ΚΑΛΗ ΤΗ ΠΙΣΤΕΙ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ 0.6

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά
 

Αρχιμανδρίτης Ευάγγελος Υφαντίδης

Μητροπολιτικός Ναός Αγίου Γεωργίου των Ελλήνων Βενετίας

ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΗΣ 10-11-2013

H΄ ΛΟΥΚΑ  Κατά Λουκά (Κεφ. 10, Στιχ. 25-37)

Ο καλός Σαμαρείτης

-η αλληλεγγύη και η ιεροσύνη-

 

«Καί τίς ἐστι μου ὁ πλησίον;». Αυτό ήταν το ερώτημα, το οποίο έθεσε ο πονηρός Φαρισαίος νομοδιδάσκαλος, με σκοπό να παγιδεύσει το Χριστό. Ο Κύριος δεν απάντησε απευθείας στο ερώτημα, αλλά στράφηκε προς το λαό που παρακολουθούσε με προσοχή το διάλογο, εξιστορώντας την εξής παραβολή: Ένας οδοιπόρος, περνώντας από ερημικό πυκνό δάσος, έπεσε στα χέρια των ληστών. Αφού του άρπαξαν τα χρήματα, τα ρούχα και το ζώο του, τον άφησαν μισοπεθαμένο. Αρχικά από τον τόπο πέρασε ένας ιερέας Ιουδαίος, ο οποίος, ενώ άκουσε τα βογγητά του οδοιπόρου, αντί να κατεβεί από το ζώο του και να βοηθήσει, προσπέρασε και φοβισμένος έφυγε. Κατόπιν πέρασε και ένας λευίτης, και αυτός, θεωρητικά, άνθρωπος του Θεού, ο οποίος, με τη σειρά του, εγκατέλειψε και αυτός τον μισοπεθαμένο οδοιπόρο. Τέλος, από τον τόπο του εγκλήματος πέρασε και ένας Σαμαρείτης, ο οποίος άκουσε τα βογγητά, πλησίασε, κατέβηκε από το ζώο του, έδωσε θάρρος στον πληγωμένο, του έπλυνε με κρασί και λάδι τις πληγές του, τις έδεσε με πρόχειρο επίδεσμο από τα ρούχα του, ανέβασε τον χτυπημένο οδοιπόρο στο ζώο του και προσεκτικά τον μετέφερε στο πανδοχείο. Εκεί ζήτησε από τον πανδοχέα να τον τακτοποιήσει σε κάποιο δωμάτιο, να τον περιποιηθεί, δίνοντας του δύο δηνάρια για τη φιλοξενία και λέγοντάς του πως εάν ξόδευε περισσότερα θα του τα έδινε κατά την επιστροφή του. Στο σημείο αυτό ο Χριστός ολοκλήρωσε την παραβολή Του και στράφηκε στον πονηρό νομοδιδάσκαλο, ζητώντας να Του πει ποιος από τους τρεις που συνάντησαν τον πληγωμένο στάθηκε πλησίον του οδοιπόρου. Ντροπιασμένος ο Φαρισαίος απάντησε: «ὁ ποιήσας τὸ ἔλεος μετ᾿ αὐτοῦ». Δεν τόλμησε να δηλώσει την καταγωγή του οδοιπόρου, διότι οι Φαρισαίοι θεωρούνταν από τους Ιουδαίους υποδεέστεροι. Τότε ο Ιησούς ανέφερε στο νομοδιδάσκαλο, που ειρωνικά ζητούσε πώς θα κληρονομήσει την Αιώνια Ζωή: «πορεύου καὶ σὺ ποίει ὁμοίως».

Η φιλανθρωπία και η έμπρακτη αλληλεγγύη δεν είναι για τους Χριστιανούς απλά και μόνο μια ηθική επιταγή, αλλά απόρροια της πίστης μας, εντολή του Θεού. Στην καινή Διαθήκη υπάρχουν δύο υπέροχα κείμενα, τα οποία μας αποκαλύπτουν τη σημασία της φιλανθρωπίας και της αλληλεγγύης: η σημερινή παραβολή και η περικοπή της Κρίσεως (Ματθαίος 25, 31-46). Με την παραστατική παραβολή του καλού Σαμαρείτη ο Κύριός μας φώτισε το δρόμο του καθήκοντος απέναντι στον κάθε άνθρωπο που έχει την ανάγκη μας και τη βοήθειά μας. Μέτρο η αγάπη, με τη μορφή της αλληλεγγύης, που ξεπερνά και συγγενικούς δεσμούς και εθνότητες και φυλετικές διακρίσεις. Τα βασικά χαρακτηριστικά γνωρίσματα της χριστιανικής αλληλεγγύης μας τα διδάσκει η σημερινή παραβολή. Η αλληλεγγύη είναι πρώτα απ’ όλα μια προσωπική συνάντηση με τον πλησίον μας, τον πάσχοντα, τον πτωχό, το δυστυχισμένο. Η συνάντηση αυτή συνήθως επιφέρει μικρές ή μεγάλες θυσίες από πλευράς μας, όπως η αλλαγή στο πρόγραμμα και η καθυστέρηση που είχε στο ταξίδι του ο Σαμαρείτης, αλλά και τα χρήματα που έδωσε στο πανδοχείο. Η συνάντηση αυτή δεν προέρχεται από τον οίκτο της στιγμής, ούτε περιορίζεται σε συγκεκριμένους τυπικούς λόγους ή κινήσεις, αλλά απαιτεί το μεγάλο ανυπόκριτο και ανιδιοτελές έμπρακτο ενδιαφέρον προς τον πλησίον, όπως έπραξε ο Σαμαρείτης. Ο Οικουμενικός μας Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος επισημαίνει σχετικά πως «ἡμεῖς οἱ χριστιανοὶ ὀφείλομεν νὰ ἀναδεικνυώμεθα οἱ «πλησίον» πρὸς τοὺς ἀδελφούς, συγκεκριμένως καὶ προσωπικῶς. Ἡ “ἀδάπανος εὐλάβεια”, τὴν ὁποίαν στιγματίζει ὁ Μέγας Βασίλειος, εἶναι συχνότατα ὁ αὐτάρεσκος φαρισαϊσμὸς τῶν κενῶν λόγων, δὶχως ἀντίκρυσμα ἐν τῇ πράξει καὶ τῇ ζωῇ». Τέλος, η αλληλεγγύη δε γνωρίζει κοινωνικούς, θρησκευτικούς, φυλετικούς και άλλους φραγμούς. Ο Σαμαρείτης, με κίνδυνο τη ζωή του, βοήθησε τον Ιουδαίο, πρόσωπο μάλιστα εχθρικό και άγνωστο σε αυτόν. Με τον τρόπο αυτό, επισημαίνει ο Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος, ο Κύριος «μᾶς ἐδίδαξε τήν κατάλυσιν κάθε μεσοτοίχου ἔχθρας καί προκαταλήψεως. Ἡ Ὀρθοδοξία ὁμολογεῖ ὅτι κάθε ἄνθρωπος, ἀνεξαρτήτως χρώματος, θρησκείας, φυλῆς, ἐθνικότητος, γλώσσης, εἶναι φορεύς τῆς εἰκόνος Θεοῦ, ἀδελφός ἤ ἀδελφή μας, ἰσότιμον μέλος τῆς ἀνθρωπίνης οἰκογενείας».

Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, ερμηνεύοντας την παραβολή του καλού Σαμαρείτη, συνδυάζει το δώρο της αλληλεγγύης με την ιερατική διακονία. Αρχικά παρομοιάζει τον Σαμαρείτη με τον ίδιο τον Χριστό, τον κατεξοχήν οικτίρμονα και ελεήμονα. Η ανάμειξη του οίνου και του ελαίου εικονίζει την ένωση στο πρόσωπο του Κυρίου της θείας και ανθρώπινης φύσης. Το δέσιμο των πληγών συμβολίζει το δέσιμο του διαβόλου και την απελευθέρωση του ανθρώπου από αυτόν, η δε μεταφορά του ασθενή τη δυνατότητα μετάβασης του ανθρώπου από τη γη στον ουρανό. Το πανδοχείο είναι η Εκκλησία, ο δε πανδοχέας ο απόστολος Παύλος, κατ’ επέκταση δε όλοι οι Απόστολοι και όλοι οι Αρχιερείς όλων των εποχών. Τα δύο δηνάρια που ο καλός Σαμαρείτης δίνει στον πανδοχέα, συμβολίζουν την Παλαιά και την Καινή Διαθήκη. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να σημειώσουμε πως ήδη από την εποχή εκείνη τα πανδοχεία δεν ήταν μόνο τόποι φιλοξενίας -ξενοδοχεία- αλλά και μικρά θεραπευτήρια∙ κατά τη βυζαντινή περίοδο τα πανδοχεία, ως μικρά νοσοκομεία,  πολλαπλασιάσθηκαν και οργανώθηκαν συστηματικότερα. Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος εμβαθύνει ακόμη περισσότερο και γράφει σχετικά με την προτροπή του Σαμαρείτη προς τον πανδοχέα: «περι­ποιήσου τοῦτον τὸν ἄνθρω­πο, κι ἄν ξοδέψης κάτι ἀκόμα, ἐγὼ θἀ ἐπιστρέψω καὶ θὰ σοῦ τὸ δώσω. Ἐννοεῖ τοῦτο· Φρόντισε, Επίσκοπε και Ιερέα, γιὰ τὸ λαὸ ποὺ προέρχεται ἀπὸ τὰ ἔθνη καὶ τὸν ἐμπιστεύτηκα σὲ σένα μέσα στὴν Ἐκκλησία. Ἐπειδὴ εἶναι ἄρρωστοι οἱ ἄνθρωποι, τραυματισμένοι ἀπὸ τίς ἁμαρτί­ες, θεράπευσέ τους, θέτοντας ἐπάνω σὰν σιναπισμὸ τοὺς προφητικοὺς λόγους καὶ τὰ εὐαγγελικὰ διδάγματα ἀποκαθι­στῶντας τὴν ὑγεία τους μὲ τὶς νουθεσίες καὶ τὶς παρακλήσεις τῆς Παλαιᾶς καὶ τῆς Καινῆς Διαθήκης καὶ πειθοντάς τους νὰ στέκονται μακρυὰ ἀπὸ τὴν ἁμα­ρτία καὶ νὰ ἀφήσουν τὴν πλάνη τῆς ἁμαρτίας. Ἄν ὅμως κι ἔτσι μείνουν ἀδιόρθωτοι, λύγισέ τους μὲ τοὺς αὐστηροὺς λόγους σου. Γίνε τὸ πρότυπο καὶ τὸ   παρά­δειγμά τους, μὲ τοὺς  λόγους,  μὲ τὰ ἔργα σου,  τὴ συμπεριφορὰ, τὴν πίστη,  τὴν ἀγάπη, τὴ σεμνότητα, γιὰ νὰ ἀκολουθήσουν τὰ ἴχνη σου καὶ νὰ μιμηθοῦν τὴν ἐνάρετη ζωή σου.  Κι ἄν κάμης τοῦτο, ἄν ἀπὸ λόγου σου κάμης κάποια προσθήκη λόγων ἤ ἔργων, ἄν δαπανήσης κάτι ἀκόμα,  θὰ σοῦ τὸ δώσω στὴ  ἐπιστροφὴ δηλαδὴ στὴ δευτέρα παρουσία μου, τὴν ἀνταποδοτική·  θὰ σοῦ δώσω μισθὸ τῶν κόπων σου ἄξιο. ... Αὐτὸς εἶναι τῆς Ἐκκλησίας ὁ καλὸς πανδοχέας, ὅλους τοὺς δέχεται κι ὅλους τοὺς φροντίζει· δὲν ἀπομακρύνει τὸν πόρνο, δὲν ἀπεχθάνεται τὸν εἰδωλολάτρη, κανένα ἄλλον ἀσεβῆ κι ἀκάθαρτο δὲν ἀποδιώχνει, τοὺς δέχεται ὅλους.  Σὰν γιατρὸς πλύνει τὶς πληγές, τὶς καθαρίζει καὶ τὶς σφογγίζει μὲ λουτρὸ ξαναγεννημοῦ.  Προσφέρει τούς στυφτικούς λόγους, ὅπως τὸ καρσί, γιὰ νὰ μῆν παρασυρώμαστε ἀπὸ τὶς ἁμαρτίες τῆς ἅγνοιάς μας ἤ τὶς κακίες μας.  Καὶ πάλι μᾶς θεραπεύει μὲ παράκληση, σὰν μὲ λάδι ἀλείφοντας τὶς ψυχές μας».

Ας αναρωτηθούμε σήμερα, κατά την εποχή που η ανεξέλεγκτη οικονομική κρίση μαστίζει ολόκληρη την Ευρώπη, πόσοι από εμάς, κληρικούς και λαϊκούς, έχουμε μέσα στην καρδιά μας αυτή την αγάπη, που φτάνει μέχρι τον άγνωστο, μέχρι τον εχθρό μας ακόμη. Άνεργοι που δεν έχουν πλέον τα απαραίτητα για να μεγαλώσουν τα παιδιά τους, άρρωστοι που μένουν εγκαταλελειμμένοι στη μοναξιά τους, γέροντες γονείς που, ξεχασμένοι από τα παιδιά τους, αργοπεθαίνουν στους Οίκους Ευγηρίας, όλοι αυτοί είναι ορισμένες από τις περιπτώσεις ανθρώπων που χρειάζονται την αλληλεγγύη μας. Επίσης, σύμφωνα με τον Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο, εάν ζούσε σήμερα ο καλός Σαμαρείτης «θά ἐμερίμνα ποικιλοτρόπως διά νά ἐκλείψουν αἱ ληστεῖαι καί αἱ ἐπιθέσεις, θά ἀνελάμβανε πρωτοβουλίας διά τήν ἀντιμετώπισιν τῶν αἰτίων πού παράγουν ληστάς καί κλέπτας». Και φυσικά ας μη λησμονούμε πως τις τελευταίες δεκαετίες δεν έχουμε μόνο τους ληστές των περιουσιών, αλλά έχουμε και τους ληστές που λεηλατούν τον ανθρώπινο ψυχικό κόσμο, κυρίως των νέων, τους οποίους παρασύρουν στις κάθε λογής εξαρτήσεις, καταστρέφοντάς τους ηθικά και πνευματικά. Και αυτούς τους νέους θα πρέπει με αγάπη και ειλικρίνεια να πλησιάσουμε και να συμπαρασταθούμε, κυρίως εμείς οι κληρικοί. Πολλοί από εμάς πιστεύουμε πως είμαστε Χριστιανοί, όμως δεν εφαρμόζουμε τη διδασκαλία του Θεού, και κυρίως την εντολή της αγάπης προς κάθε άνθρωπο, ο οποίος είναι εικόνα του ίδιου του Θεού. Σκληρή η καρδιά μας και στεγνή από αγάπη, πολλές φορές δε βλέπει περισσότερο από το προσωπικό συμφέρον. Βεβαίως υπάρχουν και οι τίμιοι άνθρωποι, οι οποίοι, χωρίς να υπολογίζουν χρήμα και χρόνο, βοηθούν γνωστούς και αγνώστους που υποφέρουν. Υπάρχουν σε νοσοκομεία, σε συσσίτια, σε διάφορα ιδρύματα. Ψυχές που θυσιάζονται για τον πλησίον, σαν τον «Καλό Σαμαρείτη», που συνήθως μένουν άγνωστες, διότι οι ίδιοι προτιμούν η αγάπη τους να μένει στην αφάνεια. Εξάλλου, ας μην ξεχνάμε, πως το καλό δύσκολα προβάλλεται και επιδοκιμάζεται. Όμως να είμαστε βέβαιοι πως ο Θεός κρίνει και επιβραβεύει με το δικό του, μοναδικό τρόπο, κάθε ανιδιοτελή «Καλό Σαμαρείτη».

Ζαχαροπλαστεία Βασίλης
 
Κελλιώτικα Εργόχειρα Μοναχών Αγίου Όρους
Βαπτιστικα Paketovaptisi.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τό μεγαλεῖον καί ἡ δύναμις τῆς ἀγάπης εἰς τό Σεπτόν Κέντρον τῆς Ὀρθοδοξίας καί ὁ σημερινός ἄνθρωπος

Δέν εἶναι δυνατόν ἕνας ἄνθρωπος ὁ ὁποῖος θέλει μίαν «Ἐκκλησίαν πτωχήν», ἤ ἕνας ἄλλος ὁ…

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ 2.6

Την τρίτη Κυριακή των Νηστειών η Ορθόδοξη Εκκλησία προβάλλει στους πιστούς το Σταυρό του…

Η μεγάλη εβδομάδα μπροστά μας...

Αυτή η ανεκτίμητης αξίας Θυσία του Χριστού, γράφει ο άγιος Απόστολος στην επιστολή του,…

ΙΕΡΟ ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ

ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΟΣΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΑΓ. ΟΡΟΥΣ ΝΕΣΤΟΥ 10 ΠΟΛΙΧΝΗ ΕΝΑΝΤΙ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟΥ ΚΑΡΑΤΑΣΙΟΥ

Το μυστήριο της θείας λειτουργίας τελείτε κάθε Σάββατο και Κυριακή σύμφωνα με το Αγιορείτικο ημερολόγιο και τυπικό και επιτελούνται συχνές αγρυπνίες

Για πληροφορίες τηλ. 2310662820

Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία
Η ιστοσελίδα Pmnews δεν ευθύνεται για τις απόψεις των μελών της καθώς και για το περιεχόμενο ιστοσελίδων στις οποίες οδηγούν οι διάφοροι σύνδεσμοι. Οι πηγές όσων άρθρων, ειδήσεων ή πληροφοριών ανήκουν σε άλλη ιστοσελίδα αναφέρονται σε εμφανές σημείο.
www.pmnews.gr Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία | All rights reserved