ΚΑΛΗ ΤΗ ΠΙΣΤΕΙ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ 4.2

Rating:
( 0 Rating )

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά
 

 «ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ»

Αρχιμανδρίτης Ευάγγελος Υφαντίδης

Μητροπολιτικός Ναός Αγίου Γεωργίου των Ελλήνων Βενετίας

ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΗΣ 15-09-2013

ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΨΩΣΙΝ

(κατά Μάρκο, κεφ.8, στιχ. 34 - κεφ.9, στιχ. 1)

Ακολουθώντας τον Κύριο

- γνωρίσματα του Χριστιανού -

Τρία γνωρίσματα του πραγματικού Χριστιανού, τα οποία, ταυτόχρονα, αποτελούν και προϋποθέσεις για να ζήσει ο άνθρωπος, σύμφωνα με τη διδασκαλία του Κυρίου, μας περιγράφει το σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα. Η φράση του Ιησού «ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἀκολουθεῖν, ἀπαρνησάσθω ἑαυτὸν καὶ ἀράτω τὸν σταυρὸν αὐτοῦ, καὶ ἀκολουθείτω μοι» παραμένει εδώ και δύο περίπου χιλιετίες «το κλειδί», το οποίο οδηγεί τον άνθρωπο σε εκείνη τη ζωή, επίγεια και αιώνιο, την οποία παρέχει με τη διδασκαλία Του ο Χριστός. Η πρώτη λέξη της φράσης, το «ὅστις», η οποία μας εισάγει στις τρεις προϋποθέσεις, αναφέρεται ρητά στην ελευθερία με την οποία μας προίκισε ο Θεός, ήδη από τη δημιουργία μας, και με βάση την οποία έχουμε τη δυνατότητα να επιλέξουμε εμείς οι ίδιοι εάν θέλουμε να ακολουθήσουμε τον Κύριο ή όχι. Μια πολύ όμορφη εικόνα, που συχνά τη συναντούμε σε πίνακες ζωγραφικής, εκφράζει αυτή τη δυνατότητα της ελευθερίας του ανθρώπου: ο Ιησούς βρίσκεται έξω από ένα σπίτι και κρούει την πόρτα∙ εξαρτάται από το νοικοκύρη εάν θα Του ανοίξει για να μπει ο Χριστός στο σπιτικό του. Ο νοικοκύρης είναι ελεύθερος να Τον δεχτεί ή όχι. Ο Χριστός δεν υποχρεώνει κανέναν, μας αφήνει ελεύθερους. Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος αναφέρει σχετικά πως ο Θεός δεν βιάζει, ούτε αναγκάζει κανέναν, η ανθρώπινη θέληση δεν εκβιάζεται.

Η πρώτη προϋπόθεση είναι το «ἀπαρνησάσθω ἑαυτὸν», η αυταπάρνηση, δηλαδή η εγκατάλειψη της εγωιστικής αυτονομίας του ανθρώπου. Στην επίγεια κοινωνία που ιδρύει ο Κύριος και μέσα από την οποία ο πιστός οδηγείται και στην επουράνιο και αιώνια, δε χωρούν εγωιστές, άνθρωποι που ενδιαφέρονται μόνο για το ατομικό τους συμφέρον, ή ακόμη και των δικών τους προσώπων, αλλά μόνον εκείνοι οι οποίοι προσπαθούν να σβήσουν το μίσος από την ψυχή τους και να ζήσουν με ανυστερόβουλη αγάπη, η οποία ξεπερνά και συγγενικούς δεσμούς και εθνότητες και φυλετικές διακρίσεις, επεκτείνεται δε ακόμη και προς τους εχθρούς. Ο Ιησούς καλεί τον άνθρωπο να υπερβεί το «εγώ» του και να προσανατολισθεί προς το «εμείς», μέσω της αυταπάρνησης, δηλαδή την εφαρμογή της αγάπης. Μιας αγάπης προς το Θεό, τον πλάστη και δημιουργό, προς τον πλησίον, στο πρόσωπο του οποίου ο Χριστιανός βλέπει, σύμφωνα με τη διδασκαλία των Πατέρων, το ίδιο το πρόσωπο του Θεού, αλλά και προς τον ίδιο τον εαυτό του, αφού ο Χριστιανός, με τη Βάπτιση, το Χρίσμα και τη Θεία Ευχαριστία, γίνεται «ναός του Αγίου Πνεύματος», χαρακτηριστικό γνώρισμα του αναγεννημένου ανθρώπου, του ανθρώπου του Θεού.

Δεύτερη προϋπόθεση αποτελεί το «καὶ ἀράτω τὸν σταυρὸν αὐτοῦ». Η αυταπάρνηση από μόνη της δεν είναι αρκετή. Χρειάζεται επιπλέον και η άρση του προσωπικού μας σταυρού ή σταυρών, δηλαδή η αντιμετώπιση των διαφόρων δυσκολιών της ζωής. Οι σταυροί αυτοί, δηλαδή οι δυσκολίες, θα μπορούσαν να διαιρεθούν σε τρεις κατηγορίες. Η πρώτη κατηγορία περιλαμβάνει τις κοινωνικές και οικογενειακές δοκιμασίες, ιδιαίτερα κατά τις ημέρες μας που η ανθρωπότητα μαστίζεται από την οικονομική κρίση. Συχνά ακούμε να χαρακτηρίζεται η ζωή ως Γολγοθάς, και τούτο όχι άδικα, αφού η πάλη με τα βάσανα και τις θλίψεις, τις αγωνίες και τις απογοητεύσεις, είναι για πολλούς καθημερινή. Η δεύτερη κατηγορία περιλαμβάνει τις δυσκολίες του πνευματικού αγώνα, της προσπάθειας δηλαδή του πιστού να ζήσει σύμφωνα με τη διδασκαλία του Κυρίου, πραγματοποιώντας το θέλημα του Θεού, το «γεννηθήτω τό θέλημά σου», όπως αναφέρεται στην Κυριακή Προσευχή. Και κατά την εποχή μας, εποχή αμφισβήτησης όχι τόσο της πίστης στο Θεό, όσο αμφισβήτησης της χριστιανικής διδασκαλίας και κυρίως της χριστιανικής ηθικής, η δεύτερη αυτή κατηγορία αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα και σημασία. Η τρίτη κατηγορία περιλαμβάνει τις δυσκολίες που συναντά ο χριστιανός στην προσπάθειά του, από όλες τις αρετές που προτείνει ο Ιησούς, να απαλλαγεί από τον εγωισμό του και να αγαπήσει, με μια αγάπη καθαρή, ανυπόκριτη, απέραντη, σταθερή και ανιδιοτελή, Θεό και πλησίον, μάλιστα δε να αγαπήσει ακόμη και τον εχθρό του. Και αυτό να το προσπαθήσει και να το πετύχει μέσα σε μια κοινωνία όπου επικρατεί ο ατομικισμός, η αδιαφορία και ο εγωισμός.

Όμως, ούτε η αυταπάρνηση, ούτε η άρση του σταυρού αρκούν από μόνες τους για να ζήσει ο άνθρωπος ως αληθινός Χριστιανός, εάν δε συνδυασθούν με την τρίτη προϋπόθεση, που είναι η ενσωμάτωση και συνεχής παραμονή του μέσα στο σώμα της Εκκλησίας, στο οποίο εντάχθηκε κατά τη βάπτισή του: «καὶ ἀκολουθείτω μοι». Η Εκκλησία είναι ο λαός του Θεού, που έρχεται σε προσωπική σχέση μαζί Του, συγκροτώντας, με τρόπο ανεξήγητο, δηλ. «μυστηριακό», ένα ζωντανό Σώμα, το ίδιο το Σώμα του Χριστού. Η Εκκλησία, ως το Σώμα του Χριστού, έχει κεφαλή τον ίδιο τον Κύριο και μέλη της όλους τους βαπτισμένους πιστούς. Για το λόγο αυτό κανείς δεν μπορεί να είναι ή να λέγεται Χριστιανός χωρίς την πραγματική ενσωμάτωση και παραμονή του στο Σώμα του Χριστού. Αυτή την έννοια έχει και η χρήση του «ἀκολουθείτω μοι» σε χρόνο διαρκείας. Να ακολουθούμε το Χριστό πάντοτε και συνεχώς. Μία διακεκομμένη ακολουθία του Χριστού, μία μαζί Του και μία όχι, συνιστά τη «διψυχία», την οποία αναφέρει ο άγιος Ιάκωβος ο Αδελφόθεος στην Α’ Επιστολή του (στιχ. 8), την ταλάντευση δηλαδή μεταξύ της ζωής με ή χωρίς το Σωτήρα.

Άμεσα συνδεδεμένα με όλα τα παραπάνω είναι και η συνέχεια των λόγων της διδασκαλία του Κυρίου μας, όπως αυτή ακούσθηκε στο σημερινό Ευαγγέλιο. Ο Ιησούς τονίζει μεν τη δυνατότητα επιλογής ή μη του δρόμου τον οποίον Εκείνος χαράζει, αφήνοντας ελεύθερο τον άνθρωπο να τον διαβεί ή όχι, όμως, παρόλα αυτά, δε διστάζει, από αγαπή, να του επισημάνει πως «τί γὰρ ὠφελήσει ἄνθρωπον ἐὰν κερδήσῃ τὸν κόσμον ὅλον, καὶ ζημιωθῇ τὴν ψυχὴν αὐτοῦ;». Ο Χριστός, με αυτό Του το λόγο, θέτει τον άνθρωπο ενώπιον ενός μεγάλου δειλήμματος. Δύο λέξεις από την καθημερινή, οικονομική κυρίως, ζωή του, κέρδος και ζημιά, λαμβάνουν άλλη διάσταση, και αναφέρονται πλέον στην ψυχή του, τονίζοντας τη σπουδαιότητά της σε σχέση όχι τόσο με τα υλικά αγαθά, όσο κυρίως με την μακριά από το Θεό ζωή του ανθρώπου. Και τονίζει στη συνέχεια πως όσοι επιλέξουν να ζήσουν μαζί Του, θα βιώσουν στη ζωή τους τη δύναμη του Θεού και θα γευτούν, ήδη κατά την παρούσα, επίγειο ζωή τους, το θαύμα της αιώνιας ζωής: «Αμὴν λέγω ὑμῖν ὅτι εἰσί τινες τῶν ὧδε ἑστηκότων, οἵτινες οὐ μὴ γεύσωνται θανάτου ἕως ἂν ἴδωσι τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ ἐληλυθυῖαν ἐν δυνάμει», δηλαδή: υπάρχουν ορισμένοι ανάμεσά μας, ανάμεσα σε όλους εκείνους που ανα τους αιώνες θα ακούσουν τη σωτήρια διδασκαλία Του, οι οποίοι, πριν ακόμη πεθάνουν, θα δουν να έρχεται δυναμικά η βασιλεία του Θεού. Και αυτοί δε θα είναι άλλοι από εκείνους που πραγματικά θα πιστέψουν στο Χριστό.

Κλείνοντας, ας τονίσουμε οτι βιώνοντας τις τρεις προϋποθέσεις – χαρακτηριστικά που προαναφέρθηκαν, ο Ορθόδοξος Χριστιανός γίνεται πραγματικός μαθητής του Κυρίου, αληθινός ακόλουθος του Αναστάντα Ιησού, όχι μόνο στα λόγια, αλλά κυρίως στην πράξη, στη ζωή του την ίδια. Ο αρχιεπίσκοπος Αλβανίας κ. Αναστάσιος αναφέρει σχετικά οτι «ακολουθώντας τον Χριστό, πορευόμαστε μέσα στο φως της Αναστάσεως, σε μια συνεχή ανανέωση. Η πίστη στον “παθόντα καί ταφέντα καί ἀναστάντα” Κύριο και η υπαρξιακή σχέση μαζί Του διοχετεύουν στην ψυχή καρτερία και υπομονή, δύναμη αντιστάσεως στην κατάθλιψη, γενναία αντοχή και εσωτερική ειρήνη. Από τον σταυρωθέντα και αναστάντα Κύριο αντλούμε δύναμη για να υπερνικούμε, με συνειδητή μετάνοια, την ενδόμυχη θλίψη που προξενούν τα λάθη και οι αμαρτίες μας. Να υπομένουμε με ανεξικακία τον πόνο που προκαλούν οι αδικίες, οι κατατρεγμοί, καθώς και η εγκατάλειψη και η προδοσία από ανθρώπους που αγαπήσαμε και ευεργετήσαμε. Συγχρόνως, αυτή η πίστη μας εμπνέει να στεκόμαστε με στοργή κοντά σε όσους υποφέρουν. Δείχνοντας σεβασμό και φροντίδα στους καταπονουμένους, εκφράζουμε με τον πιο ουσιαστικό τρόπο τη λατρεία μας προς τον παθόντα καί αναστάντα Χριστό».

Slow Down

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μεγάλη Πέμπτη η ελευθερία της ταπείνωσης

Η Μεγάλη Πέμπτη είναι για την Εκκλησία μας αφορμή να θυμηθούμε τον Μυστικό Δείπνο, την…

Άφθαρτος στο κελί του βρέθηκε μοναχός που ήταν νεκρός πάνω από ένα μήνα

Μάρτυρες ενός θαυμαστού γεγονότος έγιναν οι Πατέρες της Σκήτης των Καυσοκαλυβίων του…

Πλήθος πιστών για προσκύνημα στον τάφο του Αγίου Παΐσιου

Πλήθος πιστών επισκέφθηκε χθες τη μονή του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου στη Σουρωτή…

ΙΕΡΟ ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ

ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΟΣΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΑΓ. ΟΡΟΥΣ ΝΕΣΤΟΥ 10 ΠΟΛΙΧΝΗ ΕΝΑΝΤΙ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟΥ ΚΑΡΑΤΑΣΙΟΥ

Το μυστήριο της θείας λειτουργίας τελείτε κάθε Σάββατο και Κυριακή σύμφωνα με το Αγιορείτικο ημερολόγιο και τυπικό και επιτελούνται συχνές αγρυπνίες

Για πληροφορίες τηλ. 2310662820

Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία
Η ιστοσελίδα Pmnews δεν ευθύνεται για τις απόψεις των μελών της καθώς και για το περιεχόμενο ιστοσελίδων στις οποίες οδηγούν οι διάφοροι σύνδεσμοι. Οι πηγές όσων άρθρων, ειδήσεων ή πληροφοριών ανήκουν σε άλλη ιστοσελίδα αναφέρονται σε εμφανές σημείο.
www.pmnews.gr Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία | All rights reserved