ΚΑΛΗ ΤΗ ΠΙΣΤΕΙ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ 0.8

Rating:
( 0 Rating )

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά
 

«ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ»

Αρχιμανδρίτης Ευάγγελος Υφαντίδης

Μητροπολιτικός Ναός Αγίου Γεωργίου των Ελλήνων Βενετίας

ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΗΣ 24-11-2013

ΙΓ΄ ΛΟΥΚΑ  Κατά Λουκά (Κεφ.18 Στιχ.18-27)

Ο αγαθός και παντοδύναμος Θεός

Ένας άρχοντας καλοπροαίρετος, με μεγάλα πνευματικά ενδιαφέροντα και μεταφυσικές αναζητήσεις, βέβαιος για την ύπαρξη της Αιώνιας Ζωής, πλην όμως φιλάργυρος, ζητά από τον Ιησού, τον οποίο αποκαλεί «διδάσκαλο αγαθό», να γνωρίσει πώς θα καταφέρει να σωθεί. Πιστεύει βαθειά μέσα του πως η εξασφάλιση της Αιώνιας Ζωής, δηλαδή της σωτηρίας, δεν είναι θέμα θεωρητικής γνώσης, αλλά κυρίως πράξης. Για το λόγο αυτό δεν Του θέτει το ερώτημα «τι πρέπει να γνωρίζω», αλλά «τι πρέπει να κάνω» για να κληρονομήσω την Αιώνια Ζωή. Ο Χριστός αρχικά επιβεβαιώνει στον άρχοντα πως ο μόνος αγαθός είναι ο Θεός. Στη συνέχεια απαντά στο ερώτημα με τον απλό, πλην μοναδικό, τρόπο Του: Είσαι μεν τηρητής των Εντολών του Θεού -του Δεκάλογου που ίσχυε κατά την εποχή εκείνη- όμως έχεις μια ανυποχώρητη αδυναμία, είσαι δέσμιος του πλούτου, δηλαδή των υλικών αγαθών. Ο Κύριος καταλήγει την πρότασή Του, επιβεβαιώνοντας την ορθότητα του ερωτήματος και τη μοναδικότητα της απάντησης: «πούλησε όλα όσα έχεις και μοίρασέ τα σε φτωχούς … και έλα ακολούθησέ με». Με άλλες λέξεις μας επισημαίνει: Θέλω πράξεις, έργα και όχι λόγια. Η προσκόλληση και η κακή χρήση του πλούτου μπορεί να αποβεί το μεγαλύτερο εμπόδιο για να πετύχει ο άνθρωπος την Αιώνια Ζωή, η δε αποδέσμευση του ανθρώπου από το χρήμα και την ύλη θεωρείται χάρισμα και μάλιστα μεγάλο. Για το λόγο αυτό εκείνοι οι οποίοι λατρεύουν τον πλούτο, μένοντας αδιάφοροι στη δυστυχία των συνανθρώπων τους, είναι πολύ δύσκολο να σωθούν. Είναι ευκολότερο ένα χοντρό σχοινί, όπως το παλαμάρι, να περάσει από μια τρύπα βελόνας, «παρά ένας πλούσιος να εισέλθει στη βασιλεία του Θεού». Στην ερώτηση των υπόλοιπων που παρακολουθούσαν το διάλογο αυτό: «και ποιος μπορεί να σωθεί;», Εκείνος απαντά: «Τα αδύνατα για τους ανθρώπους είναι δυνατά για το Θεό».

Το σημερινό Ευαγγέλιο μας προτρέπει να εντρυφήσουμε σε δύο από τις ιδιότητες του Θεού: την αγαθότητα και την παντοδυναμία Του.

Σύμφωνα με Ορθόδοξη Χριστιανική διδασκαλία, το αγαθό δεν είναι μια ιδέα, αλλά μια πραγματικότητα συνδεδεμένη και ενωμένη με την ανθρώπινη ζωή, την οποία προσδιορίζει ανάλογα. Ο Θεός, ως μόνος αγαθός, δε βρίσκεται μόνο έξω από τον κόσμο, αλλά βρίσκεται και μέσα σε αυτόν και μέσα σε όλους τους ανθρώπους, τους οποίους συνδέει μεταξύ τους. Η σχέση του ανθρώπου με το αγαθό, δηλαδή με το Θεό, και η μετοχή του ανθρώπου σε αυτήν την αγαθότητα του Θεού φανερώνονται από τις αρετές τις οποίες καλείται να παρουσιάσει ο άνθρωπος και οι οποίες δεν είναι άλλες από τους καρπούς του Αγίου Πνεύματος στη ζωή του. Αυτοί θεωρούνται καρποί, δηλαδή «δώρα» του Αγίου Πνεύματος, διότι μόνο με τη βοήθειά Του ο άνθρωπος μπορεί να τις βιώσει. Σύμφωνα με τον απόστολο Παύλο, οι καρποί του Αγίου Πνεύματος είναι: «ἀγάπη, χαρά, εἰρήνη, μακροθυμία, χρηστότης, ἀγαθωσύνη, πίστις, πραότης, ἐγκράτεια». Με αυτή τη σειρά, η πρώτη χριστιανική αρετή είναι η αγάπη, η οποία βιώνεται ως ανθρωπιά, ως φιλανθρωπία. Μόνο με αυτήν την προϋπόθεση μπορούμε να κατανοήσουμε γιατί στο σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα ο Κύριος καλεί το φιλάργυρο πλούσιο να πουλήσει το βιός του και να το μοιράσει στους φτωχούς. Θέλει να του εξηγήσει πως με πρώτη την αρετή της αγάπης θα καταφέρει να γίνει και ο ίδιος μέτοχος της αγαθότητας του Θεού και έτσι να βρει απάντηση στο ερώτημα που τον απασχολεί, δηλαδή τι να κάνει προκειμένου να μπορέσει να σωθεί. Αγαθός, με απλά λόγια σε σχέση με όσα προαναφέρθηκαν, σημαίνει άνθρωπος πίστης και αγάπης προς το Θεό, άνθρωπος πίστης και αγάπης προς το συνάνθρωπο. Αγαθός γίνεται εκείνος που διαπνέεται πρώτα απ’ όλα από αγάπη, διότι ο μόνος πραγματικά, από τη φύση Του, αγαθός, ο Θεός, «αγάπη εστί».

Αυτές τις αρετές, αυτά τα δώρα του Αγίου Πνεύματος, με πρώτη την αρετή της αγάπης, ο άνθρωπος δεν μπορεί να τις αποκτήσει χωρίς τη δύναμη που προέρχεται από τον παντοδύναμο Θεό και η οποία μεταβάλει τα αδύνατα σε δυνατά. Η άπειρη δύναμη του Θεού φαίνεται από τη στιγμή της δημιουργίας του κόσμου, μόνο με το λόγο Του. Φαίνεται επίσης στην όλη προσπάθεια της σωτηρίας του ανθρώπου και της επαναφοράς του στην αιωνιότητα, με την ουσιαστική κατάργηση του θανάτου, μέσω της Ανάστασης του Ιησού. Φαίνεται ακόμη και στα πολλά θαύματα που κάνει για χάρη του ανθρώπου και τα οποία με θαυμασμό και έκπληξη βλέπει και παρακολουθεί ο άνθρωπος. Και τότε αναφωνεί το «μέγας εἶ, Κύριε, καί θαυμαστά τά ἔργα σου» και κατανοεί τη φράση με την οποία ολοκληρώνεται το σημερινό Ευαγγέλιο: «τά ἀδύνατα παρά ἀνθρώποις, δυνατά παρά τῷ Θεῷ ἐστίν». Όμως υπάρχουν και ορισμένες ενέργειες τις οποίες ο Θεός αδυνατεί από τη φύση Του να πράξει και αυτές είναι η άρνηση του εαυτού Του και της ύπαρξής Του, το ψεύδος, η αμαρτία, και, τέλος, το κακό. Προκειμένου δε να μπορέσουμε να λάβουμε και εμείς δύναμη από αυτήν την παντοδυναμία του Θεού, χρειάζεται να πιστέψουμε σε Αυτόν προσεγγίζοντάς Τον προσωπικά. Με τον τρόπο αυτό θα ζήσουμε την εμπειρία της ένωσης μαζί Του, μακριά από το ψεύδος, την αμαρτία και το κακό, μετέχοντας στην αγαθότητά Του και αισθανόμενοι διαρκώς την παρουσία Του σε κάθε μας ενέργεια, σε κάθε μας πράξη, σε κάθε μας λόγο, σε κάθε μας σκέψη. Θα καταφέρουμε, δηλαδή, να ζήσουμε, ήδη από σήμερα, όπως βίωσαν οι Άγιοί μας κατά τη διάρκεια της ζωής τους, την εμπειρία της Αιώνιας Ζωής, την οποία με μεγάλη αγωνία αναζητούσε ο καλοπροαίρετος, πλην φιλάργυρος, άρχοντας του σημερινού Ευαγγελίου.

Κλείνοντας, ας παρατηρήσουμε οτι ο Κύριος, απαντώντας στο ερώτημα πώς μπορεί ο άνθρωπος να ζήσει αιώνια, συνδέει τη μετά τον θάνατο ζωή με την επίγεια ζωή και συμπεριφορά του ανθρώπου. Εάν και εφόσον ο άνθρωπος ζήσει τηρώντας το θέλημα του Θεού, με κριτήριο την εντολή της ανυστερόβουλης αγάπης προς όλους, ακόμη και προς τους εχθρούς του, εάν δηλαδή κατά την επίγεια παρουσία του ζήσει ως αληθινό τέκνο του Θεού, τότε σίγουρα θα συνεχίσει να ζει αιώνια κοντά στον Πατέρα και Δημιουργό του. Η ανυπόκριτη αγάπη, μαζί με τη Θεία Λατρεία, αποτελεί το βασικό στοιχείο της θεραπείας των πιστών από την ανθρώπινη ασθένεια της ευδαιμονίας, την οποία διδάσκει η Ορθόδοξη Εκκλησία. Η θεραπεία αυτή δημιουργεί στην ουσία μια κοινωνία ανθρώπων, οι οποίοι ζουν με ανυστερόβουλη αγάπη. Σύμφωνα με έναν σύγχρονο θεολόγο, τον π. Ιωάννη Ρωμανίδη, η άφεση των αμαρτιών αποτελεί την αρχή αυτής της θεραπείας, η οποία συνεχίζεται πρώτα με την κάθαρση της ψυχής και του σώματος από τα πάθη και κατόπιν με τον φωτισμό του νου, ο οποίος επιτυγχάνεται με τη Χάρη του Αγίου Πνεύματος. Η θεραπεία ολοκληρώνεται με τη Θέωση της ψυχής και του σώματος του ανθρώπου. Αυτό το σημείο της χριστιανικής διδασκαλίας και της συμβολής της στην ανθρώπινη κοινωνία, το οποίο είναι μοναδικό σε σχέση με τα όσα πιστεύουν οι γνωστές θρησκείες και τα διάφορα φιλοσοφικά συστήματα, κατανόησαν αμέσως οι αυτοκράτορες Κωνσταντίνος και Θεοδόσιος και για το λόγο αυτό έθεσαν τον Χριστιανισμό στο κέντρο της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Οι δύο άγιοι αυτοκράτορες είδαν πως τα αποτελέσματα αυτής της πορείας προς τη Θέωση δεν είναι απλά και μόνο μια προετοιμασία του ανθρώπου για την αιώνια ζωή, αλλά αποτελεί τη μεταμόρφωση της κοινωνίας, εδώ και τώρα, από μια ομάδα εγωιστικών και εγωκεντρικών ατόμων, που ενδιαφέρονται για την ευδαιμονία τους, σε μια πραγματική «κοινωνία», δηλαδή σε μια πολιτεία ανθρώπων, οι οποίοι ζουν με τη χριστιανική αγάπη, η οποία, σύμφωνα με τον απόστολο Παύλο, “οὐ ζητεῖ τὰ ἑαυτῆς” (βλέπε Α΄ Κορινθίους 13, 1-8 & 13).

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μεγάλη Πέμπτη η ελευθερία της ταπείνωσης

Η Μεγάλη Πέμπτη είναι για την Εκκλησία μας αφορμή να θυμηθούμε τον Μυστικό Δείπνο, την…

Άφθαρτος στο κελί του βρέθηκε μοναχός που ήταν νεκρός πάνω από ένα μήνα

Μάρτυρες ενός θαυμαστού γεγονότος έγιναν οι Πατέρες της Σκήτης των Καυσοκαλυβίων του…

Πλήθος πιστών για προσκύνημα στον τάφο του Αγίου Παΐσιου

Πλήθος πιστών επισκέφθηκε χθες τη μονή του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου στη Σουρωτή…

ΙΕΡΟ ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ

ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΟΣΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΑΓ. ΟΡΟΥΣ ΝΕΣΤΟΥ 10 ΠΟΛΙΧΝΗ ΕΝΑΝΤΙ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟΥ ΚΑΡΑΤΑΣΙΟΥ

Το μυστήριο της θείας λειτουργίας τελείτε κάθε Σάββατο και Κυριακή σύμφωνα με το Αγιορείτικο ημερολόγιο και τυπικό και επιτελούνται συχνές αγρυπνίες

Για πληροφορίες τηλ. 2310662820

Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία
Η ιστοσελίδα Pmnews δεν ευθύνεται για τις απόψεις των μελών της καθώς και για το περιεχόμενο ιστοσελίδων στις οποίες οδηγούν οι διάφοροι σύνδεσμοι. Οι πηγές όσων άρθρων, ειδήσεων ή πληροφοριών ανήκουν σε άλλη ιστοσελίδα αναφέρονται σε εμφανές σημείο.
www.pmnews.gr Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία | All rights reserved