ΚΑΛΗ ΤΗ ΠΙΣΤΕΙ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ 4.4

Rating:
( 0 Rating )

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά
 

«ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ»
Αρχιμανδρίτης Ευάγγελος Υφαντίδης
Μητροπολιτικός Ναός Αγίου Γεωργίου των Ελλήνων Βενετίας
ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΗΣ 08-12-2013
Ι΄ ΛΟΥΚΑ (κατά Λουκά, κεφ.13, στιχ. 10-17)
Η θεραπεία της συγκύπτουσας
- Υποκρισία / φθόνος -

Ο Κύριός μας πάντοτε πλησίαζε με ιδιαίτερη αγάπη τους πονεμένους ανθρώπους, τους οποίους συχνά απάλλασσε από τις δυσκολίες τους, παρέχοντάς τους την ψυχική και σωματική θεραπεία. Έτσι έπραξε και με τη συγκύπτουσα (καμπουριασμένη) γυναίκα του σημερινού Ευαγγελίου, η οποία επί δεκαοκτώ χρόνια ταλαιπωρούνταν από αυτή την κατάσταση. Ο ίδιος ο Ιησούς μας αναφέρει δύο στοιχεία για τη άρρωστη αυτή γυναίκα: πρώτον ήταν πολύ ευσεβής, «θυγατέρα  Ἀβραὰμ» την αποκαλεί, και δεύτερον η ασθένειά της οφείλονταν σε επέμβαση του σατανά, «ἔδησεν ὁ σατανᾶς», άγνωστο όμως για ποιό λόγο. Ο Χριστός και η συγκύπτουσα είχαν συναντηθεί στη συναγωγή, όπου είχαν μεταβεί για να προσευχηθούν την ημέρα του Σαββάτου, που κατά τους χρόνους της Παλαιάς Διαθήκης ήταν αφιερωμένη στη λατρεία του Θεού. Όταν όμως ο Χριστός θεράπευσε την άρρωστη γυναίκα, απαλλάσσοντάς την ταυτόχρονα και από τον σατανά, βρέθηκε αντιμέτωπος με τον αρχισυνάγωγο, ο οποίος Τον κατηγόρησε για παραβίαση της αργίας του Σαββάτου, την οποία όριζε ο Μωσαϊκός Νόμος.

Ευθύς εξ αρχής θα πρέπει να παρατηρήσουμε πως η γυναίκα του σημερινού Ευαγγελίου αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση. Παρά τη βαριά ασθένειά της, πηγαίνει στη συναγωγή, προκειμένου να προσευχηθεί και να ακούσει το λόγο του Θεού. Δεν προφασίζεται τη σωματική της αδυναμία, προκειμένου να μην εκκλησιασθεί. Αγαπούσε τον Θεό, Τον πίστευε και αυτή την πίστη και αγάπη της την εξέφραζε με τον τακτικό εκκλησιασμό της. Επίσης παρατηρούμε πως στο σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα ο Κύριος μας κατευθύνει στην ορθή τήρηση της αργίας της Κυριακής, η οποία αντικατέστησε την αργία του Σαββάτου μετά την Ανάσταση του Θεανθρώπου. Η Κυριακή είναι ημέρα αφιερωμένη τόσο στην από κοινού λατρεία του Θεού, στον εκκλησιασμό, όσο και σε έργα αγάπης, σε πράξεις δηλαδή που αποσκοπούν στην ανακούφιση και στήριξη των αδελφών μας που έχουν ανάγκη.  

Στο σημερινό ανάγνωσμα βλέπουμε τη θεραπεία της γυναίκας, αλλά και την αντίδραση του αρχισυνάγωγου, ο οποίος κατηγόρησε τον Ιησού για το θαύμα στο οποίο προέβη την ημέρα του Σαββάτου. Τότε ο Χριστός έδραξε την ευκαιρία και αποκάλυψε το πάθος το οποίο κρυβόταν μέσα στον αρχισυνάγωγο, ονομάζοντάς τον «υποκριτή» και στηλίτευσε έτσι το μεγάλο αγκάθι της υποκρισίας. Η υποκρισία είναι αρρώστια της ψυχής. Κατά τον άγιο Μάξιμο τον Ομολογητή είναι η προσποίηση της φιλίας αντί του μίσους, η εχθρότητα που εκφράζεται σαν συμπάθεια, ο φθόνος που προσποιείται την αγάπη. Οι υποκριτές, σύμφωνα με τον άγιο Γρηγόριο τον Θεολόγο, είναι άνθρωποι διπλοπρόσωποι, οι οποίοι τιμούν ό,τι ευχαριστεί τους άλλους. Δυο καταστάσεις καταδίκασε ο Κύριος: την αμαρτία και την υποκρισία. Όμως διαφοροποίησε τη θέση Του έναντι των προσώπων που είναι εκφραστές αυτών των καταστάσεων. Έτσι, ενώ Τον βλέπουμε να καταδικάζει την αμαρτία, εν τούτοις δεν αποστρέφεται τον αμαρτωλό άνθρωπο, τον οποίο αγκαλιάζει με αγάπη και τον προσκαλεί κοντά Του, όπως τις πόρνες και τους τελώνες, που εκείνη την εποχή θεωρούνταν οι μεγαλύτεροι αμαρτωλοί. Όμως, ενώ διαχωρίζει τους αμαρτωλούς από την αμαρτία, εν τούτοις δε διαχωρίζει τους υποκριτές από την υποκρισία. Και τούτο γιατί ο αμαρτωλός αναγνωρίζει την κατάστασή του και αποδέχεται την προσφερόμενη αλλαγή από τον Χριστό, μέσω της μετάνοιας, ο υποκριτής όμως δεν αναγνωρίζει λανθάνουσα κατάσταση στον εαυτό του και άρα δεν μπορεί να αποδεχθεί και θεραπεία. Το Ευαγγέλιο καταπολεμεί την υποκρισία γιατί αυτή βάζει προσωπεία, μάσκες, στα πρόσωπα. Κάνει τους ανθρώπους διχασμένες προσωπικότητες, αναγκασμένους να αλλάζουν συμπεριφορά ανάλογα με τις περιστάσεις. Ο μητροπολίτης Γέρων Χαλκηδόνος Μελίτων αναφέρει χαρακτηριστικά: «Τίποτε δὲν καυτηρίασε ὁ Κύριος τόσο πολύ, ὅσο τὴν ὑποκρισία. Καὶ ὀρθῶς, εἰς αὐτὴν εἶδεν ὅτι ὑπάρχει πάντοτε ὁ μεγαλύτερος παραπλανητικὸς κίνδυνος, δηλαδὴ τὸ ἑωσφορικὸν ἀγγελοφανὲς φῶς. Εἶναι πράγματι φοβερὴ ἡ δύναμις τῆς ὑποκρισίας. Τόσο γι᾿ αὐτὸν ποὺ τὴ ζῆ καὶ τὴν ἀσκεῖ, ὅσο καὶ γι᾿ αὐτοὺς ποὺ τὴν ὑφίστανται. Καὶ εἶναι ἐπικίνδυνη ἡ ὑποκρισία, διότι ἀνταποκρίνεται πρὸς βαθύτατον ψυχολογικὸν αἴτημα τοῦ ἀνθρώπου. Ὁ ἄνθρωπος θέλει νὰ φανῆ αὐτὸς ποὺ δὲν εἶναι. Ἀκόμη καὶ ἐνώπιον τοῦ ἑαυτοῦ του καὶ ἐνώπιον τοῦ θεοῦ. Καὶ ἔτσι ξεφεύγει ἀπὸ τὴν ἀλήθεια καὶ τὴν ἁπλότητα καὶ φυσικὰ καὶ ἀπὸ τὴν μετάνοιαν καὶ τὴν σωτηρίαν».

Ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος, τονίζει πως μητέρα της υποκρισίας –όπως και πολλών άλλων ανθρώπινων παθών- είναι ο φθόνος, η ζήλεια, που αποτελεί τη ρίζα όλων των κακών, την πηγή κάθε είδους συμφοράς. Ο Μέγας Βασίλειος επισημαίνει πως φθόνος είναι «λύπη τῆς τοῦ πλησίον εὐπραγίας», δηλαδή, η λύπη που δοκιμάζουμε, όταν βλέπουμε τον άλλο να βρίσκεται σε κατάσταση ευτυχίας. Το χαρακτηριστικό των φθονερών ανθρώπων είναι να διεγείρονται και να αντιδρούν στην ευτυχία, την πρόοδο και την επιτυχία του άλλου, θεωρώντας ότι αυτό συνεπάγεται τη δική τους δυστυχία. Δεν μπορούν να ανεχθούν τα καλά που έχουν και κάνουν οι άλλοι. Πάντως, με την έκφραση της ζήλειας, βλάπτονται περισσότερο οι ίδιοι, παρά ο φθονούμενος, αφού ουσιαστικά ο φθόνος λειτουργεί στις καρδίες τους ως δηλητήριο που βασανίζει τον εσωτερικό τους κόσμο. Ο φθονερός άνθρωπος βασανίζεται και υποφέρει ψυχοσωματικά. Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος λέει ότι όπως το ξύλο τρώγεται από το σκουλήκι και ο σκόρος τρώει το μαλλί, έτσι και ο φθόνος καταφλογίζει τα κόκαλα και την ψυχή των φθονερών που είναι χειρότεροι από τα θηρία και τους δαίμονες. Αντίθετα, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις εκείνες των Χριστιανών, οι οποίοι, συκοφαντούμενοι και φθονούμενοι, πέτυχαν όχι μόνο να συνεχίσουν την πορεία τους, αλλά ακόμη και να φτάσουν σε ύψη αγιότητας, όπως ο πρόσφατα εορτασθείς άγιος Νεκτάριος της Αίγινας.

Διανύουμε την περίοδο της νηστείας των Χριστουγέννων και πολλοί από εμάς, με τη βοήθεια της νηστείας, προετοιμαζόμαστε για την μεγάλη εορτή που έρχεται. Το σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα αποτελεί ένα προσκλητήριο μόνιμης αλλαγής, με αφορμή την περίοδο αυτή της προετοιμασίας των Χριστουγέννων. Μας καλεί, πρώτα απ’ όλα, να εκκλησιαζόμαστε τακτικά τις Κυριακές, να συμμετέχουμε στην κοινή λατρεία του Θεού, χωρίς να επικαλούμαστε προφάσεις, ακόμη και αν αυτές αναφέρονται στην υγεία μας. Επίσης μας προτείνει να φροντίζουμε καθημερινά τους αδελφούς μας που έχουν ανάγκη. Τρίτον μας προτρέπει να είμαστε ειλικρινείς και έντιμοι, να είμαστε δηλαδή ο εαυτός μας σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής μας, χωρίς να υποκρινόμαστε. Τελευταία προτροπή, να αφήσουμε το φθόνο από την καρδιά μας και, σύμφωνα με τη διδασκαλία του Κυρίου μας, να αγαπήσουμε τους συνανθρώπους μας, ακόμη και εκείνους που μας έχουν αδικήσει και μας έχουν πληγώσει. Στις προτροπές - αλλαγές αυτές του νου και της καρδιάς μας, οι συμβουλές της Αγίας Γραφής, που παραθέτουμε στη συνέχεια, σίγουρα θα μας ωφελήσουν: «Μετὰ τῶν μισούντων τὴν εἰρήνην ἤμην εἰρηνικός» (Ψαλμός 119, στ. 7). «Ἀποθέμενοι οὖν πᾶσαν κακίαν καὶ πάντα δόλον καὶ ὑποκρίσεις καὶ φθόνους καὶ πάσας καταλαλιάς, ὡς ἀρτιγέννητα βρέφη τὸ λογικὸν ἄδολον γάλα ἐπιποθήσατε, ἵνα ἐν αὐτῷ αὐξηθῆτε εἰς σωτηρίαν, εἴπερ ἐγεύσασθε ὅτι χρηστὸς ὁ Κύριος». (Α’ Επιστολή Πέτρου 2, 1-3). «Μὴ γινώμεθα κενόδοξοι, ἀλλήλους προκαλούμενοι, ἀλλήλοις φθονοῦντες», (Προς Γαλάτας 5, 26). «Γίνεσθε δὲ εἰς ἀλλήλους χρηστοί, εὔσπλαγχνοι, χαριζόμενοι ἑαυτοῖς καθὼς καὶ ὁ Θεὸς ἐν Χριστῷ ἐχαρίσατο ὑμῖν» (Προς Εφεσίους 4, 32).

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μεγάλη Πέμπτη η ελευθερία της ταπείνωσης

Η Μεγάλη Πέμπτη είναι για την Εκκλησία μας αφορμή να θυμηθούμε τον Μυστικό Δείπνο, την…

Άφθαρτος στο κελί του βρέθηκε μοναχός που ήταν νεκρός πάνω από ένα μήνα

Μάρτυρες ενός θαυμαστού γεγονότος έγιναν οι Πατέρες της Σκήτης των Καυσοκαλυβίων του…

Πλήθος πιστών για προσκύνημα στον τάφο του Αγίου Παΐσιου

Πλήθος πιστών επισκέφθηκε χθες τη μονή του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου στη Σουρωτή…

ΙΕΡΟ ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ

ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΟΣΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΑΓ. ΟΡΟΥΣ ΝΕΣΤΟΥ 10 ΠΟΛΙΧΝΗ ΕΝΑΝΤΙ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟΥ ΚΑΡΑΤΑΣΙΟΥ

Το μυστήριο της θείας λειτουργίας τελείτε κάθε Σάββατο και Κυριακή σύμφωνα με το Αγιορείτικο ημερολόγιο και τυπικό και επιτελούνται συχνές αγρυπνίες

Για πληροφορίες τηλ. 2310662820

Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία
Η ιστοσελίδα Pmnews δεν ευθύνεται για τις απόψεις των μελών της καθώς και για το περιεχόμενο ιστοσελίδων στις οποίες οδηγούν οι διάφοροι σύνδεσμοι. Οι πηγές όσων άρθρων, ειδήσεων ή πληροφοριών ανήκουν σε άλλη ιστοσελίδα αναφέρονται σε εμφανές σημείο.
www.pmnews.gr Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία | All rights reserved