ΚΑΛΗ ΤΗ ΠΙΣΤΕΙ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ 1.1

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά
 

Αρχιμανδρίτης Ευάγγελος Υφαντίδης
Μητροπολιτικός Ναός Αγίου Γεωργίου των Ελλήνων Βενετίας

ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΗΣ 16-12-2012

ΙA΄ ΛΟΥΚΑ  (κατά Λουκά, κεφ.14, στιχ. 16-24)
Η Εκκλησία

Κάποιος προσκέλεσε σε δείπνο πολλούς επώνυμους της πόλης του, οι οποίοι, όμως, προφασιζόμενοι διάφορες αφορμές και δικαιολογίες, αρνήθηκαν την πρόσκλησή του. Τότε ο οικοδεσπότης, θυμωμένος, προσκάλεσε στη θέση τους τον απλό λαό της πόλης, οι οποίοι κατέκλυσαν το σπίτι του. Ορισμένες, μάλιστα, από τις δικαιολογίες που προέβαλαν οι επώνυμοι προσκεκλημένοι έχουν επικρατήσει στην καθημερινή μας φρασεολογία: «?γρόν ?γόρασα» καί «?χε με παρατημένον», οι οποίες σημαίνουν την ολοκληρωτική αδιαφορία.

Με τη σημερινή Ευαγγελική Περικοπή, η Εκκλησία θέλει να μας υπενθυμίσει την πρόσκληση την οποία μας έχει απευθύνει, από την ημέρα της βαπτίσεώς μας, για ουσιαστική μας συμμετοχή στο «Μεγάλο Δείπνο» που προετοίμασε για όλους μας, δηλαδή την πρόσκληση συμμετοχής μας στο ίδιο της το Σώμα.

Δυστυχώς, υπάρχουν πολλές αντιλήψεις για την Εκκλησία, που είναι εσφαλμένες. Μερικοί νομίζουν πως πρόκειται για κάποιον κοινωνικό οργανισμό ή σωματείο, το οποίο ασχολείται με την παροχή υπηρεσιών, κοινωνικών ή θρησκευτικών. Όμως δεν είναι αυτό. Εκκλησία είναι ο λαός του Θεού, που έρχεται σε προσωπική σχέση μαζί με το Θεό, συγκροτώντας, με τρόπο ανεξήγητο, δηλ. «μυστηριακό», ένα ζωντανό Σώμα, το ίδιο το Σώμα του Χριστού. Η ενότητα και επικοινωνία μέσα στην Εκκλησία μεταξύ των πιστών και του Θεού είναι όπως εκείνη των τριών προσώπων της Αγίας Τριάδος. Για το λόγο αυτό, σύμφωνα με τους Τρεις Ιεράρχες, η Εκκλησία δεν οδηγεί στη σωτηρία, αλλά ταυτίζεται με τη σωτηρία. Είναι μια κοινωνία, η κατ’ εξοχήν κοινωνία ισότητας, αρμονίας και αγάπης. Είναι μια αόρατη, αλλά συγχρόνως και μια ορατή πραγματικότητα. Η Εκκλησία, ως το Σώμα του Χριστού, έχει κεφαλή τον ίδιο τον Κύριο και μέλη της όλους τους βαπτισμένους πιστούς. Για το λόγο αυτό κανείς δεν μπορεί να είναι ή να λέγεται Χριστιανός χωρίς την πραγματική ενσωμάτωση και παραμονή του στο Σώμα του Χριστού, η οποία επιτυγχάνεται μόνο με τη συμμετοχή του Χριστιανού στα Μυστήρια της Εκκλησίας, που ταυτόχρονα είναι και επι-κοινωνία με τους υπόλοιπους ανθρώπους, με τους οποίους ενωνόμαστε και συνυπάρχουμε με τρόπο μυστικό. Έτσι η σωτηρία του κάθε ανθρώπου δεν μπορεί να αποτελέσει μέλημα του κάθε ενός ξεχωριστά.

Με βάση τα παραπάνω μπορούμε να κατανοήσουμε το γεγονός πως αμέσως μετά την Ανάσταση του Κυρίου μας και την εμφάνιση της Εκκλησίας των πρώτων Του μαθητών, λειτούργησε αμέσως και η λατρευτική της σύναξη, με σκοπό την τέλεση των Μυστηρίων. Στην αρχή γινόταν σε κάποιο σπίτι, πάντοτε ημέρα Κυριακή, ημέρα που υπενθύμιζε την Ανάσταση του Κυρίου, στη συνέχεια, κατά την περίοδο των διωγμών, γινόταν σε πιο μυστικά μέρη, σαν τις κατακόμβες, από την εποχή δε του Μεγάλου Κωνσταντίνου μέχρι σήμερα τελείται σε εκκλησίες μεγαλοπρεπείς, σε χώρους δηλαδή αντάξιους για κατοικία του Σώματος του Χριστού. Στις εκκλησίες, εδώ και αιώνες, οι πιστοί λαμβάνουν τη Χάρη του Θεού, προγευόμενοι τη χαρά του Παραδείσου. Ο λαός μας, μιλώντας για τη λειτουργία στο ναό, λέει: «Πήγα στην εκκλησία». Και πολύ σωστά. Διότι μόνο στο ναό ο χριστιανός ζει ολοκληρωτικά το μυστήριο της Εκκλησίας, την ενότητά του με το Χριστό και τους αδελφούς του. Μόνο στο ναό, που για το λόγο αυτό πήρε το όνομα «εκκλησία», ο πιστός αναγεννιέται αληθινά και η ζωή του φωτίζεται από την άκτιστη Χάρη του Θεού, συμμετέχοντας στο Σώμα του Χριστού. Ο πιστός, συμμετέχοντας πραγματικά στα Ιερά Μυστήρια, ιδιαίτερα δε στο κατεξοχήν Μυστήριο, τη Θεία Ευχαριστία, αισθάνεται στο είναι του, σύμφωνα με τον Άγιο Συμεών το Νέο Θεολόγο, τη Χάρη του Θεού να τον γλυκαίνει, να τον φωτίζει, να τον αναπαύει ολόκληρο, συναντά την αληθινή αγάπη, την αγάπη του Θεού, που γίνεται αφορμή κάθε ευτυχίας, αλλά και οδηγός απλανής στη ζωή του κάθε ανθρώπου. Επομένως η Θεία Ευχαριστία είναι εκείνο το Μυστήριο το οποίο πραγματοποιεί την ενότητα του πιστού με τον Αναστάντα Κύριό μας.

Η τακτική συμμετοχή στη λατρευτική ζωή της Εκκλησίας είναι αναγκαία και απαραίτητη για τη σωτηρία. Η Εκκλησία, ως Σώμα Χριστού, στο οποίο έχουμε τη δυνατότητα να συμμετέχουμε όλοι ανεξαιρέτως, ολοκληρώνεται και αποκαλύπτεται με το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας. Αυτή δεν είναι μόνο ένα από τα Μυστήρια, ή μια από τις ακολουθίες της Εκκλησίας μας. Δεν είναι μόνο μια ευκαιρία να προσευχηθούμε και να ενισχυθούμε στον αγώνα της ζωής μας. Είναι, και πρέπει να είναι, το κέντρο και το σημείο αναφοράς της ζωής μας ολόκληρης. Ολόκληρος ο άνθρωπος ενώνεται σε μια βαθειά ένωση με το Χριστό και τους αδελφούς του, μεταμορφώνεται και χριστοποιείται, ανασυγκροτείται δηλαδή μυστηριακά, γίνεται και ζει πραγματικά ως Σώμα Χριστού, όπως διαβεβαιώνει η ίδια η Θεία Λειτουργία σε έναν από τους υπέροχους ύμνους της: «Ε?δομεν τ? φ?ς τ? ?ληθινόν, ?λάβομεν Πνε?μα ?πουράνιον, ε?ρομεν πίστιν ?ληθ?, ?διαίρετον Τριάδα προσκυνο?ντες? α?τη γ?ρ ?μ?ς ?σωσεν».

Η θεία λειτουργία είναι η ένωση Θεού και ανθρώπων. Στη θεία λειτουργία ζούμε ολόκληρη τη ζωή του Χριστού, από τη Φάτνη της Βηθλεέμ, τη Γέννηση και τη διδασκαλία Του, μέχρι τη Σταύρωση, την Ανάσταση και αυτήν ακόμη τη Δευτέρα Παρουσία Του. Η θεία Λειτουργία δεν είναι απλά μια ανάμνηση των γεγονότων του Χριστού, αλλά είναι μια αναπαράσταση των γεγονότων αυτών. Ο Χριστός είναι, δηλαδή, παρών κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας, η οποία στην ουσία είναι μια θυσία. Στη Θεία Λειτουργία προσφέρουμε τον εαυτό μας και την κτίση ολόκληρη στο Θεό, για να αγιαστούμε και να θεωθούμε. Ο σκοπός του ανθρώπου είναι να αγιαστεί και να θεωθεί, όχι όμως μόνος του, αλλά αφενός μεν μαζί με τους άλλους ανθρώπους που έχουν την ίδια πίστη, σε κοινωνία με τους αδελφούς του, ανεξάρτητα φύλου, εθνικότητας ή καταγωγής (για το λόγο αυτό, στην Ορθόδοξη παράδοσή μας, ποτέ μόνος του ένας άνθρωπος – ο ιερέας – δεν μπορεί να τελέσει τη θεία Λειτουργία, όμως πρέπει πάντοτε να υπάρχει τουλάχιστον ένας πιστός), αφετέρου δε να αγιάσει και να θεώσει ολόκληρη την κτίση, ολόκληρη τη δημιουργία (για το λόγο αυτό προσφέρουμε κατά την τέλεση της Θείας Λειτουργίας ψωμί, κρασί, θυμίαμα κ.λ.π., τα οποία αντιπροσωπεύουν την κτίση, την οποία προσφέρουμε στο Θεό). Η Θεία Λειτουργία είναι ουσιαστικά ένας διάλογος μεταξύ Θεού, ιερέα και ανθρώπων: άλλοτε οι πιστοί προσεύχονται, ζητώντας π.χ. τη Χάρη και το έλεος του Θεού (Κύριε Ελέησον), άλλοτε ο ιερέας καλεί π.χ. τους πιστούς να προσευχηθούν (του Κυρίου δεηθώμεν) ή να κοινωνήσουν το Σώμα και το Αίμα του Χριστού (Μετά φόβου Θεού, πίστεως και αγάπης προσέλθετε) και άλλοτε πάλι ο Θεός μεταδίδει π.χ. την Ειρήνη Του στους ανθρώπους (Ειρήνη πάσι).

Με το σημερινό Ευαγγελικό Ανάγνωσμα η Εκκλησία μας προσκαλεί να επαναπροσδιορίσουμε τη σχέση μας μαζί της και να πάψουμε να είμαστε αδιάφοροι απέναντι στο Θεό. Έχουμε το προνόμιο να ανήκουμε στους ανθρώπους εκείνους που έχουν γνωρίσει, λίγο ή περισότερο, μολονότι ορισμένες φορές εσφαλμένα, την Αλήθεια, που είναι ο ίδιος ο Χριστός. Ως εκ τούτου ανήκουμε σε αυτούς που έχουν δεχτεί την πρόσκληση για συμμετοχή στο δείπνο της Βασιλείας Του, η θετική ανταπόκριση στην οποία εξαρτάται από εμάς. Ας μην το λησμονούμε!

Ζαχαροπλαστεία Βασίλης
 
Κελλιώτικα Εργόχειρα Μοναχών Αγίου Όρους
Βαπτιστικα Paketovaptisi.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Λόγος Αγ. Γρηγορίου του Θεολόγου εις τα Άγια Θεοφάνεια

Πάλιν ο Ιησούς μου, και πάλι μυστήριο. Μυστήριο δε που δεν είναι ούτε ψεύτικο ούτε…

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ 3.1

Σήμερα, λίγες μόνο ημέρες έπειτα από την Ανάληψη του Κυρίου και μια εβδομάδα πριν από τη…

Μητροπολίτης Ιταλίας και Μελίτης κ.κ. Γεννάδιος | «Χριστός γεννᾶται! Δοξάσατε»

«Σήμερον γεννᾶται αὐτός ὁ ὁποῖος ὑπάρχει αἰώνια καί γίνεται αὐτό τό ὁποῖον ποτέ δέν…

ΙΕΡΟ ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ

ΜΕΤΟΧΙΟΝ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ ΟΣΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΑΓ. ΟΡΟΥΣ ΝΕΣΤΟΥ 10 ΠΟΛΙΧΝΗ ΕΝΑΝΤΙ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟΥ ΚΑΡΑΤΑΣΙΟΥ

Το μυστήριο της θείας λειτουργίας τελείτε κάθε Σάββατο και Κυριακή σύμφωνα με το Αγιορείτικο ημερολόγιο και τυπικό και επιτελούνται συχνές αγρυπνίες

Για πληροφορίες τηλ. 2310662820

Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία
Η ιστοσελίδα Pmnews δεν ευθύνεται για τις απόψεις των μελών της καθώς και για το περιεχόμενο ιστοσελίδων στις οποίες οδηγούν οι διάφοροι σύνδεσμοι. Οι πηγές όσων άρθρων, ειδήσεων ή πληροφοριών ανήκουν σε άλλη ιστοσελίδα αναφέρονται σε εμφανές σημείο.
www.pmnews.gr Νέα ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία | All rights reserved