ΚΑΛΗ ΤΗ ΠΙΣΤΕΙ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ (0.4)

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά
 

 

ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΗΣ 27-10-2013

Z΄ ΛΟΥΚΑ  Κατά Λουκά (Κεφ.8 Στιχ. 41-56)
H θεραπεία της αιμορροούσης και η ανάσταση της θυγατέρας του Ιάειρου
Αρχιμανδρίτης Ευάγγελος Υφαντίδης
Μητροπολιτικός Ναός Αγίου Γεωργίου των Ελλήνων Βενετίας

Επιστρέφοντας ο Χριστός στην Καπερναούμ από την πόλη Γάδαρα, της οποίας οι κάτοικοι Του είχαν ζητήσει να απομακρυνθεί από την περιοχή τους, πλήθη λαού Τον υποδέχονται. Προσπαθούν να Τον πλησιάσουν και να Τον δουν από κοντά, να Τον ακουμπήσουν και να πάρουν την ευλογία Του. Ένας από το πλήθος ήταν και ο Ιάειρος, ο Αρχηγός της Συναγωγής, ένα δηλαδή από τα διαπρεπέστερα και πλέον γνωστά πρόσωπα της πόλης. Ο Ιάειρος, μόλις αντικρίζει το Χριστό, γονατίζει μπροστά Του και Τον παρακαλεί να πάει στο σπίτι του, όπου βρισκόταν ετοιμοθάνατη η άρρωστη, μονάκριβη, δωδεκάχρονη κόρη του. Ενώ ο Κύριος προχωρεί προς το σπίτι του Αρχισυνάγωγου, συνεχίζει να γίνεται αντικείμενο λατρείας από μέρους των κατοίκων.

Πηγαίνοντας προς την κατοικία του Ιάειρου, μια γυναίκα, η οποία υπέφερε από συνεχή αιμορραγία επί δώδεκα χρόνια και είχε ξοδέψει ολόκληρη την περιουσία της στους γιατρούς, χωρίς όμως να μπορέσει να θεραπευτεί, πλησίασε κρυφά τον Ιησού και μόλις άγγιξε το ρούχο Του, έγινε το θαύμα: η αιμορραγία της σταμάτησε και θεραπεύτηκε. Τότε ο Χριστός ρωτά με επιμονή τους μαθητές Του να μάθει ποιος Τον άγγιξε, αφού αισθάνθηκε να βγαίνει από το σώμα Του μια δύναμη ιδιαίτερη. Βεβαίως ο Παντογνώστης γνώριζε πολύ καλά τί συνέβη και γιατί, όμως ήθελε να δώσει στη γυναίκα την ευκαιρία και το θάρρος να Του μιλήσει, διότι την εποχή εκείνη το γυναικείο φύλο βρισκόταν σε υποδεέστερη θέση από το ανδρικό, ο δε Νόμος της Παλαιάς Διαθήκης απαγόρευε ιδιαίτερα στις γυναίκες που έπασχαν από τα γνωστά γυναικεία νοσήματα να συμμετέχουν στη δημόσια κοινωνική ζωή. Η έλευση του Θεανθρώπου στον κόσμο ακυρώνει όλες αυτές τις διατάξεις της Παλαιάς Διαθήκης, καταργώντας, μεταξύ άλλων, τις διακρίσεις, και κηρύσσοντας την ισότητα μεταξύ, όχι μόνο των δύο φύλων, αλλά και μεταξύ όλων των ανθρώπων. Αυτή την εντολή του Κυρίου διατρανώνει ο απόστολος Παύλος στην προς Γαλάτας επιστολή του (3,28), αναφέροντας: «ο?κ ?νι ?ουδα?ος ο?δ? ?λλην, ο?κ ?νι δο?λος ο?δ? ?λεύθερος, ο?κ ?νι ?ρσεν κα? θ?λυ• πάντες γ?ρ ?με?ς ε?ς ?στε ?ν Χριστ? ?ησο?». Στο άκουσμα των λόγων του Ιησού, η πρώην αιμορροούσα, Τον πλησιάζει τρομαγμένη και γονατίζοντας ομολογεί το θαύμα, το οποίο της έκανε ο Κύριος. Και Εκείνος της απαντά: Κόρη μου, η πίστη σου σε θεράπευσε, πήγαινε στο καλό!

Η πράξη της γυναίκας δεν είναι ξένη προς την πίστη της. Το απλό άγγιγμα του ρούχου του Θεανθρώπου από την άρρωστη γυναίκα θα παρέμενε ανενεργό και αναποτελεσματικό εάν δεν προϋπήρχε η ισχυρή της πίστη πως Εκείνος ήταν ο μόνος ο οποίος θα μπορούσε να τη θεραπεύσει. Ας θυμηθούμε ότι τον καιρό της Σταυρώσεως του Χριστού, οι στρατιώτες πήραν τα ρούχα Του για να τα μοιράσουν μεταξύ τους, όμως δεν αισθάνθηκαν κάτι το ιδιαίτερο, αφού τους έλειπε η πίστη. Η πίστη είναι η απαραίτητη προϋπόθεση που προκαλεί το Χριστό να ενεργοποιήσει τη Θεϊκή Του δύναμη και να επιτελέσει το θαύμα. Η πρώην αιμορροούσα όχι απλώς συνέχισε να πιστεύει στο Θεάνθρωπο Λυτρωτή, αλλά έγινε και Αγία, η Αγία Βερονίκη, την οποία η Εκκλησία μας τιμά στις 12 Ιουλίου. Από την ημέρα που έγινε το θαύμα στην Αγία Βερονίκη, χιλιάδες χριστιανοί επιδίωξαν και επιδιώκουν μια επαφή με τον Κύριο, όχι μια απλή συνάντηση, αλλά μια επαφή άμεση μαζί Του. Ζητούν, ζητούμε να ακουμπήσουμε πάνω Του, για να βρούμε γαλήνη εσωτερική, για να βρούμε τη θεραπεία από τις ασθένειές μας, για να βρούμε λύση στις ανάγκες και στα προβλήματά μας. Την απάντηση στο πώς θα γίνει αυτή η επαφή μας με τον Ιησού τη δίδει ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, προτρέποντάς μας τη Θεία Κοινωνία, τη μετάληψη δηλαδή του Σώματος και του Αίματος του Κυρίου, η οποία δε μας δίνει μόνο τη δυνατότητα να ακουμπήσουμε το ρούχο του Κυρίου μας, αλλά μας ενώνει μαζί Του και μας κάνει ένα με Αυτόν.

Έπειτα από το θαύμα που συνέβη στην άρρωστη γυναίκα, ο Ιησούς συνέχισε την πορεία Του προς το σπίτι του Ιάειρου. Ξαφνικά όμως έρχεται κάποιος από το σπίτι του Αρχισυνάγωγου και του αναφέρει πως η κόρη του ξεψύχησε. Ο Κύριος, μόλις ακούει την είδηση, λέει στον δύστυχο πατέρα: Μη φοβάσαι, μόνο πίστευε και η κόρη σου θα σωθεί!  Και συνεχίζουν την πορεία τους προς το σπίτι του Ιάειρου. Πλησιάζοντας, ακούγονταν οι σπαρακτικές φωνές και τα μοιρολόγια των συγγενών. Στην είσοδο ο Χριστός τους λέει: Μην κλαίτε, διότι δεν πέθανε, αλλά κοιμάται! Η αντίδραση των συγγενών και των περιοίκων ήταν ειρωνική. Όμως ο Θεάνθρωπος μαζί με τους γονείς και τους τρεις μαθητές Του προχωρεί στο δωμάτιο όπου βρισκόταν το νεκρό κορίτσι, πιάνει το άψυχο χέρι της και φωνάζει: Παιδί μου, σήκω επάνω! Και το δεύτερο συνεχόμενο θαύμα γίνεται. Η ψυχή ξαναγυρίζει στο νεκρό σώμα και το κοριτσάκι επανέρχεται στη ζωή!

Δύο θαύματα είδαμε να πραγματοποιεί σήμερα ο Ιησούς και το ερώτημα το οποίο γεννάται είναι τί πραγματικά είναι το θαύμα και πώς αυτό πετυχαίνεται. Το θαύμα είναι κάτι το οποίο γίνεται έξω από τη φυσική τάξη των πραγμάτων, με την επέμβαση του Θεού, αλλά και τη συνεργασία Θεού και ανθρώπου. Αφού ο Θεός είναι ο δημιουργός ολόκληρης της κτίσης, «ορατών τε πάντων και αοράτων», όπως ομολογούμε στο Σύμβολο της Πίστεώς μας, μπορεί να είναι και ο μετασκευαστής της. Όταν ο Θεός πρόκειται να επέμβει στην άψυχη φύση για να την μετασκευάσει, τότε δε χρειάζεται τη συγκατάθεσή της, όταν όμως χρειάζεται να επέμβει στον άνθρωπο, τότε χρειάζεται τη συγκατάθεσή του. Επομένως, το θαύμα στον άνθρωπο δεν είναι η δύναμη του Θεού, αλλά η θέληση του ανθρώπου. Η ανθρώπινη αυτή θέληση επιβεβαιώνεται με την πίστη. Στα δύο θαύματα της σημερινής Ευαγγελικής περικοπής ο Χριστός λέει τα ίδια, περίπου, λόγια: «η πίστη σου σε έσωσε» στην αιμορροούσα, και «μόνο πίστευε και (το παιδί σου) θα σωθεί» στον αρχηγό της Συναγωγής. Η λέξη «πίστη» είναι μια απλή λέξη, όμως χρειάζεται τόλμη και απαιτεί υπέρβαση του εγωισμού μας, προκειμένου να γίνει πράξη στη ζωή μας και να μας οδηγήσει στη γνωριμία μας με το Θεό. Πρώτα από όλα είναι απαραίτητο να συνειδητοποιήσουμε και να παραδεχτούμε πως δεν είμαστε παντοδύναμοι, στη συνέχεια δε να αποδεχτούμε πως πράγματι ο Θεός μας αγαπά. Τότε μπορούμε να απευθυνθούμε προς το Θεό, μέσω της προσευχής, και με πίστη να Του ζητήσουμε να έρθει κοντά μας και να μας βοηθήσει στις δυσκολίες και στα προβλήματά μας. Η προσευχή, αυτή η ζωντανή σχέση και η μόνιμη επι/κοινωνία του ανθρώπου με το Θεό, αποτελεί βασική προϋπόθεση για το θαύμα. Ο ίδιος ο Κύριος μας δίδαξε πως ό,τι και εάν Του ζητήσουμε προσευχόμενοι με πίστη, θα μας τα δώσει. Και θα μας τα δώσει την κατάλληλη στιγμή. Ο Θεός δεν είναι χαιρέκακος, ούτε θέλει να ταλαιπωρούμαστε. Επειδή, όμως, μας έπλασε ελεύθερους, περιμένει από εμάς, ελεύθερα να του δώσουμε χώρο στην καρδιά και στη ζωή μας, να πιστέψουμε, δηλαδή, πραγματικά σε Αυτόν. Και επειδή ο Θεός είναι αγάπη, μόλις προστρέξουμε με πίστη, τότε σπεύδει και πραγματοποιεί το θαύμα Του στην προσωπική μας ζωή. Όμως το θαύμα Του δεν είναι πάντοτε εκείνο το οποίο επιθυμούμε, όμως εκείνο το οποίο έχουμε πραγματικά ανάγκη, για το πνευματικό μας συμφέρον. Για το λόγο αυτό η Εκκλησία μας πολύ σωστά, σε κάθε Θεία Λειτουργία και Ιερή Ακολουθία προσεύχεται και μας προτρέπει «?αυτο?ς κα? ?λλήλους κα? π?σαν τ?ν ζω?ν ?μ?ν Χριστ? τ? Θε? παραθώμεθα», δηλαδή «ας αφήσουμε ο καθένας μας και όλοι μαζί τον εαυτό μας και όλη μας τη ζωή στο Θεό μας Ιησού Χριστό».

Ένα ακόμη σημείο, το οποίο έχει άμεση σχέση με την πίστη, και αποκαλύπτεται στο διάλογο του Χριστού με τον Ιάειρο, είναι η έννοια του φόβου. Όταν ο Αρχηγός της Συναγωγής καταρρέει στο άκουσμα της είδησης του θανάτου της μονάκριβης κόρης του, ο Θεάνθρωπος του λέει: Μη φοβάσαι, μόνο πίστευε και η κόρη σου θα σωθεί! Ο φόβος δεν υπήρχε στη ζωή του ανθρώπου μέχρι τη στιγμή της απομάκρυνσης του Αδάμ και της Εύας από τον Παράδεισο. Η αλλοίωση της σχέσης του ανθρώπου με το Θεό επηρέασε όλες τις σχέσεις του ανθρώπου, με αποτέλεσμα να αρχίσει να φοβάται τόσο το συνάνθρωπό του, ο οποίος συχνά δεν είναι ο φίλος του, αλλά ο αντίπαλός του, όσο και όλη τη δημιουργία, αφού πλέον η φύση γίνεται πολλές φορές εχθρική απέναντί του. Όμως ο ίδιος ο Ιησούς, όπως βλέπουμε και στο σημερινό Ευαγγέλιο, μας προτρέπει να ξεπεράσουμε τους φόβους και τις φοβίες μας, πιστεύοντας σε Αυτόν και αποδεχόμενοι, στην καρδιά και στη ζωή μας, το Ευαγγέλιό Του. Το αντίδοτο του φόβου είναι η πίστη σε Αυτόν. Ο άνθρωπος που θα πιστέψει στον Κύριο, που θα γίνει συνειδητό μέλος της Εκκλησίας, θα διαπιστώσει με την πάροδο του χρόνου, εμπειρικά και ορατά, πως ο φόβος, μολονότι υφίσταται, δεν έχει πλέον τη δύναμη να τον καταβάλλει, τις δε ανησυχίες της καθημερινότητας (φόβους) μπορεί να τις ελέγχει και να τις υπερβαίνει, γνωρίζοντας πως βρίσκεται στην καθημερινή πρόνοια του Θεού, στο κέντρο της αγάπης Του και της συνεχούς προσοχής Του. Εξυπακούεται ότι μαζί με την πίστη πρέπει να συνυπάρχει η αγάπη, διότι μόνο τότε η πίστη είναι ζωντανή. Όσο πιστεύω και αγαπώ, τόσο δε φοβάμαι. Και όπως χαρακτηριστικά τονίζει ο ευαγγελιστής Ιωάννης (Α/ Ιωάν. 4, 18) «φόβος ο?κ ?στιν ?ν τ? ?γάπ?, ?λλ? ? τελεία ?γάπη ?ξω βάλλει τ?ν φόβον», δηλαδή: Φόβος δεν υπάρχει στην καρδιά του ανθρώπου που αγαπά, αλλά η τέλεια αγάπη βγάζει έξω από την ψυχή και διώχνει τον φόβο.

Το σημερινό Ευαγγέλιο μας διηγήθηκε δύο θαύματα, δύο περιπτώσεις, που με την επέμβαση του Κυρίου μας ο πόνος έγινε χαρά και η δυστυχία χαμόγελο ευτυχίας. Πολλοί άνθρωποι σήμερα βασανισμένοι από διάφορες ασθένειες και δοκιμασίες, περιμένουν τη λύτρωση μέσα από ένα θαύμα του Θεού. Και όταν μάλιστα η επιστήμη τους εγκαταλείψει, όπως στην αιμορροούσα γυναίκα της Καπερναούμ, τότε μοναδική τους παρηγοριά είναι ο Θεός και μοναδική τους ελπίδα το θαύμα, το οποίο επιζητούν καθημερινά. Καταφεύγουν στους Αγίους, στους Ναούς και στα Μοναστήρια, υποβάλλονται σε νηστείες, περιμένοντας με υπομονή και λαχτάρα την επέμβαση του Θεού. Και την κατάλληλη στιγμή ο Θεός ενεργεί και χαρίζει το ποθούμενο.

Το σημερινό Ευαγγέλιο μας διδάσκει να μην κλείνουμε την πόρτα της καρδιάς μας στον Κύριο, αλλά πιστοί σε Αυτόν και με εμπιστοσύνη στην πρόνοιά Του, να ακουμπούμε πάνω Του τους πόνους και τις ανησυχίες μας, ώστε η καθημερινή μας ζωή να λάμπει από το Φώς του και η γαλήνη να βασιλεύει σε εμάς και στους γύρω μας.

Ζαχαροπλαστεία Βασίλης
 
Κελλιώτικα Εργόχειρα Μοναχών Αγίου Όρους
Βαπτιστικα Paketovaptisi.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ 1.8 (video)

Στο Ευαγγελικό ανάγνωσμα της σημερινής Κυριακής περιγράφεται η συνάντηση του Κυρίου μας…

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ 1.5

Η σημερινή Ευαγγελική περικοπή μας παρουσιάζει ένα από τα γνωστά θαύματα του Κυρίου, τη…

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ 3.7

Στο σημερινό Ευαγγελικό Ανάγνωσμα, ο Κύριός μας παρουσιάζεται και πάλι ως ο κατεξοχήν…

ΙΕΡΟ ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ

ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΟΣΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΑΓ. ΟΡΟΥΣ ΝΕΣΤΟΥ 10 ΠΟΛΙΧΝΗ ΕΝΑΝΤΙ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟΥ ΚΑΡΑΤΑΣΙΟΥ

Το μυστήριο της θείας λειτουργίας τελείτε κάθε Σάββατο και Κυριακή σύμφωνα με το Αγιορείτικο ημερολόγιο και τυπικό και επιτελούνται συχνές αγρυπνίες

Για πληροφορίες τηλ. 2310662820

Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία
Η ιστοσελίδα Pmnews δεν ευθύνεται για τις απόψεις των μελών της καθώς και για το περιεχόμενο ιστοσελίδων στις οποίες οδηγούν οι διάφοροι σύνδεσμοι. Οι πηγές όσων άρθρων, ειδήσεων ή πληροφοριών ανήκουν σε άλλη ιστοσελίδα αναφέρονται σε εμφανές σημείο.
www.pmnews.gr Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία | All rights reserved