιό εἶναι τό σωστό ἤ ὄχι, παλεύουμε σέ πέλαγος σκοτεινιασμένο. Μᾶς πιάνει ἀπελπισία, ἀγωνία, ἀπογοήτευσι. Τά χάνουμε, δέν ξέρουμε ἀπό ποῦ νά ζητήσουμε βοήθεια. Ἐδώ, ἀδελφοί μου, ὁ Χριστός μᾶς δείχνει τό δρόμο. Πρέπει νά ἀκούσουμε τό “ὀλιγόπιστε εἰς τί ἐδίστασας;”. Ἄν στραφοῦμε σέ Ἐκείνον, τότε εἶναι Ἕτοιμος νά μᾶς δώσῃ τό χέρι, νά μᾶς σώσῃ, νά μάς ἀπαλλάξῃ ἀπό τά δεινά. […] Ἄν στραφοῦμε πρός τόν λυτρωτή Χριστό, τότε ὁ ψυχικός μας κόσμος γαληνεύει. Ἡ ἐλπίδα μᾶς ἀναγεννᾶ τήν πίστιν καί οἱ δυνάμεις μας ἰσχυροποιοῦνται. Γινόμαστε μαχηταί, θαραλλαῖοι, γιατί μᾶς κρατῇ ἀπό τό χέρι ὁ Σωτῆρας μας Χριστός. Πολλοί βασίζονται μόνο στήν ἐπιστήμη, τά ἀποτελέσματα τῆς τεχνολογίας, τίς ἐφευρέσεις καί τίς ἀνακαλύψεις. Πράγματι ὁ Θεός ἔδωσε στόν ἄνθρωπο δυνάμεις πνευματικές καταπληκτικές, ὥστε, ἀνακαλύπτοντας τά κεκρυμμένα, νά ἀνάγεται καί νά θαυμάζει τόν δημιουργόν τοῦ παντός, διά τήν πανσοφίαν του. Ἀλλά ἡ ἐπιστήμη δέν μπορεῖ νά δώσῃ ὅ,τι δέν ἔχει. Δηλαδή τήν ἀγάπη, τήν ἐλευθερία, τήν δικαιοσύνη, τήν εἰρήνη».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μεγάλη Πέμπτη η ελευθερία της ταπείνωσης

Η Μεγάλη Πέμπτη είναι για την Εκκλησία μας αφορμή να θυμηθούμε τον Μυστικό Δείπνο, την…

Άφθαρτος στο κελί του βρέθηκε μοναχός που ήταν νεκρός πάνω από ένα μήνα

Μάρτυρες ενός θαυμαστού γεγονότος έγιναν οι Πατέρες της Σκήτης των Καυσοκαλυβίων του…

Πλήθος πιστών για προσκύνημα στον τάφο του Αγίου Παΐσιου

Πλήθος πιστών επισκέφθηκε χθες τη μονή του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου στη Σουρωτή…

ΙΕΡΟ ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ

ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΟΣΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΑΓ. ΟΡΟΥΣ ΝΕΣΤΟΥ 10 ΠΟΛΙΧΝΗ ΕΝΑΝΤΙ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟΥ ΚΑΡΑΤΑΣΙΟΥ

Το μυστήριο της θείας λειτουργίας τελείτε κάθε Σάββατο και Κυριακή σύμφωνα με το Αγιορείτικο ημερολόγιο και τυπικό και επιτελούνται συχνές αγρυπνίες

Για πληροφορίες τηλ. 2310662820

Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία
Η ιστοσελίδα Pmnews δεν ευθύνεται για τις απόψεις των μελών της καθώς και για το περιεχόμενο ιστοσελίδων στις οποίες οδηγούν οι διάφοροι σύνδεσμοι. Οι πηγές όσων άρθρων, ειδήσεων ή πληροφοριών ανήκουν σε άλλη ιστοσελίδα αναφέρονται σε εμφανές σημείο.
www.pmnews.gr Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία | All rights reserved